Bestuurbaar en intrekbaar neuswiel voor Curare 20??

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Midas, 6 nov 2021.

  1. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Assen
    Enige tijd geleden ben ik begonnen met de bouw van een Curare 20.
    Volgens de tekening zijn de neus- en hoofdwielen intrekbaar.
    Wat de laatste betreft is dat geen probleem, maar ik worstel met het neuswiel. P1080564.JPG

    Uit de tekening maak ik op dat het neuswiel wel intrekbaar is , maar niet bestuurbaar. Klopt mijn conclusie?i
    Zoiets ben ik nog niet eerder tegengekomen.
    Graag heb ik een bestuurbaar neuswiel, daarom heb ik onderstaand exemplaar gekocht.
    P1080563.JPG

    Als het wiel wordt ingeklapt of uitgezet zou de servoaansluiting aan het linker stangetje de verandering in afstand tot de servo moeten opvangen.

    P1080561.JPG

    Maar wat ik ook probeer , het lukt me niet.
    Wie kan me vertellen hoe het moet?
     
  2. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.593
    Locatie:
    Oegstgeest


    Is dit niet de zelfde retrac unit?

    Het originele wieltje van de HK vampire maakt geloof ik ook nog een 90° draai tijdens het inklappen.
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.486
    Locatie:
    Boskoop
    de bevestigingsflens moet aan de andere kant, of er moet ruimte zijn naast de retract.

     
    LeoG vindt dit leuk.
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.721
    Locatie:
    Onbekend
    Altijd een bestuurbaar neuswiel maken. Zonder is gevaarlijk, je kunt niets doen als de kist afwijkt tijdens de start. (Rudder doet vrijwel niets op de grond)

    Hier een plaatje hoe het in mijn Curare 40 zit :

    upload_2021-11-6_23-13-54.png

    upload_2021-11-6_23-14-27.png

    De neuswielaansturing (kwiklink, o.i.d) moet dus op het draaipunt van de retract zitten, anders gaaat het "wringen".

    Zelf heb ik als extra een mixer in de zender (Futaba) geactiveerd. Als de wielen inklappen zet de neuswielservo het neuswiel recht, daarna schakelt de neuswielservo "uit".
    Met de wielen "in" stuurt de neuswiel servo dus niet meer mee als je rudder input geeft op de zender. Dit heeft als voordeel dat het neuswiel nooit "vast" kan komen te zitten tijdens de vlucht.
    Zodra de wielen uitklappen stuurt de neuswielservo weer mee, zodat je kunt sturen tijdens taxien op de grond.

    Grt,

    Arnoud.
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.486
    Locatie:
    Boskoop
    En bij jou zit dus het schuifje/pennetje verkeerd om, zoals Arnoud ook al aangeeft moet het de draai-as kruisen.

    Een alternatief is om op de neuspoot een tweezijdig armpje te zetten, en e.e.a. met flexibele (staal)draadjes aan te sturen, die strak komen te staan als het wiel uitgeklapt is. Alleen heb je dan geen garantie dat het wiel niet verdraait bij het intrekken, dus moet je daar ruimte voor houden.

    Max.
     
  6. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Assen
    Ja, mijn wiel maakt een draai van 90 graden tussen uitklappen en intrekken.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh? Ik heb eigenlijk alles wat ik tot nog toe gevlogen heb, uitstekend in de start kunnen controleren met rudder, of die neuspoot nu stuurde of niet.
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.721
    Locatie:
    Onbekend
    Als het model eenmaal snelheid heeft reageert het rudder uiteraard wel. In het begin van de start en tijdens taxien doet het rudder vrijwel niets, de snelheid is dan veel te laag. (Zeker bij de Curare) Dat bedoel ik met veiligheid.

    Bij een staartwiel kist kun je het makkelijk zien, zodra de staart "los" komt is het rudder effectief.

    Grt,

    Arnoud.
     
  9. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Assen
    Inderdaad Max, het probleem is opgelost door het schuifstaafje om te draaien. Hartelijk dank voor je reaktie, met vliegersgroet, Midas
     

Deel Deze Pagina