Ik ben beetje aan het orienteren op het gebied van schaal modellen (en dan vooral de Slepers). En zat met de vraag in welke schaal(en) is er nou veel beslag te verkrijgen? Zit zelf beetje te zoeken maar vind niet veel. En welke merken maken nou eigenlijk beslag voor zelfbouw schepen? En wat is er nou zelf te maken zonder draaibank? zie dat er in schaal 1:20/ 1:25 nogwel flink wat zelfbouw wordt gebruikt maar de rest van de schalen vind ik niet veel zonder draaibank. En heeft iemand misschien nog wat duidelijke foto's van de Smit Kwintebank of de Helios (als goe dis hetzelfde model). Van Tugspotters heb ik al wat foto's maar neit echt duidelijke foto's van het achterschip en toebehoren. alvast hartstikke bedankt :wink: vriendelijke groet Jon
Als je van Tekening werkt zal je het beslag voor het grootste gedeelte zelf moeten maken. Je hoeft geen dure draaibank te kopen maar een draaibank loont zich wel als je met de hobby doorgaat. Liefst een draaibank waar je ook een freeskolom op kunt zetten. Ga maar eens aan het rekenen of ga in een grote modelbouwzaak eens kijken wat de prijzen van het beslag zijn. Als je dan van de modelbouw je hobby maakt betaalt die draaibank zich wel terug. De schaal van het beslag verschilt ook, vaak is het beslag van een bouwpaket los te koop daar bedoel ik mee dat ze een bouwpaket hebben, dan de onderdelen het beslag ook los verkopen. Je moet ook wel wat smokkelen met de maten, alles is natuurlijk niet precies op schaal na te maken daar de materialen, of het te verkrijgen beslag 1 of 2 MM afwijkt.
ik denk dat het handig is om even te vermelden dat je al een romp hebt staan waar je op wilt gaan bouwen a 1m en 20cm breed als ik het goed heb ik zou zelf zeggen rond de schaal 1:40 gebruiken daar voor..
@Cheeta Hallo Cheeta, jij bent een wonderkind. :roll: Waar lees jij als dat de man al een romp heb [casco] heet dat eigenljik dacht ik zo. Maar ja de tyden veranderen :dus de benamingen ook dan denk ik zo mvg Frederik
Frederik Casco en Romp zijn nog steeds gebruikte namen. Ik baal wel van dat de onzinnigste dingen in het Engels gezegd worden. Zelf bij de Politie noemen ze een nieuw onderzoek een CouldCase het is gewoon van de zotte. Maar hij was zich aan het Orienteren Cheeta.
ja dat beslag mag inderdaad wel paar mm afwijken. Sorrie ben zo te zien vergeten te melden dat ik al een romp had, hier dus de maten. Heb helaas nog geen tekening maar heb wel en romp gekregen van ongeveer 95 bij 19 cm. Echt model is Lxbxhxdg.: 34,30 x 9,57 x 3,13 x 5,20 meter ( hoogte van eigen model kan ik natuurlijk aanpassen. Ik weet dat het niet voledig uitkomt de schaal dus een soort semi-schaal model??) Dus wie helpt mij, of kent iemand een sleper die meer met deze maten uit komt, niet te klein wil ik gaan bouwen dus echt grootte zee slepers is niks voor mij. Moet ik een te kleine schaal nemen. En deze is de enige die ik ken met een offshore punt inplaats van een bolle neus. De romp is van Abs dus zou in de breedte nog wat gerekt kunnen worden? vriendelijke groet Jon (Aeronaut maakt erg mooi beslag, alleen kan uit hun beschrijvingen niet uitmaken welke schaal het zou kunnen zijn) Ben zelf verder wezen zoeken: Dit zijn dezelfde schepen: DORDTSEBANK SANDETTIEBANK VARNEBANK Heeft hier iemand een tekening of foto's en dergelijke van liggen?