Bij normaal gas neutraal, bij vol gas sterk klimmen?????

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Rob, 21 jan 2003.

  1. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.952
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb nu bij 2 modellen vergelijkbaar gedrag; bij normaal gas vliegen ze neutraal rechtuit maar bij veel/vol gas gaan ze iets tot sterk klimmen. Zwaartepunt iets naar voren?
     
  2. Instelhoek?

    Zou ook nog kunnen dat je instelhoek van de vleugel iets te hoog ligt?
     
  3. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.952
    Locatie:
    Zutphen
    Instelhoek is volgens tekening en bij het model die het sterkst klimt 0°. Door plaatsing accu kan het zwaartepunt verandert zijn...
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.194
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Rob,

    Heeft je vleugel een asymmetrischprofiel (onderkant platter dan de bovenkant)? En is het stabilo een vlakke plaat?
    Dan is het vlieggedrag- bij een juiste trim- heel normaal. Meer snelheid levert in deze configuratie meer lift op, vandaar de klim.
    Het model zoekt steeds een evenwicht tussen de vier basiskrachten: Trekkracht, weerstand, lift en gewicht.
    De klim wordt steeds steiler, totdat zo'n groot gedeelte van het gewicht de trekkracht tegenwerkt, dat de snelheid niet verder kan toenemen. :idea:
     
  5. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Bij hoogdekker modellen zoals jouw slomo treed dit effekt altijd in meer of mindere mate op. Dit komt ook omdat de thrust line van de motor ruim onder het centrum van de luchtweerstand aangrijpt. Hierdoor ontstaat een achterover trekkend moment bij toenemende trekkracht van de motor. Meestal is dit op te lossen door de motoras een paar graden naar beneden te mikken zo dat er een even groot tegeneffekt ontstaat bij last wisselingen op de motor. Deze "downthrust" is in bijna alle hoogdekkers met laag geplaatste motor aanwezig. Voor een beginner is het optimaal als het door jouw beschreven effekt nog in zeer geringe mate optreed. Dat zorgt er voor dat bij gas wegnemen de neus vanzelf lichtjes naar beneden komt en zo de vliegsnelheid, bij gereduceerd motor vermogen, niet plotseling te sterk afneemt.

    Bij jouw Ennu is het een iets ander verhaal, denk ik. Ook al zijn zwaartepunt, invalshoeken en downthrust optimaal, als je erg langzaam vliegt zul je altijd iets meer invalshoek nodig hebben dan op snelheid. Het leuke van zo'n fun flyer is dat je er zelfs nog veel langzamer mee kunt vliegen dan je slomo, alleen staat de romp wel 45 graden omhoog te wijzen! De truuk is om het model dan zuiver af te trimmen op de snelheid waarbij de romp vrijwel horizontaal staat, en je aan te leren dat als je nog langzamer vliegt, je het hoogteroer dan continue iets getrokken moet houden.
     
  6. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.952
    Locatie:
    Zutphen
    Bedankt, de theorie ontbreekt bij mij heel duidelijk.

    Bert weet natuurlijk exact de achtergrond van m'n vraag; de Slowmo doet het lichtelijk en dat is wel prettig en dus niet verkeerd. De Ennou is na de vele onbedoelde landingen de trimming van Arjen ongetwijfeld kwijt en doet het nu heel sterk, zo sterk dat ik zonder down over een halve zaal al het plafond zou raken.

    Betekent dit dat de trimming voor horizontaal vliegen bij een hogere snelheid moet passen of kan de combinatie stand rolroeren-hoogteroer een grote rol spelen? Ik heb die vraag ook in de Ennou draad gesteld maar daar heeft nog niemand gereageerd.
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.160
    Locatie:
    Ederveen
    Rob.

    Voor vrijwel alle soorten vliegtuigen geldt dat een verandering van snelheid en/of vermogen je opnieuw zult moeten trimmen, iets wat je, als je het gewend bent, op het laatst automatisch doet.

    Als ik met een model op downwind gas reduceer om de snelheid te verminderen, dan klik ik de HR trim al vast wat klikjes naar beneden.
    Ik vlieg zoveel mogelijk in trim, ik vind het vervelend sturen als je het HR niet vanuit de nulstand kunt bedienen.

    Trimmen doe je dus meerdere malen tijdens een vlucht, maar weer niet in een bocht, dat heeft iets te maken met het "aanvoelen" van een bocht. Bovendien moet je hem dan weer terugtrimmen als je weer rechtuit gaat.
     

Deel Deze Pagina