Beting/sleephaak

Discussie in 'Werkschepen' gestart door mennojan, 30 jul 2005.

1. mennojan

mennojan Guest

Is het mogelijk om een sleepbeting of sleephaak te maken op een sleepboot met kunstofdek en kunstof romp zodat ik er mee kan slepen en ik m'n boot niet uit elkaar trek? Zoja, hoe kan ik dat het beste bevestigen dan?

2. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

eerstens onder het plastiek dek een aul plaat lijmen

door die plaat en het dek een gat boren en daar een buis door steken
    in die buis je sleephaak met een stang die doorloopt tot op de bodem van je boot en die daar vast lamineren of in een alu of messing mofje laten uitkomen wat je stevig vastlijmt op je bodem van de romp

zo trek je nooit alleen op je dek maar op je volledige romp

echte slepers zijn ook extra verstevigd op de hoogte van bolders en sleephaken

groeten raf

3. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Dat moet wel een super sleper zijn dat die beting zo bevestigd moet worden.
    Wat voor motor staat erin een Cattepiller soms.

4. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo jan

hoeft niet perse een supper motor te zijn
    het gaat om de zwakste schekel in de ketting
    en dat kan dan beter het sleep touw zijn dan je dek

op de manier die ik beschreven heb zit in ieder geval je sleep haak goed vast

en dat was toch de vraag
    hoe zet ik mijn sleep haak goed vast om de boot niet in de puree te trekken

van de asch zit de sleephaak ook door het dek heen met 5 bouten vast gezet

groeten raf

5. Tom Boere

Tom Boere

Lid geworden:
    1 okt 2004
    ahoi Mennojan,

is natuurlijk wel afhankelijk van grote en aantal / soort motoren, aangezien jij hier praat over een kunsstof dek en romp neem ik aan dat het geen groot schip betreft met dito motoren en schroeven, in jouw geval volstaat een extra houten of kunsstof verstevigingsplaat onder het dek zodat je de beting danwel sleephaak hierop bevestigd, dan trek je dit echt niet meer van dek.

Wel is het belangrijk dat je beting of sleephaak degelijk zijn, anders trek je die in puin...

Tom Boere

6. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005

Deze Beting zit met twee M 3 vast door het dek met een vleugelmoer onder het dek.
    De trekkracht is 1950 gram.
    Motor Hectoperm 12 volt
    Scheepsschroef 80 mm gegoten schroef verschil met een Raboesch Scheepsschroef 300 gram dus 1650 gram.

7. Tom Boere

Tom Boere

Lid geworden:
    1 okt 2004
    Jan,

volgens mij een slecht voorbeeld, als je goed kijkt loopt de sleepkabel door het linkergat naar binnen, daar zal wel een lier staan of is de kabel ergens aan bevestigt, de beting zelf heeft hier dus weinig krachten te weerstaan..

Tom Boere

8. mennojan

mennojan Guest

Dank jullie wel voor de antwoorden.
    Tom het gaat om de Brake/Elmshorn.

Groetjes

9. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Sluit ik me helemaal bij aan. :thumbsup:
    Meer als voldoende bij dit "bootje".

10. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Tom,

Mijn antwoordt gaat om die aluminium plaat en de beting tot de bodem van de romp door laten lopen.

Als ik mijn sleephaak afschiet dan zat die meestal een de beting en niet aan de sleeplier.
    Het dek is 3 mm vliegtuigtriplex maar ik heb hetzelde ook op mijn Marine Sleper en daar is het dek van ABS.
    Hier sleep ik ook een Fregat van 250 cm mee.
    Er is alleen een strook ABS van 1 cm op het dek gelijmd waar de beting op staat.

Een bolder die met secondenlijm op de verf is gelijmd gaat ook niet los als je met een ruk de sleeptros straktrekt maar tik je er met een hamertje tegenaan dan breekt hij van het dek af.

11. auke

auke

Lid geworden:
    8 nov 2004
    hey, menno-jan.
    anders doe je het net zoals in het eggie.
    door het dek heen en op de fundatie van het schip.
    een sterke motor heb je dan nodig als je het spul uitelkaar wilt trekken.

12. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Volgens mij horen jullie niet op dit forum thuis maar op Tugsspotters dit zijn geen modellen meer.
    Hou er wel rekening mee als je de beting tot de fundatie door laat lopen je dus weer een obstakel onder dek hebt die je bij een reparatie in de weg kan zitten.

13. auke

auke

Lid geworden:
    8 nov 2004
    ja jan dat weet ik wel, maar alles kan he. het is wel sterker dan gewoon op het dek vastlijmen.

14. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Nog sterker is vast lassen :?
    Waar gaat het van lieverlee nog over?
    We hebben het over een bootje de Elmshorn, ontwikkeld een trekkracht van drie keer niks, hoog uit een aantal grammen.
    Als de beting op het dek gelijmd wordt zoals eerder door een aantal forumleden aangegeven, kun je het bootje er hoogst waarschijnlijk mee uit het water tillen

15. mennojan

mennojan Guest

Precies, ik wil ook geen booreiland gaan verslepen ofzo!! :wink:
    Gewoon voor de lol er iets achter knopen zonder dat ik de boel van 't dek afsloop.

16. auke

auke

Lid geworden:
    8 nov 2004
    )oo hebben we het over een modelboot :wink:
    oke jongens, ik merk wel dat ik niet zo veel meer bouw, en te veel aan het slepen ben bij Wagenborg en Tuinman.

ff off topic, Menno was je ook bij de Warlock. leuk voor modelbouwers die de Vikingbank of de Maasbank bouwen, de Warlock is de oude Maasbank en het manoevreerd geweldig, (heb ik ff mee mogen spelen :lol:

17. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Ik heb niet gezegd dat je de Beting door het dek tot bodem romp moest maken om hem stevig vast te zetten.
    Soldeer dat ding in mekaar een paar draadeindjes aan de onderzijde van de poten en je doet onderdeks een ringetje met moertje daar kan je zefs Booreilanden mee slepen.

18. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    De beting van de (model-)Parat bestaat uit vrij dunwandig ABS.
    Twee helften die jet tegen elkaar moet lijmen. Dat houdt natuurlijk helemaal niks. Wat ik gedaan heb:
    De twee helften netjes op elkaar passen, lipjes aan de binnenzijde gelijmd zodat ze goed op elkaar zitten en met CA-lijm tegen elkaar gezet.
    Vervolgens de beting beetje voor beetje volgegoten met 2-componentenlijm. Toen hij bijna vol was, er twee bouten 4mm in gehangen zodat die 2cm in de lijm kwamen te zitten. 3 cm stak nog uit.
    Gaten in het dek geboord, onder het dek een 3mm dik aluminiumplaatje gelijmd met gaten er in, en daar de beting op vastgezet. Staat als een huis: ik kan er een roeiboot met kinderen met slepen, maar die beting laat niet los!

19. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Exact het zelfde gedaan met mijn Parat

20. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Roel en Adam jullie varen dan zeker alleen dedslow gheghegheghe.

Deel Deze Pagina