Besturing heli

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Mugen MRX-3, 17 sep 2024.

1. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Misschien staat het ergens vermeld maar kon het zo snel niet vinden en als het al geschreven is dan verwijder ik dit wel..

Mijn vraag als heli noob: ik vlieg met vleugelmodellen op mode 1, wat is dan een logische knuppelindeling.
    Is er voor heli ook iets als mode 1 en mode 2
    In het verleden wel eens geprobeerd om met gas / pitch links maar dat was me toen niet bevallen…. Nu weer aan het orienteren om weer een heli poging te doen, zei het kleinschalig en niet gelijk een 600 klasse heli :D

2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Gewoon mode 1 gebruiken. Dat voorkomt dat je EN moet leren vliegen, EN continue moet "omdenken".

Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  3. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
  4. mvp

mvp

Lid geworden:
    18 aug 2011
    Gewoon zelfde modus als je vliegtuig. Alle functies zijn precies hetzelfde bij een heli.

Als je nieuw gaat beginnen zou ik bij heli mode 2 adviseren. Maar als je al vliegt zou ik zeker niet om stappen.

5. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    ^^^^Dat dus...^^^^

6. Kjel Postema

Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Alles kan, maar kies waar jij je het prettigst bij voelt.

Ik ben in 1992 met vliegtuigen begonnen in mode 1 en vlieg dat nu nog steeds. In 2017 ben ik begonnen met heli’s. Ik heb toen lang nagedacht over in welke mode de heli’s te gaan vliegen. Ik heb toen bewust voor mode 2 gekozen omdat mij het het logischt leek om de tuimelschijf op een knuppel te hebben. En omdat ik de besturing van een heli toch anders vind dan de besturing van een vliegtuig heb ik geen moeite met overschakelen. Als ik ga vliegen neem ik over het algemeen zowel vliegtuigen als heli’s mee en vlieg deze tijdens de dag door elkaar heen. Dat geeft voor mij geen problemen.
    Wat wel misschien een nadeel is van vliegtuigen in mode 1 vliegen en heli’s in mode 2 is dat je twee zenders nodig hebt.

Laatst bewerkt: 18 sep 2024
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  7. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Is gewoon wat je gewend bent.
    Zelfs bij de 3d wedstrijden heb je mode 1 piloten..

8. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    En Curtis Youngblood, die kan ook wel een beetje vliegen, die doet het met 1 stick.

9. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Thanks voor de adviezen :thumbsup:
    Ik ga eens een poging wagen met een sim :D
    Volgende stap is het uitvogelen welke heli het beste is om mee te starten….. zag op youtube een filmpje over Goosky s1 of s2, iemand daar ervaring mee ?
    Dat 3D trekt me totaal niet, normaal rondvliegen en wat meer schaal trekt me veel meer

10. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Op de sim, pak een grote schaal heli.
    Zeker in het begin is dat makkelijker leren dan met een 3d heli.

11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    In het echie is dat precies andersom, vooropgesteld dat die 3D heli NIET is afgesteld voor 3D...

12. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    klopt..
    Maar om de basis te leren op de sim, werkt het wel..

in het echie zal een rustig afgestelde 3d heli beter zijn.
    dan is het handig even een club op te zoeken, of in ieder geval iemand die je kan helpen de boel goed af te stellen
    align is al erg lang in de handel, in de regel altijd goed.
    heeft ook van alle maten iets in zijn gamma.

ligt een beetje aan je budget, en hoe groot je wilt.
    Om te leren vliegen, met hulp (dus aan de kabel), zou 500 a 600 maat (of groter) mooi zijn.
    leren vliegen zonder hulp, kun je beter zorgen dat je wat minder schade doet bij een crash. maatje 450 of zoiets.

13. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Thnx voor de hulp en adviezen… word enorm gewaardeerd :thumbsup:
    Na mn vakantie maar eens een tijdje pielen op de sim en als dat goed gaat dan word het tijd om me te gaan verdiepen in de vervolgstappen :)

14. renetl50

renetl50

Lid geworden:
    1 jun 2014
    Goosky s2 of een Omp m2 vliegen beide goed, bij ons op de club zijn er diverse mensen die daar mee vliegen.
    Zelf heb ik Align, merk wel dat er regelmatig weer een nieuw model komt en dat je met de oude modellen moeilijker aan onderdelen kunt komen.
    Heb zelf een 550,700 en een 800 vliegen allemaal wel goed.
    Een Sim is altijd aan te raden, ook kijk eens wat er word gevlogen , mocht je bij een club zijn.

