Bestaande Duw-sleepboot nabouwen

Discussie in 'Werkschepen' gestart door miky-mouse, 11 jan 2003.

1. miky-mouse

miky-mouse Guest

Ik heb een Duw-sleepboot (een echte) , Deze zou ik graag na willen bouwen op schaal.
    De afmetingen zijn 20 m lang , 4,80 m breed .
    Op schaal 1/30 wordt dit dus 66 cm x 16 cm .
    Op schaal 1/25 wordt dit dus 80 cm x 19 cm .

Ik heb helaas geen tekening van het onderwaterschip , de rest kan ik opmeten.

Wat is het best aan te raden voor schaal en hoe kom ik aan een romp.

Wat zijn andere dingen waar ik speciaal op moet letten ?

8O
    Ben pas een beginner , dus waarschijnlijk te hoog gegrepen , maar het wordt dan ook een meerjarenplan.

Tips zijn heeeel welkom.

Groeten mike

2. piet

piet Guest

mike, wat mij het beste lijkt om te kijken waar het orgineel is gebouwd en probeer dan kontakt te leggen met de scheepswerf, misschien dat die je verder kunnen helpen hoe de romp er moet uit zien.
    groetjes piet kuiper

3. miky-mouse

miky-mouse Guest

Duw-sleepboot nabouwen

De boot is gebouwd bij "de Hoop" in hardinxveld-Giessendam .
    Net als de stoomboot Volharding 1 van het Maritiem Buitenmuseum in Rotterdam.

Heeft ook dezelfde afmetingen en had vroeger dezelfde stoom machine.

De volharding is van 1929 , deze van 1928.

Ik heb ook nog foto's van hoe deze als stoomboot was en lijkt sprekend de Volharding 1.

Dus ben ik ook al op zoek geweest naar tekeningen van de Volharding 1.

Ik geloof niet dat de werf "de hoop" nog bestaat .

Als ik nu tekeningen heb , dan moet ik zeker eerst de kiel en dan de spanten leggen , zoals hij origineel ook gebouwd is ?

Dat zou dan nog wel lukken , maar hou span je de huidbeplating en met wat voor spul maak je hem , Polyester , Hout .
    Wat is het beste .

4. maxto

maxto Guest

Probeer eens of de mensen bij het sleepvaartmuseum tekeningen hebben. http://www.nationaalsleepvaartmuseum.nl/

Lukt het daar niet heb ik het model van de volharding hier in huis staan.
    Maken we gewoon een afspraak om de romp eens na te gaan meten......
    Hoor het dan wel.

5. bol

bol

Lid geworden:
    30 apr 2002
    of probeer eens in de bibliotheek van het maritiemmuseum in rotterdam

6. piet

piet Guest

Ik heb toendertijd de smit nederland gebouwd, de tekening was 1:50, en de boot was 1:25.
    heb toen de spanten en kielbalk gezaagd en deze toen bekleed met strips van berkentriplex en dat om en om en uiteindelijk de buitenkant met hars en mat bekleed.
    wens je verder veel succes lijkt me verschrikkelijk leuk.
    groetjes piet kuiper

7. De vraag wat het beste is om te doen ( hout of kunstsof ) is een lastige. Veel mensen die al een tijdje bezig zijn met modelbouw weten wat hen het beste licht, maar dat is aan jezelf. Het hangt er ook vanaf wat voor romp het orgineel heeft. Een hoekspant bijvoorbeeld is relatief makkelijk te bouwen in hout, maar een ronde romp is toch wat lastiger. Dan zou je misschien moeten denken aan een (door iemand anders gemaakte)polyester romp.

succes
    Kor van essen

8. miky-mouse

miky-mouse Guest

Inmiddels ben ik in het bezit van een complete bouwpakket van de Volharding 1 .
    Deze wil ik nu eerst maken , de romp is al klaar de rest moet ik allemaal nog doen.

Dit omdat ik de duwboot ook in originele staat wilde hebben (nu nog tekeningen van de originele staat van de duwboot) , kan nu gelijk de romp volledig opmeten en heb een voorbeeld liggen.

Omdat dit voor mij een GROOT project word (schaal 1 op 12,5 , dus 1 m. 60 lang !! 8O ) ben ik daar ook een hele tijd mee bezig voordat ik aan de duwboot toe ben.

