Hoi, Tijdje geleden dat ik wat aan de hobby heb gedaan (druk met studie enzo..) Laatste tijd echter toch tijd gevonden de chinese motor van mijn BF20 te vervangen. Nadat wel 5 keer achter elkaar de aardlek eruit knalde, had ik het wel gehad met dat ding.. Hieronder foto's van mijn ombouw: eerst demontage van oude spindel, bekijken hoe alles in elkaar steekt: nieuwe motor is een 2,2kW grundfos 3 fase: motoras voorzien van spiebaan en snapring sleuf nieuwe lagers voor de motor: motorhouder maken: T-sleuf frezen: oude tandwiel van de BF, vaak de boosdoener als de machine te zwaar belast wordt: T-moeren voor motor bevestiging: alle onderdelen voor motor bevestiging: motor op zijn plaats: tandriem + schijven: Voor de nieuwe spindelbus moest ik een holte van 100mm diep maken, wat ik niet haalde met mijn huidige binnendraaibeitel. daarvoor heb ik een grotere gemaakt: helaas is deze beitel wel wat gaan "zingen", al is dit niet erg voor deze toepassing: ring voor tussen lager en tandriemschijf: de radiale sleuf op de kop van de spindelbus is om de ring op de as te steken om de bus te vergrendelen die de veer tegenhoudt (hoop dat het duidelijk is zo ) Deze is te zien op de 2e foto links midden. Voorheen gebruikte ik trekfrezen om spiebanen te maken. Ditkeer moest ik in de spindelbus 6 spiebaansleuven maken die exact 60 graden uit elkaar zaten. dat lukt niet met een trekfrees. Vandaar ik bedacht dat ik de cnc kon ombouwen tot steekmachine. Daarvoor heb ik een tool gemaakt: eerste test van het cnc steken. de machine steekt steeds 0.05mm eraf, met een feedrate van 340mm/min. Het maken van een spiebaan van 2.5mm diep duurt ongeveer 6 minuten: hier het steken van de 6 spiebaansleuven hier de vergelijking van de echte spindelbus met het 3D model. Alle onderdelen van de spindelbus zijn klaar: De motor wordt gespannen door eerst de frontplaat+as te bevestigen. De spoelen en behuizing van de motor worden er later overheen gezet: bevestiging van tandriem: oude vs nieuwe situatie: hier nog een video van het cnc steken: Het enige wat ik nog moet doen is het instellen van mijn VFD. Ik weet alleen nog niet zeker of mijn 2,2kW 3 fase VFD geschikt is om deze motor over de 50Hz te trekken, aangezien ik een aantal keer de code "dL" krijg, wat duidt op een te hoge stroom. Groet, Rik