Best practice gevraagd m.b.t. "pattern" vliegen

Discussie in 'F3A' gestart door Blonde Baron, 1 okt 2024.

  1. Blonde Baron

    Blonde Baron

    Lid geworden:
    7 sep 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Rotterdam
    Hi allen.

    Ik ben geïnteresseerd in het 'F3A achtige' vliegen.

    Ik kan op zich wel redelijk vliegen (alles is relatief natuurlijk), maar sta nog helemaal aan het begin van deze discipline van het precisievliegen

    Ik heb een tweedehands FMS Olympus gekocht, hèb mezelf ingelezen over hoe ik een dergelijk toestel zelf optimaal kan trimmen qua zwaartepunt, motordomping/zijwaartsstelling, eventuele 'rest'mixes etc. (e.e.a. volgens zgn. trimming charts).
    Hiermee ben ik al mee begonnen, en ga ik de komende periode verder mee aan de slag.

    De Olympus ben ik ook nog een beetje aan het tweaken, bijvoorbeeld door de stijfheid van de stuurvlakken nog iets te verbeteren. Dit in de hoop dat daarmee de vliegconsistentie (binnen de mogelijkheden van dit 'schuimpje') te optimaliseren.

    Ook heb ik een Futaba T18SZ zender aangeschaft om met Conditions in kunnen vliegen.

    Nu zijn er twee onderwerpen waar ik geen kaas van heb gegeten, en die ik graag in dit forum wil neerleggen.

    Ik wil graag weten wat Best Practices zijn voor de F3A disipline.
    Bijvoorbeeld

    1: Conditions
    1A: Welke Conditions (niet meer dan nodig)
    1B: De prioritering van de conditions
    1C: Bij voorkeur ook de best practice m.b.t. een logische indeling van de schakelaar(s) om de conditions te selecteren op de T18SZ

    2: Bestaat er een vuistregel / goed uitgangspunt/startpunt qua uitslagen (in graden) van elk van de stuurvlakken per Condition?
    Ik realiseer me dat deze gaandeweg moeten worden gefinetuned, maar nu ik nog moet beginnen is het wel fijn om gelijk een beetje op weg te worden gebracht.

    Wellicht zijn er andere zaken die jullie aan de orde moeten brengen.
    Ik hoop op jullie waardevolle inbreng.
    Alvast bedankt.

    Groet, Alex
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Alex,

    welkom in de mooie wereld van F3A. De website voor F3A in nederland is F3A.nl

    Er is , vooral in het begin, heel veel wat je mag leren, dus mijn eerste advies zou zijn om in je omgeving te zoeken naar vliegers die F3A vliegen of gevlogen hebben.
    een middagje vliegen onder dergelijke begeleiding gaat veel sneller dan lezen en zelf uitpuzzelen.

    In Nederland vliegen we op 3 niveaus F3A: de C-klasse is de instap klasse, de B-klasse is gevorderd en de A is de internationale klasse.

    Voor de meeste vliegers is de stap van een recreatie vlieger naar de C-klasse al heel groot. De figuren zijn niet heel complex, maar omdat ze de een-na-de-ander doorgevlogen moet worden is het omkeren en positioneren voor het volgende figuur de grootste uitdaging. Zeker omdat het streven is alle figuren op een vaste diepte (afstand tot je zelf) te vliegen.

    Omdat er in het C-programma geen echte complexe figuren zitten is de noodzaak voor conditities niet echt groot. Je kan met een dual-rate switch wel b.v. voor de spin de uitslagen fine-tunnen.

    Mocht je perse willen oefenen met condities, dan zou ik maken:
    - landing
    - normaal
    - spin

    Bij landing:
    Omdat je daar langzaam vliegt wil je meer uitslagen als bij 'normaal' , dus hoogte, richting en rudder 20-30% meer als bij normaal

    Bij normaal:
    Rol-Rate: maximale stick-uitslag is een rol van +/- 1 seconde (dat wordt straks nog langzamer)
    Hoogteroer: vol UP of Down : een looping van +/- 40-50meter (dat wordt straks nog grotere loop = minder uitslag)

    Bij Spin (t.o.v. Normaal):
    - Minder ailerons
    - Rudder en hoogte aanpassen op gewenste spin-snelheid.

