Beste onderzeebootcommandanten, Onlangs heb ik de bouwdoos van Robbe voor de U-47 gekocht en ben druk aan het studeren en zoeken op forums naar informatie. Hoewel ik al veel opgestoken heb, valt het me op dat de meeste duikbootfreaks de U-47 ombouwen tot een statisch duikend schip met alle bijkomende problemen van dien. Zelf wil ik zo ver niet gaan, maar ik heb al wel begrepen dat het model in de oorspronkelijke versie moeizaam tot duiken komt, of je moet het model zo zwaar maken, dat hij al bijna onderwater ligt en dat vind ik ook niet de bedoeling. Misschien kan iemand met meer ervaring mij helpen met mijn volgende ideeen en vragen: 1) Zou het helpen als ik de voorste duikroeren ook apart bestuurbaar maak met een servo of zou ik de voorste en achterste duikroeren op een servo kunnen aansturen, dit om meer neerwaartse druk te krijgen? 2) Kan ik een duiktank met pomp en een ontluchter in de toren bouwen om de boot op die manier zwaarder te maken en het dynamisch duiken te vergemakkelijken? Mijn idee is dat ik dan de boot weer dynamisch kan laten opduiken, zodat de ontluchting boven water komt en ik met de pomp de tank weer kan lenzen. Heeft iemand dat al eens geprobeerd en hoe groot zou die duiktank dan moeten zijn? 3) Als ik zo naar de constructie kijk lijkt het toch zo dat alleen het waterdichte compartiment voor opwaartse kracht zorgt. Dit compartiment heeft een volume van 6144 cm3, hoe kan de boot dan zo zwaar zijn +/-8kg? Hoe is jullie ervaring? 4)Ik heb een Jamara Compa-X4 zender (FM) met een zendfrequentie van 27/35/40 Hz is die geschikt voor onder (zoet) water? 5) Ik zou graag eens contact willen hebben met iemand die de boot nog origineel heeft en er ervaring mee heeft. Alle Kaleuns: Alvast bedankt voor jullie reactie! Groeten, Jak
Hoi jak deze vraag heb ik al meer gezien en alle goed bedoelde antwoorden geven alleen maar meer vragen ik zal proberen om alles op een rijtje te zetten zodat er over deze vraag meer duidelijkheid komt dus ik kom binnen kort met een bericht hier over het is niet dat ik alles weet maar ik heb misschien meer bruikbare ideeen,omdat ik zelf bij ieder model weer wat anders uit probeer. groeten fred
Hallo Jak, Welkom in ons hoekje van het forum! Kijk eens bij http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4043 daar is al het nodige beschreven. De zender zal goed gaan, des te lager de frequentie, des te verder is het bereik. Ik vaar zelf met een Robbe F14 40Mhz, komt in een zwembad tot 3,5 meter. Groeten, Lex.
Hallo Fred en Lex, Alvast bedankt voor jullie reactie. Ik zie reikhalzend uit naar de beloofde ervaringen van Fred. Nog even toevoegen: Het is voor mij vooralsnog voldoende dat ik met de boot een mooi vaarbeeld kan hebben bij bovenwatervaart en dynamisch kan duiken tot periscoopdiepte met eventueel hulp van een kleine (openvent) duiktank in het WTC. De statische duik met b.v. een duiktank van Eghel geeft mij nog te veel extra problemen omdat je dan immers een behoorlijke overdruk in het WTC krijgt met alle afdichtings problemen van dien. Wellicht wil ik dat later wel gaan proberen met een ander model, maar nu nog niet. Alvast weer bedankt! Jak