Groetjes Rene

15. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Bij ons is er niemand in de club die heli vliegt dus een keuze zal ik zelf moeten maken, nou ben ik wel iemand van het uitgebreide zoekwerk voordat ik wat ga aanschaffen dit samen met wat eigen logica en de adviezen hier zal dat wel goed komen..

Die Goosky s2 en OMP M2 die Renet150 aanhaalt zijn ook precies de 2 waar ik naar aan het kijken ben, en dan neig ik iets meer naar de OMP, de M1 leek me in eerste instantie een prijsgunstige kleinschalige manier om te starten, maar het is wel een klein dingetje en je moet toch wel een beetje kunnen zien hoe die vliegt als ie ineens wegdrijft :D
    Maar eerst maar eens op de sim gaan klooien..

toch best wel een nadeel van op n camping zitten…… dan komen dit soort ideeën naar boven :)

16. pach1977

pach1977

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Welke club zit je? Of welke regio?

Mvg
    Patriek

17. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Hey Patriek,
    Ik ben nog lid bij MVSO maar dat is meer om de club in leven te houden (had ik beloofd aan Frans toen hij zo ziek was)
    Nu woon ik in het noorden van t land en zit ik bij MSO.
    jouw vliegkunsten en die van Wessel zijn fantastisch, maar dat is niet mijn doel, ik vind normaal en op schaal vliegen leuker dan het “vuurpijl zonder stokje” vliegbeeld
    En ja…. Ik heb jouw site ook op de korrel voor een Mikado logo :thumbsup:

gr.Richard

pach1977 vindt dit leuk.
  18. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Ik heb zelf een OMP M1.
    kun je prachtig vliegen, kun je ook best wel een beetje temmen voor de starter
    zit je op ongeveer 3,5 minuut op een accu.
    MAAR: het blijft een heel klein heli'tje
    in verhouding gewicht / rotorformaat merk je dat.
    voor zo'n formaat heli vliegt het heel erg goed.

een 450 maat heli vliegt al weer zoveel rustiger..
    Bij ons op het veld de kleinste lesmaat.
    heb ik het wel over lessen waarbij de instructeur vliegt, en de controle aan de leerling kan geven..
    En als je daarna een 600 neemt...
    dat vliegt zo lekker rustig. terwijl er tegelijk zoveel vermogen voorhanden is

Voor lessen valt een 450 onder klein.
    lessen met een omp M1 of M2 gaat eigenlijk niet, echt klein en schichtig
    je kan het niet lekker hoog weg hangen, en bij een oeps van de leerling overpakken

Kun je evt misschien beter naar een OMP M4 kijken?
    Wil je jezelf leren vliegen, OMP M1.
    ff naar de versie kijken, je hebt een Fasst versie (futaba rechtstreeks koppelbaar), spectrum versie, en je kan altijd een losse ontvanger eraan hangen.
    lessen op een club.. 450 formaat of groter

19. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Voor het vliegen waar Richard op doelt, lijkt mij een logo een zeer goede keuze. Formaat vanaf 500 vliegt lekker. En degelijke Duitse kwaliteit.

20. mvp

mvp

Lid geworden:
    18 aug 2011
    Ik vlieg ook een m1, maar alleen indoor in de winter. Voor buiten zijn ze aan de kleine kant. Lessen zou ik lekker een gebruikte 500, 550 of groter op de kop tikken. En als je zelf gaat vliegen zou een blade 230s ook een leuke heli zijn. Hier ben ik mee begonnen. Is tam af te stellen en niet te zenuwachtig. En onderdelen zijn prima te betalen. Wel aan de kleine kant en vrij wind gevoelig.

Voordat we allemaal ergens wat van vinden is het ook belangrijk wat je budget is. We kunnen wel een logo of goblin adviseren, deze vliegen perfect, maar hier hangt een heel ander prijsje aan dan een blade of align.

Deel Deze Pagina