Nu alleen nog bedenken wat er in komt , een sterke electro motor , of (wat eigenlijk hoort) een stoommachine .
    Helaas is een stoommachine niet zo makkelijk voor een beginneling en tevens is een geschikte maschine toch erg prijzig.

Groeten mike

9. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    voortstuwing

Beste Mike

Ondanks dat een stoommachine schaalgetrouwer is (en vreselijk leuk om mee te prutsen!!!!) zou ik je toch een stevige electromotor aanbevelen.
    Als ik zie wat voor machine erin zou moeten komen, moet dat een redelijke jongen zijn. Met een Wilesco-machientje kom je er echt niet!
    En dat betekent een hele hoop kennis van fijn-metaalbewerking, want je koopt ze niet in de handel: het wordt meestal zelf maken of laten maken!
    En de zwik laten inspecteren door het stoomwezen natuurlijk...
    Nogmaals: een stoommachine is leuker, natuurgetrouwer enzovoort, maar met een forse electromotor, een rookgenerator en een (goede!!) soundgenerator kom je een aardig eind in de richting!

Roel

10. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Miky Mouse ik heb een stoommachine voor je als je wilt
    Eigenbouw en loopt perfekt

11. geared

geared Guest

Er zijn wel een aantal leveranciers die grote stoommachines leveren, en ja ze zijn prijzig.

http://www.stuartmodels.com
    http://www.modelsteam.co.uk/ (Cheddar)

http://www.modelbouwatelier.nl/index.htm kan beide leveren

Er is ook nog een machine van Saito (in mijn bezit, niet te koop) die ook groot genoeg is. Alleen ik kan niet echt vinden waar deze gekocht kan worden. Mijn machine is toen aangeschaft via
    Free Time Shop
    Neptunusstraat 68
    Den Haag

Stoom is veel leuker.

12. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    miky mouse is het zo erg om even antwoort te geven

13. Bastiaan

Bastiaan Guest

als hij als gast staat aangeschreven lijkt het me dat hij niet meer lid is op het forum en dus ook niet meer komt kijken.... helaas

14. rempie

rempie

Lid geworden:
    11 feb 2004
    @Roel

Volgens mij zeg je dit alleen maar om de vorige meeting niet nogmaals te ervaren. :lol:
    Anders zit je bij een volgende meeting tussen twee boten in met een enorme rookontwikkeling. :lol:
    Of vergis ik me?

Groeten Rempie

15. tonberg

tonberg

Lid geworden:
    11 dec 2004
    ik heb een sleepboot nagebouwd van 20 x 5 meter
    de mijne is nu 150cmlang en 39cm breed
    de romp van 1mm plaat geklopt zo als het hoort is leuk,je krijgt er alleen
    een tennis arm van.maar daarna heb je zeeen van ruimte in de romp

groetjes.
    tonvdbergsr@hotmail.com

16. Pergotje

Pergotje

Lid geworden:
    21 apr 2005
    Het eerste bericht is nu 6 jaar geleden geplaatst.
    Gelukkig zei ik al dat het een meerjarenplan zou worden.

Hier is dan de romp :
    schaal 1:25

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  17. Pergotje

Pergotje

Lid geworden:
    21 apr 2005

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  18. lars92

lars92 Guest

heee
    dat is ook al zo strakke romp van melvin! je komt ze tegenwoordig ook overal tegen:D

maare ziet er goed uit waarvan heb je de straalbuis gemaakt?

ik blijf je volgen!

groet lars :cool:

19. Pergotje

Pergotje

Lid geworden:
    21 apr 2005
    De straalbuis heb ik niet zelf gemaakt, die heb ik ergens anders "geregeld"
    Ze zijn van Aluminium en ik heb er nog 2 in kleinere maat voor onder de Denemarken.

De andere 2 heeft Melvin voor een project van hem...

Maar blijf die Melvin ook maar volgen het zou me niet verbazen als hij aan de proefvaart van de Thyssen een Voith-verslaving overhoudt.

Ik heb na 6 jaar de romp al, dus blijf dit topic maar goed volgen want in mijn tempo......

20. melf

melf

Lid geworden:
    21 okt 2006
    hey

ik zag me naam voorbij komen :p ja die voithverslaving is ook aardig ingeslagen daar komt misschien ook wel een polyester sleper mee te varen:D maar we gaan dit draadje zeker volgen kijken hoe de duwvloot wordt uitgebreid

gr melvin

Deel Deze Pagina