Ben wezen vliegen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 30 sep 2012.

1. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Vandaag wezen indoor vliegen in Utrecht. Was heel leuk en een leuke groep mensen. Ik heb het een en ander aan fotoos gemaakt en zal die morgen posten.

2. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Foto's indoor vliegen

Hier zijn dan de beloofde foto's en verslag:
    Op 30 september 2012 kwamen in de Sporthal Lunetten weer een aantal indoorvliegers bij elkaar. Niet om een wedstrijd te vliegen, maar gewoon om samen lekker plezier te hebben. Dit gebeurt dit seizoen nog op 18 november, 24 februari en 14 april. Iedereen iis welkom om mee te doen (even van te voren bellen naar de organisator wordt op prijs gesteld). Om de kosten voor de zaal te dekken wordt er een bijdrage gevraagd, de eerste keer is dit €10,-. Meer informatie is te vinden op NL INDOOR FREE FLIGHT.

Ik vloog vooral met twee schaalmodellen, de Cosmic Wind en de Wildcat. De depron Cosmic Wind was nog niet goed afgesteld en er was wat werk nodig om hem echt goed aan het vliegen te krijgen. Binnen luistert dat veel nauwer dan buiten vanwege de muren die steeds in de weg staan. Maar daar staat als voordeel tegenover dat binnen veel beter te zien is wat het vluchtgedrag is, omdat er geen verstoring door turbulentie optreedt. Als het model eenmaal goed is afgesteld kan er zowel binnen als buiten mee worden gevlogen. Aan het eind van de middag zag het er goed uit. De Wildcat had ik al eerder gebruikt, namelijk in de Kitscaleklasse op de Interscale. Sindsdien heb ik wel wat aanpassingen gedaan, maar het model vloog na wat tweaken weer keurige rondjes.

Laatst bewerkt: 2 okt 2012
  3. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Behalve met schaalmodellen vloog ik ook met mijn A-6. Dit is een indoorklasse die eenvoudig te bouwen is. De vleugels moeten uit 1,5 x 1,5 mm balsa latjes worden opgebouwd en de propeller mag geen spoedverdraaiing hebben. Een leuke beginnersklasse! De langste vlucht was 3:20, maar meer is zeker mogelijk. Mijn model is de "Eenvoudige Zes" welke ontworpen is door mijn vriend Ondrej Mitas, en als bouwdoos wordt geleverd door Jiri Kalina.

4. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Steven Bolt vloog ook met schaalmodellen, maar die van hem zijn uit piepschuim gebouwd. Dit schuim is in dunne plakjes gesneden met een hete draad en vervolgens met korrel 400 schuurpapier in vorm geslepen. Resultaat: heel lichte modellen! Deze vliegende vleugel weegt met rubber net meer dan 4 gram, wat voor een model met zo'n 33 cm spanwijdte een heel goed gewicht is.

5. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Andere modellen van Steven, ook uit piepschuim gebouwd. Vooral de Predator Drone is een prestatie. Ik had niet verwacht dat de smalle lange vleugels voldoende lift zouden leveren, maar het vloog wel degelijk! Om zijn modellen op te winden heeft hij zo'n 20 jaar geleden een batterij aangedreven winder gemaakt, die nog steeds goed werkt. Een tellertje uit een cassetterecorder houdt het aantal slagen bij.

6. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Er waren ook twee Avionettes, profielmodellen die op de vliegdagen in Utrecht vaak te koop zijn. Een model wat goed vliegt en er in de lucht erg aantrekkelijk uit ziet.

7. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Van Ikara waren ook diverse andere modellen aanwezig, zoals deze lichtgewichtjes met koolstofconstructie. Er werden ook wedstrijdjes mee gedaan.

8. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Dit schaalmodel van de Gee Bee werd door een van de jongeren gevlogen en presteerde heel goed.

Tot slot dit leuke model:

9. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    Mooi moerman, zeer mooi:D

Stevo

10. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Geweldig!
    Toch wel heel leuk, ik ga toch maar eens kijken bij zo'n vliegdag. Vroeger een hoop van die peanuts gebouwd en zelfs wel 's in de hal in Utrecht geweest, maar da's al 20... jaar of langer geleden...Toen nog met de deventer luchtvaartclub. Vooral de schaal modellen vindt ik mooi, semi-schaal of niet, het blijft een kunst om zoiets er goed uit te laten zien en goed te laten vliegen. Ik zie er de kunst wel van in, hulde!

11. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Op zondag 18 november ga ik er weer naar toe. Nog meer liefhebbers om er naar toe te gaan?

12. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Meschien wel, ik zal ff mijn agenda checken!
    Laatst nog een hele oude fairchild van zolder gehaald, volgens mij was dit van Keilkraft...Als 14 jarig jochie gebouwd....1 van de weinige die de tijd hebben overleefd. Stukje rubber erin wat ik van de jongens uit Nijmegen heb gekregen en vliegen maar! Echt hoogte maken deed ie niet, maar een aantal keurige rondjes ondanks de wind ging prima! Tijdens het achterna hollen werd ik weer ff een jochie, zodoende besloten om dit weer te gaan ''doen'' .

13. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    'like'!

14. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Crins, betekent dat dat je mee wilt? Of dat je specialpainter aanmoedigt?

Specialpainter, zou heel leuk zijn!

15. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    ''Crins'' was volgens mj diegene die me het rubber gunde...nog bedankt.
    Ik heb nog een filmpje van het vluchtje wat ik beschreef, maar ik schaam me een beetje voor de prestaties....Het waaide wel n beetje, meschien is dat een waardig excuus;)ff uploaden, komt er zo aan...

16. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
  17. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    ... Ik moedigde Vincent aan ...
    Helaas familie-verplichtingen die dag. Maar dan is wel weer het seizoen begonnen met weinig weekendwerk! Hopelijk weer eens binnen/buiten vliegen!

18. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Ik denk dat je gelijk hebt. Waarschijnlijk is het een fairchild rubberpowered walnut....

Deel Deze Pagina