    Als je nog wat achtergrond info wil over kunstvlucht , dan zou je dit artikel eens kunnen lezen: Kunstvlucht

    Andere mensen zullen andere inzichten/meningen/adviezen hebben. En dat is prima. uiteindelijk moet je voor jezelf de weg vinden.
     
  3. Blonde Baron

    Blonde Baron

    Lid geworden:
    7 sep 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi VWR (als ik je naam weet is dat nog leuker ),

    Dank voor je reactie.
    Goed om te weten dat jullie werken met volle stickuitslagen voor een aantal basisfiguren.

    Een aantal dingen die je schreef had ik me al op ingelezen, zoals de ABC klassen.
    Ik ben de afgelopen jaren ook al een paar keer als toeschouwer aanwezig geweest op een F3A wedstrijd.

    Ik ken persooblijk geen F3A 'maatjes' waar ik me aan kan optrekken, dus lees ik me in op de materie, en ga gewoon de eerste stappen zelf zetten.
    Ik overweeg wel om een keer te gaan deelnemen aan een C wedstrijd. Maar dan wil ik toch wel al eerst wat zaken op orde hebben, vandaar ook deze thread...

    Ik wil graag al vanaf het begin een asntal basiszaken in mijn zender zodanig inrichten dat ik deze kan behouden mocht ik doorgroeien naar hogere klassen met de bijbehorende extra condities en of andere "controls".

    Dus daarom mijn vraag om informatie op welke schakelaars, en posities bijvoorbeeld als 'best practice' worden beschouwd voor condities als Turn, Spin, ....

    (Ik weet dat de Snap conditie op de sticks wordt geprogrammeerd, dit heb ik ook al zo gemaakt, ook al zou ik dat voor de C klasse niet nodig hebben).
    Ik maak ook wel eens Snaps, maar ik weet eerlijk gezegd niet op welke criteria ik deze moet beoordelen...
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2024
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    Maak je niet te druk over die condities, ik heb jaren gevlogen zonder een schakelaar of conditie te gebruiken.
    Pas nu in de F3A-A met de snap voor het eerst inderdaad stick-condities voor de snap.

    Naarmate de basis vliegvaardigheden toenemen ontstaat er vanzelf ruimte tijdens het vliegen voor allerlij moeilijkere zaken.

    eerst gewoon....dan met kunstjes

    realiseer je ook dat verkeerd aangeleerde condities ook weer moeilijk af te leren zijn.

    hou het simpel
     
  5. Blonde Baron

    Blonde Baron

    Lid geworden:
    7 sep 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Rotterdam
    Oké dank.

    Je schreef dat de gewenste Spin snelheid kan variëren.
    Kun je dat toelichten?
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2024
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    spin: te veel ailerons laat het model (te) snel draaien waardoor het lastiger is om op het juiste moment te stoppen.
    dus je zoekt in de afstelling naar een rotatie tempo wat te controleren is.

    met in het achterhoofd:
    regels voor de beoordeling van o.a. spin is 1pt per 15graden afwijking.

    b.v. 90 graden te laat of vroeg gestopt is 6 x 15 is al 6 punten aftrek, dus nog maximaal 4 pt voor de spin...


    maar nogmaals (en ik blijf dat herhalen) probeer te voorkomen dat je het vliegen te theoretisch benaderd. Het is een process wat hand in hand gaat.

    Leer eerst 'gewoon' de basis.
    - rechte lijnen op een vaste afstand
    - keerfiguren die helpen om op die vaste afstand te komen en te blijven
    - figuren in het midden

    Als je dat onder de knie hebt heb je al een flinke stap gemaakt.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2024
  7. Blonde Baron

    Blonde Baron

    Lid geworden:
    7 sep 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik begrijp zeker wat je bedoelt.
    Ik ga ermee aan de slag.

    Dank voor alle hulp tot nu.
     
    wvr vindt dit leuk.
  8. Yme

    Yme

    Lid geworden:
    13 jul 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Friesland
    "Ik wil graag al vanaf het begin een asntal basiszaken in mijn zender zodanig inrichten dat ik deze kan behouden mocht ik doorgroeien naar hogere klassen met de bijbehorende extra condities en of andere "controls".

