Hallo, Ik heb een bell 47G. Basis van het merk SSM maar gezien de vario onderdelen die erop zitten zal het een mix zijn. Mijn vraag is of er ombouw mogelijkheden zijn van een benzinemotor (die erop zit) naar turbine in een zgn ombouwset. mvg Loges
Hoi Abco, De Bell 47G2 (chinook helicopters C-FETR) http://www.chinookhelicopters.com/fleet.php?name=bell_47_g2 die jij nu hebt is een 100% SSM. SSM gebruikt deels onderdelen van Vario en Mikado. http://www.ssm-technik.de/vers_voll_d/rbausaetze_benzin_detail1.html?10 Een echte Bell 47G2 heeft nooit als Turbine bestaan. Bell Textron heeft ze nooit gebouwd. De 47g komt ook uit het pre turbine tijdperk. Wel zijn er in Frankrijk enkele bejaarde 47G3 omgebouwd door Soloy met een Rolls Royce 250 Turbine. RedBull heeft er oa een. http://www.flyingbulls.at/#/en/Aircraft/Bell-47-G---3B---1/ De huidige modelturbines passen niet in (tussen) het 47-frame (180cm Maat) ook is de diameter te klein voor bv Jetcat Pth4. Wat SSM wel heeft is een ombouwkit naar een Elektromotor. S-S-M Technik Groeten, Martin
Hoe zal hij dat nou weten he???? Maar voor het geval er twijfel is: Jou heli is bij ons bekend (heli vliegers van MVC MN) En jou 47G is een SSM wat inderdaad een mix is van Vario en eigen SSM delen voor het frame. De rotorkop is van een logo16 de rotorbladen zijn in jou geval M-Blades. Kleurnummer van het wit weet ik niet meer, rood is Spies-Hecker MB544. Op de staart zitten bij enkele lassen kleine fouten van het powder-coaten door vuil op de las. Als jij inmiddels meer dan 8 keer gevlogen hebt, heeft hij bij jou al meer gevlogen dan bij de eerste eigenaar. Nog steeds twijfel of we weten welke heli het is? Grt, Ben
Abco, De schaalhelikopter-scene is (nog) heel klein Dat jij de gelukkige bezitter bent geworden van deze hele mooie en eigenlijk nieuwe heli, weet ik, omdat hij van een clubgenoot en vriend is geweest. Bouwdoos besteld bij Eddie Pot (SSM-agent NL) Frame (Laswerk) door Hallmann te Minden Mechaniek SSM Rotorbladgrips Mikado Rotorbladen M-blades Bouwdoos samengesteld en geleverd door SSM-technik Sacha Schröpel. Elektronica (Futaba) FA. Movema te Utrecht. Piloten Poppen, Hasbro/Mattel, Movema, utrecht Kleding Poppen, 20thcentury, Movema Utrecht Bouwer J. W...... uit IJsselstein. Spuitwerk BK Helicopter canopy design De Meern Groeten, Martin
Hallo jongens, nu begint me iets te dagen.. Mijn vraag naar turbine heeft er mee te maken dat ik onder de indruk ben van turbinemotoren. Deze 47 G vliegt perfect en ziet er ook perfect uit. Maar dat weten jullie al..... Martin, ik heb verschillende berichten gehoord betreffende je vriend. Is hij op een of andere manier via internet te benaderen? Zoals altijd heb je bij een overgenomen heli nog wel eens wat vragen. mvg abco
Hoi Abco, Stel je vragen maar. Ben of ik zullen die waarschijnlijk wel kunnen beantwoorden. De bouwer heeft daar geen zin meer in. Voor de bouwtekeningen mits je die niet hebt, zou ik Machiel eens vragen. De bouwer had die altijd netjes in een ordner bewaard. Groeten, Martin.
