bf 109f 1500mm electro schaal

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door wimpy, 15 sep 2005.

1. wimpy

wimpy

Lid geworden:
    21 dec 2004
  2. Phoenix

Phoenix Guest

Ziet er veelbelovend uit! :D

Ik lees op het RC forum dat je plannen hebt voor een 42" electro versie. Als Ton je niet voor is dan heb ik wel interesse in zo'n kit, maar dan wel in de Me109E-3 versie (Battle of Britain) als tegenhanger voor mijn Hurricane.

3. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Wimpy,

Regelmatig lees ik van jouw plannen, interesses, nieuwe projecten, maar waar blijven de foto's? :wink:

4. wimpy

wimpy

Lid geworden:
    21 dec 2004
    wv,

idd je hebt gelijk maar deze ,keer is het menens ik heb nu de tekeningen en ben nu bezig deze om te zetten in cnc taal en dan komen de fotos dus komt eraan

5. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    leuk :!:
    We wachten met spanning af...

6. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wimpy, 8) OOOOO yes dat ziet er goed uit, wel veel onderdelen lijkt mij dat dat best met minder zou moeten kunnen.

Lijkt mij dat je de cockpit ruimte hebt vrij gehouden van onderdelen 8) komt er een schaal cockpit in :wink: .

Welk onderstel ga je gebruiken.

Ga je de ME zelf CNCen of ga je dat via Rob doen.

:? Toch zelf ook maar verder aan de ME109E zijn mooie kisten die ME's 8) , eerst snel maar even mijn Yak15 en Gloster G40 etc etc verder aftekenen.

Zou zeggen kom maar op met die foto's

Ton

7. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    het word tijd voor een mooie FW 190A3 :D

8. Ziet er tof uit!

9. wimpy

wimpy

Lid geworden:
    21 dec 2004
    ton,

idd ik ga deze zelf uitfrezen , de bedoeling is als het toestel goed vliegt van dan een schaal cockpit te maken , de retracts zullen waarschijnlijk robarts worden

ik ben nu bezig met het programeren van de onderdelen , als dit gebeurd is zou het bouwen vrij snel moeten gaan omdat het een constructie is die in mekaar past allemaal

ps:de gloster g40 is ook een prachtig kistje

gerard,

eventjes geduld nog en dan zal de fw190 ook nog komen , wel op 1500mm ook

groetjes
    wim

10. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    oh yes.. en ME.. leuk leuk leuk.. staat ook op mijn lijstje.. maar dan de E4 of E3.. erger nog.. ook ik ben al een heel eind met de tekeningen.. maar heb eerst nog een ton andere dingen af te maken.

Ik deel overigens Ton zijn mening dat er wel erg veel spanten en ribben inzitten.. dat zou ik zeker verminderen.. scheelt je een hoop gewicht.. en je verliest niets aan sterkte..

peter

11. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    JAJAJAJA volgend jaar allemaal Warbirds met 1500mm spanw op de E-meeting dus wel even door gaan Wimpy en Peter kom maar op met die ME109E.

Dan pak ik wel de volgende op mijn lijstje een YAK3 of 11 of Bearcat, Wildcat, Mig, Morane, Buffalo, SeaFury OOO-nee wat moeilijk kiezen.

Peter, helemaal mee eens elke gram is er 1 en het scheelt ook frezen zeker als je een kit wil maken.

Ton

12. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    ja, dat kan nog leuk worden :D.. mag mijn kleine p51 dan ook meedoen.. die is maar 100cm spanw.

Ton.. inderdaad.. altijd teveel keuze.. russische kisten zijn op het moment wel geliefd.. ik vind die mig3 wel gaaf.. vriend van me heeft in rusland foto's gemaakt van een replica.. als je referentie foto's nodig heb.. ;)

Peter

13. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Als maker van het ontwerp is het leuk de positieve reacties te lezen! :D
    Even een reactie op de hoeveelheid onderdelen/spanten/ribben; m.b.t. de ribben ben ik het er wel mee eens, dit had misschien wel met minder gekund. Maar de romp valt qua spanten, vind ik, best mee. Ook hebben de meeste uitsparingen zodat het gewicht meevalt. Verder is het lastig om een fully interlocking ontwerp qua aantal onderdelen klein te houden. Als je alles eenmaal uitgelegd hebt, is het toch altijd meer dan je had verwacht. :oops:

Sowieso is het een proto en zal het ontwerp na de bouw en eerste succesvolle maiden natuurlijk geevalueerd worden. :)

14. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Peter, Foto's van de Mig 3 ja heel graag.

