Ik gebruik, in functie van de materialen en de toepassing, de volgende lijmen voor mijn vliegmodellen: - PUR (poly urethaan) - kontaktlijm (Pattex, loctite.....) - 10 secondenlijm (acrylaat lijm) - houtlijm volgens de industrienorm E2 204-D2 (op waterbasis) een vraag mbt de houtlijm: bestaat er een verharder om toe te voegen aan de houtlijm zodat deze in een relatief korte tijd tot verharding kan komen ? (te koop in de handel..... of zelf te maken......) groeten steffe
Er bestaat "Express" houtlijm van Henkel droog in een goed kwartier, meer mag je niet verlangen. Vroeger bestond hier in B "Reaxil", dat was een soort seconden-houtlijm. Maar het was een commerciele flop, dus is het gestopt.
Gilbert, Uitstekende tip...... Droog in 15 minuten.... is beter wat ik had verwacht. Morgen ga ik naar de Gamma (of een andere doe het zelf zaak) om deze lijm te kopen. vriendelijke groeten steffe.
Bison en waarschijnlijk andere fabrikanten ook hebben een witte houtlijm die na 5 minuten al belastbaar is, ik geloof dat die van Bison topspeed heet. En nee, ik wordt jammergenoeg nog niet door hun gesponsort
Theo, Dank voor de info, ik zal bij de Gamma of een goede "doe het zelf zaak" ook eens rondneuzen naar jouw aanbeveling..... Zo zal mijn Swordfish SX01 (zie altivar) nog vlugger klaar zijn. groeten steffe
ik heb dat gewoon bij hobby-in gehaald hoor. Overigens is dat het voordeel van de lokale modelbouwzaak, als je daar eesn een vraag stelt, heeft ie misschien wel gewoon een oplossing voor je probleem . groet, Jaap
Theo Ik heb mij een bus Profix 200 D2 aangeschaft (Pattex) Produkt is evenwaardig met Bison topspeed (droogtijd 5 a 15 minuten) vriendelijke groeten Steffe
Een andere manier is het mengen van micro balloons door de houtlijm. Ik gebruik dat zelf om de houtlijm meer vullend te maken. Het sneller drogen/uitharden is voor mij een neveneffekt. Afhankelijk van de hoeveelheid microballoons wordt de emulsie na uitharden zelfs schuurbaar. Een ander neveneffekt is natuurlijk dat de houdkracht per vierkante cm lager wordt. Meestal geen probleem maar wel iets om rekening mee te houden. plak ze Erik