verkopen Hoi Martin en anderen. Ik heb nagedacht over wat ik wil met de bell 47G. Een prachtige heli die volgens mij gelijk in de prijzen valt. Omdat ik de turbine richting op wil en geen ruimte heb OVERWEEG ik hem te koop aan te bieden. Biedingen kunnen gedaan worden op mijn priveberichten. Biedingen boven de 3.5 K worden serieus genomen. A.s. zaterdag heb ik waarschijnlijk een potentieel geinteresseerde uit het buitenland. Ik vlieg nu ook de Vario MD 900 en heb daarnaast nogal wat heli's staan. Je kunt niet alles natuurlijk. [media=youtube]-wXmZck3qDc[/media] gefilmd door zoontje, excusus voor film.... En het was een proefvlucht dus geen echte schaalvlucht....... Abco
Ik zou eerder 1 a 2 Trex 600 of 1 a 2 Trex700 opruimen. Hoeveel Trexen wil je hebben en als je er toch 1 terug wil koop je die voor een paar centen waar je maar wil. Een goede schaler is zeldzaam en koop je niet zomaar dus weg = weg Grt, Ben
Ben, daar heb je ook gelijk in. Mijn probleem is eigenlijk ruimte. Ik besef wat ik heb geschreven maar ik blijf ook mijn twijfels houden.....Vandaar het woord OVERWEEG. Daarnaast ben ik weg van turbines. En JIJ hebt me aangestoken met je mooie heli..........sorry. Ik vergeet het moment nooit dat jij je turbine opstarte... Maar ook je opmerking zal ik in gedachten houden. De reden dat ik mijn trexen nog heb, hebben te maken met mijn o.a mijn vliegende zoontje, die eigenlijk ook niet meer precies weet wat hij wil. Nou Ben, al schrijvende besef ik mijn twijfel en ik denk wel dat je gelijk hebt. Wat een verhaal...... Ik heb alles, maar bouw graag en ben nu uitgebouwd op dit moment. Misschien moet ik me daar in berusten..wordt vervolgd. Misschien tijd voor een hobbytherapeut. mvg abco
Ja ja da's lekker,, geef mij de schuld ;-) Komt vast wel goed, en we hebben allemaal ruimte problemen. (zeker de schaalbouwers) Dus gewoon met het volgende project beginnen daar ruzie met je vrouw meestal toch niet zo heel lang duurt en een mooi plekje in huis wordt dan toch wel gevonden. Mocht je toch een turbineheli gaan bouwen kies dan bij voorkeur een wat grotere machine (>2 meter rotor) Dit in het verband met het eigen gewicht van de turbine. Grt, Ben
Bell 47G SSM Hallo Loges, Ik las jullie verhaal op het forum over de Bell 47G van SSM. Ik ben zelf ook in het bezit van een Bell 47G van SSM en ben hem sinds vorig jaar helemaal aan het restaureren. mijn vraag is eigenlijk heb je hem nog en wat zijn je ervaringen m.b.t. het vliegen en wat voor een configuratie had jij er in zitten.( gyro servo's etc.) Heb je verder nog tips waar ik op moet letten of wat ik eventueel moet aanpassen? Ik hoor het graag van je. grt, Ronald
Ronald, Hoezo restaureren? Was het een gecrashte heli? Loges zijn 47g heeft zover hij niets gewijzigd heeft: Tuimel 4x Futaba 9206 , Gas 9202, en gyro GY401+9206 M-blades S-slagbladen -2/+10, vrij vlakke gascurve. Groeten, Martin.
Hallo Martin, Ik heb de 47G 2 jaar geleden gekocht van iemand en ben hem toen gaan strippen en delen gaan vervangen etc. Zo heb ik de rotorkop helemaal gereviseerd en de hekrotor met aandrijving. Momenteel ben ik bezig met de cockpit waar straks het elektronische gedeelte in moet komen. Ik heb op de tuimelschijf 4 x Futaba S3305 en op de hek wil ik een S 9254 digi zetten met een 401 gyro Het systeem wordt straks gevoed met 5,8 volt en dan leveren deze servo's 8,5kg per stuk. Ik vroeg me alleen af of ik de delay van de gyro moet instellen op bvb 30% want ik zet hem normaal gesproken op 0 omdat je met een digitale servo werkt. Maar goed ik wil ook niet dat die servo straks staat te pompen want het is een behoorlijke massa wat hij moet rechthouden. Of moet je zo'n heli in de normale mode vliegen. Dus al jullie ervaring en kennis m.b.t. schaalheli's zijn welkom. Bedankt voor de moeite grt, Ronald
Bell 47G SSM Hallo Martin, Is het mogelijk om een keer iets af te spreken met loges om zijn heli te bekijken en e.a. te bespreken? grt, Ronald
Ronald, je keuze voor de S3305 snap ik, alleen de 9254 op heck is fout. Deze is veel te snel en niet sterk genoeg. Aangezien je op 5cellen wil voeden, dus niet 6v, is een 9206 ook niet geschikt. Ga eens kijken wat je dan wel moet hebben. Ronald, waar woon je eigenlijk? Loges zelf ken ik eigenlijk niet zo goed, zijn 47G echter wel tot in detail.
Ik denk dat ik dan de 9202 op de hek zet deze kan wel die spanning aan. Verder kom ik uit de Velserbroek dat ligt tussen Haarlem en IJmuiden. Ik zou graag wat meer gegevens willen hebben m.b.t. de instellingen van de gyro, voor mijn Trex en raptor weet ik het wel maar voor een grote schaal heli wordt het toch een ander verhaal. Ik zou graag ook eens willen kijken hoe loges zen 47G heeft opgebouwd. grt, Ronald
Ronald, een 9202 op staart? Niet echt een voor de hand liggende keus. Beetje traag en wat zwakjes. (Maar nog nooit geprobeerd.) Een 9350/9351, (9206 tot max 6V) Ik ga eens kijken of ik nog wat foto's voor je heb. Loges heeft de 47G gebouwd gekocht. Hij is van een vriend van mij geweest.