    Dus daarom mijn vraag om informatie op welke schakelaars, en posities bijvoorbeeld als 'best practice' worden beschouwd voor condities als Turn, Spin, ....

    (Ik weet dat de Snap conditie op de sticks wordt geprogrammeerd, dit heb ik ook al zo gemaakt, ook al zou ik dat voor de C klasse niet nodig hebben).
    Ik maak ook wel eens Snaps, maar ik weet eerlijk gezegd niet op welke criteria ik deze moet beoordelen...'


    Ik vlieg zelf ook met de T18SZ, deze is meer dan mogelijk voor F3A vliegen.
    Ik gebruik alle condities maar heb niet meer nodig.
    Maar leer eerst het C programma voordat je je gaat focussen met instelling in de zender. dat komt bij het A programma pas om de hoek kijken.
    pak gewoon de eerst 3 figuren en vlieg die telkens opnieuw. kijk welk keer figuur je wil maken. En het belangerijkste is de diepte proberen constant te houden.
    als de eerste 3 lukken pak je de volgende 3, zo ga je telkens verder totdat je het aan elkaar kan plakken.
     
  9. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.340
    Locatie:
    REO
    @BB: Bij welke club vlieg je?

    Erik
     
  10. Blonde Baron

    Blonde Baron

    Lid geworden:
    7 sep 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Rotterdam
    @Yme : Dank. Ik ga gewoon lekker aan de slag met jullie advies.

    @Erik van Nes
    Vlaardingen
     
  11. Blonde Baron

    Blonde Baron

    Lid geworden:
    7 sep 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Rotterdam
    Het stuk van Winfried gelezen inmiddels.
    Dankjewel.
     
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
  13. Blonde Baron

    Blonde Baron

    Lid geworden:
    7 sep 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Rotterdam
    Nog even dit:

    @wvr Je schreef:

    Bij landing:
    Omdat je daar langzaam vliegt wil je meer uitslagen als bij 'normaal' , dus hoogte, richting en rudder 20-30% meer als bij normaal

    Typfoutje. Bedoel je dat ook aileron 20-30% meer uitslag krijgt, of alleen hoogte en rudder?
     
  14. Blonde Baron

    Blonde Baron

    Lid geworden:
    7 sep 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Rotterdam
    Deze had ik al een keer gelezen, kwam ik al een keer tegen in mijn zoektocht naar informatie.
    Mooi! Dankjewel Winfried.
     
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    het idee van de landings-mode is dat je (ruim) voldoende controle hebt. Omdat je in normale mode met hele kleine uitslagen vliegt, wil je in de landing alle roeren een stuk levendiger maken zodat je ook met bumpy/turbulent weer genoeg controle hebt.
     
  16. Blonde Baron

    Blonde Baron

    Lid geworden:
    7 sep 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Rotterdam
    Ah, ik vermoedde al dat je inderdaad alle stuurvlakken bedoelde.
     
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.687
    Locatie:
    Onbekend
    HansH vindt dit leuk.
  18. Blonde Baron

    Blonde Baron

    Lid geworden:
    7 sep 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Rotterdam
    Wow, ook een goede tip.
    Die ga ik voor mijn verjaardag vragen.

    Eerst maar eens gewoon lekker beginnen zoals jullie zeggen.:)
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2024
    wvr vindt dit leuk.
  19. Blonde Baron

    Blonde Baron

    Lid geworden:
    7 sep 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Rotterdam
    Morgen ga ik verder met het trimmen van mijn FMS Olympus F3A.

    Wat kan ik verder als eerste vaardigheid oefenen?
    Diepte en vliegpad? Anders?
     
  20. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    als eerste is het handig om op je eigen veld iets van een middenlijn te bepalen en haaks daarop de beoogde vlieglijn.
    Als dat eenmaal gedaan is, vlieg je vanaf nu ALTIJD op die plek. Ongeacht hoe de wind staat. (opstijgen/landen kan wel rekening houdend met de wind)

    Daarna rechte passage op de vlieglijn, keer-figuur, terug naar de vlieglijn, keerfiguur etc.

    Probeer de keerfiguren maximaal te benutten om iedere keer die vlieglijn te kunnen vliegen... dus slim met je vleugelstand werken.
     
    Blonde Baron vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina