Ben hier een nieuwe . Uit Melle bij Gent. Heb een aantal motoren gebouwd(15), allemaal jg100 -type motoren. Met verschillende types compressors. Heb in alle motoren een flow divider geplaatst, na het lezen van E.Carlsens's ervaringen zonder divider; Temp. van om en bij 450-500 -550 °C bij 33000 RPM. Dus echt de moeite waard om die divider erin te monteren;bijna alle motoren proefgedraaid. Meeste aandacht bij proefdraaien gaat telkens naar rubbing van comp. -en turbine wiel, lekkages, smeringstoestand, temperatuur, balancering, vibraties,losgekomen vijzen, dus staat van de motor na eerste test , en dus telkens monteren en uit elkaar halen; veeeel geduld voor nodig , maar die is noodzakelijk. Groeten Jacques
hallo Be,zou je er wat foto,s kunnen plaatsen ter verduideling?,ik neem aan dat het over de defuser gaat?gr henk
ik zoek uit hoe fotos plaatsen; ik veronderstel dat je info wilt over flow divider; dit is een soort ring . de buitenkant van een soort deksel;en die wordt tegen de diffuser geplaatst , na het inkerven van een V in de buitenste schoepen van de diff.Zo wordt de flow verdeeld. Ik moet gaan zien naar de maten. MVG.Jacques
Hallo Jacques Een vraagje ik heb ook al diverse turbine,s gebouwd. Op dit moment heb ik er twee draaiende . De een met wat kleinere compressor kj 66 start goed en loopt erg koel. er zit een eigen gemaakt turbine wiel in. De andere motor loopt ook goed en heeft meer vermogen en loopt rustiger maar start niet al te best op wordt te warm .ook is de themperatuur bij 120k te hoog 680 graden. Ik zit te denken om er een divider er tussen te zetten . wat denk jij. de compressor is een 66 mm 2038 de turbine is een gegoten exemplaar. gr Gerrit Jan
Een divider plaatsen vind ik bijna een must. Zeer effectief en een soort veiligheid bij. Ik heb in al mijn turbines er een ingebouwd , en inderdaad turbines met 6-stick gaan 480-510°C aan 33000 toeren . Turbines met 12 sticks gaan iets hoger in temp. nl. 590-650 à 33000. Betere koeling in tunnel , betere verdeling van de inkomende lucht, vooral naar de binnenkant van de kamer. Dividers kan je gemakkelijk maken; De mijne zijn gemaakt uit inox. Is wel wat gewicht bij. kijken naar de goede diameter. Deze diameter moet ook gehandhaafd worden om een sleuf-cirkel te trekken in (de 'vanes' van) de diffuser. zodoende worden de vanes in twee gelijke delen verdeeld. Je maakt dus gewoon een soort ring met omgebogen lip. Zie ook de website van Eirik Carlssen. ( http://home.online.no/~eikarlse/hybrid/divider/start.html ). Het is zijn idee en uitvinding om zo een verdeler te plaatsen. Ik baseerde mij op Eirik's laatste woorden op die pagina van hem: every engine should have one!En in bepaalde gevallen was het maar best dat zo een divider er inderdaad in zat, of ik had schade( door slechte benzinedoorvoer , en andere mogelijke en onmogelijke onvoorziene omstandigheden) jacques
Hallo Jacques. Ik heb de divider er in zitten. Binnen kort ga ik het uit testen. De motor loopt goed maar wordt te warm voor al bij het op starten 40 tot 60 k . doe je gas terug van af 120k is hij niet warm bij 60/40k. Het zal mij benieuwen hoe de motor er op reageert.
Hallo Gerrit. Met de divider zal je zeker een temperatuurdaling bekomen. Indien niet , dan bekijk je even de kerosineleiding. Die mag niet te dicht bij de verbrandingskamer( te vroege verdamping door te hoge temp op die plaats). Wat ik ook in al mijn turbines heb is een aantal gaatjes in de NGV ( vier, van 1mm diam) en een soort ventilatortje vlak na de achterste lager. Zuigt zowat de tunnel-olie op en maakt dat het turbinewiel en lager wat afgekoeld wordt . Dat ventilatortje is vierbladig en gemakkelijk zelf te maken uit inox. heb zodoende nergens schade gehad aan de lagers. In de gaten te houden zijn mogelijke wrijvingen( alles zet uit) , vibraties, teveel kerosinetoevoer bij lagere toerental( beter gebruik maken van bypass met regelkraan) , niet goed zittende toevoerbuisjes in de verbrandingsbuizen, potentieel loszittende moeren en vijzen ( bv. deze van de tunnel op de diff.) enz. Meer info ,kan je vinden bij Pete Chaffe.zijn website is: ( http://vzone.virgin.net/bigstuff.uk/bigstuffuk/jg100.htm ) MVG Jacques
Hallo Jacques. De branstof leiding ligt bij mij tegen de verbrandings kamer gedrukt. Het kan inderdaad zijn dat de brandstof verdampt in de leiding bij het op starten bij 40/60k Misschien is dit de verklaring dat bij het terug toeren bij 60/40k de motor niet warm word.
