Beginnen met modelboot als hobby

Discussie in 'Werkschepen' gestart door dune01, 2 okt 2002.

1. dune01

dune01 Guest

Hallo allemaal,

eerste berichtje hier op het forum, wil graag beginnen met modelboten als hobby. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, ik ben geen bouwer maar iemand die van het varen houdt (heb ervaring met mijn modeltreinen).

RC inbouwen lijkt me wel leuk daartegen, zag de zwarte zee staan op www.hmbc.nl is dit een goed model om mee te starten?

Martijn[/url]

2. Jan Kortbeek

Jan Kortbeek Guest

Om mee te leren varen, niet echt. Zij is nogal rank, en slaat vrij snel om. Ik zou beginnen met de Paula III, of de Dolly (www.robbe.com). In iedergeval wel een stabiel schip, zodat je lekker kan wennen aan de besturing.

Misschien moet je een keer komen kijken op een forumvaardag (Die is weer in het voorjaar denk ik).

Waar woon je precies, want ik denk dat ik volgende week nog ga varen, dan kan je misschien even langskomen.

Groeten,

Jan

3. dune01

dune01 Guest

Hoi jan,

ik woon in Castricum, bedankt voor je tip over dat omslaan, wist niet dat dit kon gebeuren.

Dan maar op zoek naar en stabielere boot.

zag op de site van http://www.modelbouwbloemendaal.nl/foto/foto1.html
    een vaargroep in de ijmond, maar kan niks vinden hierover, heb jij mischien enig idee.

Martijn

4. Jan Kortbeek

Jan Kortbeek Guest

Hoi Martijn,

Mijn werk zit in Hillegom, is in de buurt.

Heb even op www.hmbc.nl gekeken. En daar heb ik dit gevonden:

Scheepsmodelbouw Groep 'IJmond'
    Pieter Breughelstraat 62
    1964 EP Heemskerk
    0251-231183

Groeten,

Jan

5. dune01

dune01 Guest

Bedankt Jan, zal wel even bellen met de voorzitter en meteen vragen of ze nog een website willen :D

Martijn

6. ovipetje

ovipetje Guest

om te beginnen

kun je het beste een makkelijk te bouwen model nemen, dat ook nog goede vaar eigenschappen heeft.

ik ben zelf als 10 jarig jongetje begonnen met de dolly van robbe(veel hulp van mijn pa gehad(ruud48)) maar het was makkelijk te bouwen, en met het varen nog nooit problemen gehad, en ik heb er heel rare capriolen mee uitgehaald.

een roeiboot trekken waar ik zelf inzat, daar had dat kleine model geen moeite mee, nu misschien wel, ik ben aardig doorgegroeid maar dat terzijde,

mijn advies is dus begin met een makkelijk model dat goede vaar eigenschappen heeft, ik zou zeggen ga eens kijken bij een scheepsmodelbouw vereniging bij jou in de buurt, daar hebben ze vast en zeker meer en betere adviezen dan in de gemiddelde winkel( uitzonderingen daragelaten natuurlijk)

groetjes,

ovipetje

7. casper

casper Guest

Een Dolly is een mooi model om mee te varen, is inderdaad heel strek ook. Je kan ook een Pollux nemen is heel klein maar snel gebouwd. groeten Casper

8. Jean-Luc

Jean-Luc Guest

Ikzelf ben begonnen over twee jaar met de "Zwarte Zee" en heb er bijna het bijltje bij neergelegd. Enorm véél details. Ben vandaag terug mee gestart met de finale afwerking. Dit model is zeker géén aanrader voor beginners, al ben ikzelf wel een handige Harry.
    Dank voor de tip dat hij niet stabiel is, kan dit opgelost worden door extra gewicht? :roll:

Greets JL

9. bol

bol

Lid geworden:
    30 apr 2002
    je kan het proberen met kielvlakken

10. Jean-Luc

Jean-Luc Guest

Thanks, zal het zeker doen alvorens hij kapseist.

Greets
    JL

11. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Kielvlakken? Die zitten toch aan die vliegdinges?

Ik neem aan dat "Bol" bedoelt: kimkielen.
    Lange, slange hulpkielen ongeveer op de scheiding tussen bodem en zijkant.
    Maken een model aanmerkelijk stabieler.

Roel.

12. kuifje

kuifje Guest

kimkielen zijn een heel belangrijk hulp middel en eenvoudig aan te brengen.

Ook belangrijk is 't zwaartepunt zo laag mogelijk in de boot maken.

o.a varen met accu's die niet boven de waterlijn uitkomen.

groeten Theo

13. Jean-Luc

Jean-Luc Guest

Bedankt Theo, de accu's liggen plat op de bodem, dus onder de waterlijn. De kimkielen zijn dat deze langs de romp – die je op de illustratie ziet van Billing Boats? Ik ben een maritieme leek, dus veronderstel ik dat dit die vlakken zijn die langs de kiel en
    afbuigend naar het voorsteven toe lopen.

Groetjes en nogmaals dank
    Jean-Luc :lol:

14. Ik wil ook met modelbouw gaan beginnen. Ik ga met de Dolly beginnen denk ik. Heeft iemand nog tips of foto's van de Dolly?

15. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Welkom!

Voor tips en trucs over de Dolly even de zoekfunctie gebruiken, bovenaan rechts.
    Intikken Dolly en een wereld gaat voor je open... :lol:

16. ErikDijkstra

ErikDijkstra Guest

Het is een makkelijk bootje om mee te beginnen. Ik heb hem net af (ben eigenlijk nog een beetje bezig maar ga binnenkort eerst even het water op. ff testen).

Leuk bootje met leuke details (verlichting , eventuele brandblusmonitor, eventueel een sleeplier. Dus keuze genoeg.

Groet,
    Erik

Deel Deze Pagina