Enige tijd geleden ben ik begonnen met de bouw van een Curare 20. Volgens de tekening zijn de neus- en hoofdwielen intrekbaar. Wat de laatste betreft is dat geen probleem, maar ik worstel met het neuswiel. Uit de tekening maak ik op dat het neuswiel wel intrekbaar is , maar niet bestuurbaar. Klopt mijn conclusie?i Zoiets ben ik nog niet eerder tegengekomen. Graag heb ik een bestuurbaar neuswiel, daarom heb ik onderstaand exemplaar gekocht. Als het wiel wordt ingeklapt of uitgezet zou de servoaansluiting aan het linker stangetje de verandering in afstand tot de servo moeten opvangen. Maar wat ik ook probeer , het lukt me niet. Wie kan me vertellen hoe het moet?
Is dit niet de zelfde retrac unit? Het originele wieltje van de HK vampire maakt geloof ik ook nog een 90° draai tijdens het inklappen.
Altijd een bestuurbaar neuswiel maken. Zonder is gevaarlijk, je kunt niets doen als de kist afwijkt tijdens de start. (Rudder doet vrijwel niets op de grond) Hier een plaatje hoe het in mijn Curare 40 zit : De neuswielaansturing (kwiklink, o.i.d) moet dus op het draaipunt van de retract zitten, anders gaaat het "wringen". Zelf heb ik als extra een mixer in de zender (Futaba) geactiveerd. Als de wielen inklappen zet de neuswielservo het neuswiel recht, daarna schakelt de neuswielservo "uit". Met de wielen "in" stuurt de neuswiel servo dus niet meer mee als je rudder input geeft op de zender. Dit heeft als voordeel dat het neuswiel nooit "vast" kan komen te zitten tijdens de vlucht. Zodra de wielen uitklappen stuurt de neuswielservo weer mee, zodat je kunt sturen tijdens taxien op de grond. Grt, Arnoud.
En bij jou zit dus het schuifje/pennetje verkeerd om, zoals Arnoud ook al aangeeft moet het de draai-as kruisen. Een alternatief is om op de neuspoot een tweezijdig armpje te zetten, en e.e.a. met flexibele (staal)draadjes aan te sturen, die strak komen te staan als het wiel uitgeklapt is. Alleen heb je dan geen garantie dat het wiel niet verdraait bij het intrekken, dus moet je daar ruimte voor houden. Max.
Oh? Ik heb eigenlijk alles wat ik tot nog toe gevlogen heb, uitstekend in de start kunnen controleren met rudder, of die neuspoot nu stuurde of niet.
Als het model eenmaal snelheid heeft reageert het rudder uiteraard wel. In het begin van de start en tijdens taxien doet het rudder vrijwel niets, de snelheid is dan veel te laag. (Zeker bij de Curare) Dat bedoel ik met veiligheid. Bij een staartwiel kist kun je het makkelijk zien, zodra de staart "los" komt is het rudder effectief. Grt, Arnoud.
Inderdaad Max, het probleem is opgelost door het schuifstaafje om te draaien. Hartelijk dank voor je reaktie, met vliegersgroet, Midas