Dag Jacques, erg interessant om over je ontwikkelingen te lezen, heb je ook wat foto´s? Altijd leuk om anderen ook dermate intensief bezig te zien. Ben zelf ook druk bezig geweest met de KJ-66 naar JG100 conversie (Zie ook andere topic in deze forum) en ben nu redelijk geslaagd daarin, komend jaar volgen de testvluchten in mijn F16. Had de flow divider ontwikkelingen van Karl ook gevolgd en zit zelf nog te twijfelen of ik deze ook ga toepassen. Temperaturen zijn niet alarmerend maar kunnen mijns inziens nog wel wat lager: 36,000 rpm 5N 670C 80,000 rpm 26N 590C 100,000 rpm 52N 590C 110,000 rpm 70N 605C 120,000 rpm 100N 630C 126,000 rpm 124N 650C Heb momenteel weinig tijd om mallen te maken, zou ik zo´n divider van je kunnen kopen? Hieronder een foto van mijn JG100 onderdelen, heb inmiddels wel verbrandingskamer en lagertunnel/smeerolie systeem vervangen, zie ook mijn album link onderaan. Groet, Gerald
Gerald, Wat jij daar verwezenlijkt is echt mooi werk. Ziet er heel professioneel uit. Ook de testbank. Congrats! Ik ben inderdaad, zoals jij, mij gaan bezighouden met jg 100 conversies of meteen jg100 engines realiseren; ik heb er een aantal gemaakt, zo dat ik van alles wat heb nu . engines met 12 stick , engines met 6 stick , engines met de new 6 stick chamber, angines met KKK2236 compressor wiel(70 mm ), engines met KKK2310 compressor wiel(72 mm) , engines met gereduceerde wielen van 72 mm naar 70 mm, kortom een allegaartje van mogelijkheden en resultaat. allen hebben een divider , allen hebben een ventilatortje achter de achterste lager( in vervanging van de spacer), allen hebben moeren (M3)met stukjes festo leidingdraad( om alles potdicht te maken), allen hebben een extra aansluiting voor een CO2 cannister( in geval van brand dircte co2 inspuiting in de verbrandingskamer), dus in een woord veiligheid eerst. Allen hebben nu een eerste testdraai achter de rug , en de meeste fouten waren :compressor wiel te precies in zijn huis: resultaat wrijvingen door materieuitzettingen, slechte fuel line, te nauwe of verstopte buisjes voor gas , vibraties, en loskomende vijzen ( gebeurt eerder dan men denkt), ;dat alles is nu allemaal verholpen en ik begin nu perfecte motoren te krijgen met een merkwaardige lage bedrijfstemperatuur, nl rond de 500 - 600 , max 650 graden(12 sticks vooral). Erbij vermelden dan ik de diffuser drastisch aangepakt heb, met het oog op betere verdelijg van de flow, en preventie van terugslag. Ik zal binnenkort wat foto's kunnen op deze site zetten. Sommige fouten liggen soms in minieme details, zoals slechte moer, te vast of te loszittende lager, te weinig oliedoorvoer, of teveel., drukverlies door loszittende moer , of niet goed slotzittende moer, enz. Dus een engine bouwen is een discipline en gaat gepaard met immens veel geduld end oplettendheid, maar dat weet jij ook... Graag maak ik u een flow divider uit inox. Geef me even de tijd om te verhuizen( verbouwingen) en er een te maken( rond einde maand) ; graag adres. MVG Jac
Hoe mijn motor loopt en vliegtuig vliegt kun je op het filmpje zien. kijk bij rmt nieuws http://members.chello.nl/r.braam2/
Je kunt beter op de nieuwe site kijken daar zijn meer foto,s van GerritJan te zien! http://www.xs4all.nl/~rmt1/ :!: