beschadiging tip rotorbladen

Ai ai

gelukkig heb je je heli heel kunnen houden maat.

Tsja ik heb hier geen ervaring mee, maar ik zou gewoon kijken of er vibraties ontstaan door deze schade dmv eventuele onbalans van je rotorbladen.

Anders even balanceren, ik denk eigenlijk dat als er geen onbalans is en verder niks aan te zien is, je er gewoon mee kan vliegen.
Aldus mijn mening he.;)

Ik weet niet hoe hij tegen de grond aan is gekomen, dus kan ik je niet vertellen of hierdoor je mainshaft krom is. Gezien je blade tip denk ik dat dit niet het geval is.

Even iets anders he Abco.
ik las in je andere topic "starten trex 700" dat je hem niet meer aan de praat kreeg.

Is dit inmiddels al gelukt? Wat was het probleem?

Gr Mark

Wat voor bladen zijn het? (merk/type)

Heb je geen grotere foto, op deze foto is amper wat te zien.

Wat ik van heli-vliegers wel eens begrepen heb, is dat er bij sommige bladen in de uiteinden wel eens lood zit. Als dat eruit komt vliegen, is dat levensgevaarlijk.

Je as kan hierdoor uiteraard krom zijn.

Voordat je er wat mee gaat doen zou ik sowieso de as controleren of ie krom is of niet, en de bladen opnieuw balanceren. Daarnaast zou ik wachten tot er hier kenners voorbijkomen die je kunnen vertellen of die bladen nog bruikbaar zijn.

Niet 'even gaan proberen' om 'te kijken of er trillingen inzitten'. Daarvoor is dit spul te gevaarlijk.

Je as kan krom zijn, maar met deze beschadiging lijkt het me niet waarschijnlijk. De bladen hebben alleen de grond geschampt.

Verder is de foto verder te onduidelijk, dit is wel een randgeval.

Zo te zien is er weinig aan de hand, is de heli ook echt omgevallen ? of kwam hij terug op z,n pootjes. Laat de bladen even checken ! Als er lood loskomt, wordt het echt link. Je mag ze ook naar mij sturen, kijk ik er even naar.

Wat IK in zo'n geval doe?
Ik geef het blad een "knietje" wat ervoor zorgt dat je jezelf niet meer in twijvel kunt brengen, om ze nog wel of niet te gaan gebruiken.
Bij dit soort defekten bekijk ik het zo: straks sta je te kijken naar een hopie ellende wat eens je heli was, en je weet dat je het HAD kunnen voorkomen, en dat ENKEL om het bedrag wat een setje nieuwe bladen kost uit te sparen.
Is het je dat nog waard? En dan is dit alleen nog maar materiele schade.
..
1 voordeel, ... je hebt 1 blad reserve.. :0)
Mogelijk is dat buiten je hoofdas, je blad-as krom kan zijn. Om te kijken of dit zo is demonteer je beide rotorbladen, om dan aan 1 zijde de bladas te laten draaien (door de bladhouders en headblock heen) zie je dan of 1 v/d bladhouders "wiebelt" of licht slingert, dan is de bladas krom.

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Ai ai

Even iets anders he Abco.
ik las in je andere topic "starten trex 700" dat je hem niet meer aan de praat kreeg.

Is dit inmiddels al gelukt? Wat was het probleem?

Gr Mark

Mark, het lager in de koppeling bleek niet meer in orde te zijn. Daardoor draaide de startpin met volle snelheid zonder dat er grip was op de motor. Problem solved met een andere clutch.

mvg abco

Back