Igwe, Positieve reacties is altijd leuk 8) des te meer omdat het zelf ontwerpen gewoon heel veel werk is :D en spannend in de zin van past alles en vliegt tie naar wens.

Onderdelen met fully interlocking maakt de constructie juist sterk waardoor je met minder onderdelen kunt werken.

Je krijgt natuurlijk altijd meer onderdelen met zo'n mooi gevormde romp als de ME van Wimpy, dit in tegestelling tot een vlakke romp van dikke planken van een niet schaalkist :wink: .

Het is ook verrekte moeilijk te bepalen in een cad tekening hoeveel afstand er tussen de ribben of spanten moet komen, bij een tekening met potloot waarbij je 1 op 1 werkt is dit gemakkelijker in te schatten.

Het evalueren is niet alleen na de maiden, dat moet constant gebeuren en juist tijdens het tekenen.

Het bouwen van 1 proto is leuk maar een 2e of 3e is een stuk minder.

Je moet je telkens afvragen of de constructie is wat jij wil 8) en voldoende is en of deze ook goed te bouwen is door een ander.

Maar vooral wat de kosten zullen gaan worden van een kit, mocht dat je uitgangspunt zijn.
    Veel onderdelen is leuk in een kit maar geeft veel fabricage werk en maakt hem duur en dat is nou net wat de kopen niet wil.

Ik vind het heel dapper van Wimpy en wens hem heel veel succes en ja kom maar op met die bouwfoto's.

Ton

15. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ton,

Ik vind het maar akelig stil op de topics over jouw projecten. Ik kan me niet voorstellen dat er niks meer gebouwd wordt...

16. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wouter,

Bouwen nieuwe modellen momenteel wat minder, ben eerst wat modellen aan het afbouwen en afwerken.
    Heb nog een Cessna 120, Birddog, Yak 23, F100 en een Avia BH3 die ik eerst vliegend wil maken.

Ben ook nu veel aan het tekenen en moet bekennen heb daar veel schik in en heb al het een en ander klaar of bijna klaar.

Wimpy hoe gaat het met de ME.

Ton

17. wimpy

wimpy

Lid geworden:
    21 dec 2004
    ton,

ik ga deze week alle onderdelen bekijken en kijken of ik niet wat kleine aanpassingen kan doen ik hoop volgende week alles uitgefreesd te hebben , zodat ik eindelijk kan beginnen bouwen met prototype

ps:komt er van de f-100 geen 90mm versie?

groetjes
    wim

18. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wimpy,
    Klinkt goed, ben heel benieuwd

Hoe is het met de P47 heb je daar al een plaatje van.

Van de F100 komt voorlopig nog geen 90mm wil bijvoorkeur retracts monteren en dat is zelfs bij een grotere 90mm formaat in de rompneus niet te doen. Ga eerst de Gloster G40 en de YAK15 verder aftekenen/bouwen want daar komen wel retracts in en daarna zie ik wel verder.

Ton

19. wimpy

wimpy

Lid geworden:
    21 dec 2004
    ton,

wat de 47 betrefd hoop ik deze week alle onderdelen in cad te hebben ,
    dan kan deze alsook volgende week uitgefreesd worden

wim

20. wimpy

wimpy

Lid geworden:
    21 dec 2004
    eindelijk wat nieuws:)

ben eindelijk kunnen beginnen aan het programeren voor te frezen van de onderdelen
    dit is het grootste werk , als dit klaar is dan zal het hopelijk wel vlotten

tot binnenkort

wimpy

Deel Deze Pagina