Hallo, Naast mijn liefde voor het modelvliegen (zweefmodel en 3d model) ben ik druk bezig met fotografie. Nu is dat natuurlijk hartstikke mooi te combineren met elkaar doormiddel van een multi-copter. Maar ik heb totaal geen verstand van deze vliegende objecten. Is er iemand die me meer kan vertellen over het filmen en fotograferen met een multi-copter? Ik denk dat ik het meeste heb aan een stabiel vliegend toestel? Maar wat komt er allemaal bij kijken?
Je kan het beste een kant-en-klare quad kopen zoals iets van DJI of Blade. Je hebt een "gimbal" nodig, dat is een door servo's bewogen houder voor je camera die de camera horizontaal houdt, wat de quad ook doet. Als je filmpjes wil maken dan is de beste keuze een GoPro. Verder moet je natuurlijk de camera kunnen richten. Professionelen gebruiken 1 piloot die de quad bestuurt, en 1 fotograaf die de camera richt via een videoverbinding met een minicameraatje op de quad. ALs je niet professioneel bent dan is piloot en fotograaf dezelfde persoon. Officieel moet je dan toch nog een "spotter" bij je hebben die de quad in de gaten houdt en de controle over kan nemen. Maar ja.... Volledige camera's zijn zwaarder en dan zit je niet meer in de categorie "simpele quad". Dan kom je in de buurt van de hectacopters of octocopters die meer gewicht kunnen tillen, maar die minder goed voor een vriendelijke prijs te koop zijn. Die hebben ook ingebouwde "motor redundantie": valt er 1 motor uit, dan ben je niet de controle kwijt en kun je nog landen. Bij een quad is een uitvallende motor gelijk aan verlies van het model: hij wordt oncontroleerbaar. Succes! Gerrit