Beste medeforummers, Allereerst zal ik mij even voorstellen, ik ben Erwin, 32 jaar oud en vader van 3 mooie zonen. Ik woon in Capelle aan den IJssel en in het dagelijks leven werk ik bij de technische dienst van een bekend automerk. Al een tijdje volg ik wat bouwverslagen op dit mooie forum en er is veel bruikbare informatie te vinden Op vaderdag werd ik verrast door de zonen met een mooi bouwpakket van Billing Boats, de Banckert. Het is mijn 1e scheepje, zoals velen, en zal hier en daar wat adviezen nodig hebben. Dit is op dit moment de status: De set up zal ongeveer als volgt worden: - Loodaccu 12V - Graupner Speed 500 - Graupner Controller Navy V30R - Rabousch prop 35-40 mm - Rabousch/Graupner schroefas - Zender Robbe Futuba F14/F16 Als er hierop aanmerkingen zijn dan hoor ik dat uiteraard graag.
Welkom op dit mooie forum, voor mensen met een nog mooiere hobby Veel bouw, type, en leesplezier Daan
setup ziet er goed uit hoop dat je een bouwverslag gaat bijhouden mooi schip denk dat er vele met je mee gaan genieten heel veel plezier met bouwen henk
En als je nog een geschikte vaarlocatie zoekt met nog meer van deze maniakken dan moet je even op deze site kijken: Welkom op de AMVZ voorpagina Ze zitten ook op "facebook"
Ankerkluizen Vandaag weer eens aan het bouwen geweest. Origineel is de Banckert voorzien van ankerkluizen, maar BB vond het schijnbaar niet nodig om deze mee te tekenen, dus moeten we deze zelf fabriceren. Eerst de afmetingen van het anker opgemeten en aan de hand hiervan de afmetingen van de ankerkluis bepaald en delen gezaagd. En gelijmd. Eerst schilderstape op de romp geplakt en daarna de plaats van de kluizen bepaald. Voorzichtig de gaten in de romp gemaakt met dit resultaat. Van de zijkant. Het rompje is niet erg dik, maar kost nog wel wat moeite om erdoorheen te komen :roll: Dit was het weer even voor vandaag
Ankerkluizen De ankerkluizen zijn mooi gemaakt, maar ze zitten helaas verkeerd om. http://www.tugspotters.com/oud/tugbase/tugs/fotos/b/banckert.nvs.1.jpg
@ André Scherp opgemerkt. Ik heb het nagekeken, en je hebt inderdaad gelijk. Ik zal eens kijken of dit nog aan te passen is, anders laat ik het zo.
Dek Het is alweer even geleden, maar het is weer eens tijd voor een update. De laatste weken erg druk gehad, maar weinig met modelbouw Vanmorgen de houten dekrand gemonteerd: En ook begonnen aan de details op het dek, luiken, fundatie voor de ankerlier ed: Inmiddels is de dekrand aan SB zijde gebogen en staat in de klemmen: De houten lat voor de dekrand heeft zo'n 5 uur in het water gelegen, maar als je niet uitkijkt knikt deze nog steeds erg makkelijk nweer:
Heel wat jaren later toch weer tijd gevonden om verder te gaan aan dit bootje. Kinderen zijn inmiddels wat ouder (lees zelfstandig ), verhuizing is achter de rug en eindelijk weer een kamer waar je ongestoord je gang kan gaan. Laatste weken langzaam weer begonnen met bouwen en dit is de status: 20201102_192149 door Wanus geplaatst op 2 nov 2020 om 20:01 20201102_192140 door Wanus geplaatst op 2 nov 2020 om 20:01 20201102_192203 door Wanus geplaatst op 2 nov 2020 om 20:01 Alles is nog dry-fit. Verder nog kimkielen in de romp gemaakt en als afdichting & extra versteviging nog een glasmatje in de romp gelegd: 20201102_192259 door Wanus geplaatst op 2 nov 2020 om 20:01 Schroefas op maat gemaakt, vulopening gesoldeerd en geheel gemonteerd: 20201102_192323 door Wanus geplaatst op 2 nov 2020 om 20:01 Klaar om de motor te monteren. De keus is gevallen op een speed 500 van Graupner. Weet iemand ook of deze via de zender te "dimmen" is? Het toerental ligt vrij hoog, en hoeft ook geen speedboot te worden. 12V loodaccu met voldoende capaciteit gaat niet passen, dus wordt aangepast naar een 3S Lipo oid. Dit was het voor nu wel even. Verwacht geen wekelijkse updates, het blijft een hobby
Erwin, Die speed 500 is een hoogtoerige motor. Met een goede regelaar wil die ook wel langzaam lopen, maar zal relatief veel stroom trekken. Waarschijnlijk is voor deze motor een 2S lipo ook wel voldoende. Succes ermee! Gr. Klaas.
Beste Erwin , als ik van U was zou ik het plaatje waar de motor komt op te staan zo klein mogelijk maken om enkel de motor te plaatsen . Het is veel beter dat de batterij zo laag mogelijk ligt voor de stabiliteit . Hoe lager de batterij ligt hoe stabieler de boot is en iedere mm lager is meegenomen . Groetjes Ronny
Heren, Dank voor jullie reactie. @klaas De Speed 500 was ooit door de winkel waar het pakket gekocht is geadviseerd. Om de stroom laag te houden wil ik het systeem eigenlijk rond de 12V houden. Is de Bühler misschien een optie icm regelaar van Modellbauregler? https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000271&aid=69112&lang=nl https://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=94 @Ronny Loodaccu met voldoende capaciteit gaat niet passen. Denk aan 1 of meerdere nimh/lipo's eventueel parallel. Onder het plaatje van de motorsteun zit al plaklood welke gebruikt wordt om autobanden mee te balanceren, maar is niet genoeg. Er zal wat extra gewicht nodig zijn om op de waterlijn te komen. Dit wordt op de bodem gedaan om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden, eventueel kunnen daar de accu's, ontvanger en regelaar op geplaatst worden. Groet, Erwin
Erwin, Met de Bühler (een zeer goede motor trouwens) heb je 12 Volt nodig. Maar daar gaat deze motor zeer spaarzaam mee om. Trekt bij die spanning en een 60 mm schroef voluit 1 Amp. Zelf gebruik ik voor deze motor de regelaar van CTI. Deze zelflerende uitvoering heeft het voordeel dat de motor bij het inschakelen van de spanning niet onverwacht gaat draaien. https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000331&aid=11629&lang=nl Je zou eens kunnen kijken of 2 van deze accu's parallel geschakeld een optie is. https://www.allekabels.nl/loodaccu/1061/1218916/loodzuur-accu-12-volt.html In mijn Bugsier 3 heb ik het anders opgelost en 10x 1,2 Volt 4Ah cellen in serie gezet. 2x 3 naast de motor en 2x 2achterin aan weerszijden van de schroefas. Blijven in de boot liggen en worden daar geladen met 0,5 Amp. Snelladen gaat niet, maar dat hoeft van mij ook niet. Kijk maar of je iets aan deze info hebt. Gr. Klaas.