Beste antennes voor 5.8ghz 200mw zendset

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Jonathan Ghysels, 9 apr 2013.

1. Jonathan Ghysels

Jonathan Ghysels

Lid geworden:
    31 jan 2011
    Beste

Ik las eerder op dit forum vele reacties over zendbereik en antennes.
    Nu ik deze morgen mijn remzibi osd besteld heb besluit ik om ook ineens een setje antennes bij te kopen, dit om de afstand te vergroten, want blijkt dat de standaard antennes maar 500m kunnen.
    Ik las al dat de zendset van 200mw naar vb 500mw veranderen niet zo heel veel doet aan het zendbereik, het zijn namelijk de antennes en de aansluiting die het grote verschil maken.

Nu is mijn vraag wat de beste antennes zouden zijn voor mijn video zendset.
    Mijn vermoeden gaat uit naar de cloverleaf, maar misschien zijn er nog die beter kunnen?
    Ik zou ook graag weten of je best 2 dezelfde antennes gebruikt voor de tx en rx of 2 verschillende.
    Kan iemand mij dan ook een maximale afstand meedelen die ik zeker zou moeten kunnen halen?
    Ik weet ook dat de weersomstandigheden een rol spelen.
    Er is hier iemand op het forum die de cloverleafs zelf maakt maar ik weet zijn naam niet meer, heeft iemand soms een idee?
    Is het zo dat als je met 5.8ghz vliegt je per kanaal een verschillende cloverleaf antenne nodig hebt (lengte van de koperdraden).
    Verder zag ik nog de begrippen dbi en patch, kan iemand mij die begrippen soms even uitleggen?
    Hoe zit het nu eigenlijk met het beeld als je zodanig ver zit dat je bijna geen signaal meer hebt, kan je dit vooraf wat herkennen aan de ruis of is het op dat moment al te laat om terug te keren?
    Ik las eerder ook al over een antenne tracker, is die noodzakelijk als je maximaal 1,5km gaat vliegen of niet?

Sorry voor de vele vragen, maar ik heb op dit alles nog steeds geen duidelijk antwoord ondanks het lezen van talloze topics.
    Daarom vraag ik graag even jullie deskundig advies aub.

Mvg jonathan

2. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Pff even op de telefoon in het kort.

1 á 2 km met bv cl en spw.
    Mogen beide gelijk zijn maar dit is de beste combi.

Patch antenne of helical oid zijn richt antennes. Dus alleen ontvangst voor je.

Richt antenne met laag dbi bv 10 dB is nog wel met de hand te richten.

Meeste antennes zijn breedbandig genoeg om over alle frequenties nog goed te werken.

Ik maak ze ook.

3. Jonathan Ghysels

Jonathan Ghysels

Lid geworden:
    31 jan 2011
    Zou jij het zien zitten om voor mij de perfecte combinatie van 2 antennes (voor een zo ver mogelijk bereik op 5.8ghz ) zelf te maken?
    Je mag mij anders eens een pb sturen voor de prijs.
    Alvast bedankt

4. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Hoi,

Aanvulling.

Zonder tracker kan je dus best ver vliegen hoor maar hulp daarbij is dan handiger.
    Kan die mee mikken.

Beeld valt niet in 1 keer weg.

Steeds vaker kleine uit valletjes, meer ruis, minder kleur en dan begin het vaak veel uitval te worden.

Dus zat waarschuwingen om om te keren.

Een normale antenne zoals bijgelever heeft ontvangst rond om je heen.
    De andere richt dat ontvangst 1 kant op en hoort daardoor beter.

Hoger dBi is smallere beam (ontvangst hoek) dus ook moeilijker te richten.

Bv 5Turns helical is á 50 graden hoek maar dichtbij kan je zeg tot 160 graden wel beeld blijven houden.
    Daarbuiten wordt het minder. Achter de antenne heb je niet gek veel ontvangst meer. Hooguit 100m.

Je komt er wel een stuk verder mee.

Ik pb straks nog even.

Laatst bewerkt: 9 apr 2013

Deel Deze Pagina