Hallo allemaal, Ik ben bezig met het bouwen van de ZZIV van billing. Is het verstandig om de binnen zijde van de romp ook in de menie te zetten of lak of iets, ivm met lekwater wat binnen kan komen? Alle tips en ideeen zijn welkom.
Zeker weten van wel. Als het hout nat wordt en er is maar aan één kant gevefd dan gaat het onherroepelijk trekken. Doe vooral alle inwendige delen van de romp voordat het dek geplaatst wordt want hierna kan je er nooit meer bij. Groetjes Hans.
Maakt niet echt veel uit, maar gebruik wel altijd een goede lak op terpentine basis. Ik zelf gebruik meestal FLEXA of HISTOR en in een neutrale kleur, licht grijs. Maak de eerste laag vrij dun zodat het goed in het hout trekt en lak hierna nog minstens twee keer over. Groetjes Hans.
of jachtlak... zoals hierboven al gezegd: 1e laag verdunnen, daarna nog minstens 2 lagen. Of doen zoals een verenigingsgenoot het deed: 1e laag verdund erin, wacht tot die droog is, en daarna gewoon verf of lak in de romp gieten. Draaien, zodat alle hoekjes bereikt zijn, en terug in het blikje. Werkt werelds! Die boot heeft een keer een dag onder water gelegen (in het water gesmeten door een stel inbrekers in ons clubhuis :sniper: :blowup: :wc: nweer: ) is daarna bij toeval gevonden. We hebben de apparatuur eruit gehaald, opengemaakt, gedroogd, nieuw vet in de schroefas, boot laten drogen op kamertemperatuur, alles weer gemonteerd, en ze voer weer perfect! Geen scheuren in de romp door water. Roel
Is inderdaad waar maar heeft als nadeel, en dat is mijn ervaring, dat er soms haarscheurtjes kunnen ontstaan waarop de romp kan gaan lekken. Bovendien als er dan later overheen word geschilderd zal de lak minder goed hechten. Groetjes Hans.
ja ook heeel belangrijk, de vorige ijgenaar had dat niet gedaan met mijn zijlboot en ziedaar hij zonk :cry: zelf zou ik de binnenkant met epoxi doen, zekker stevig. schourtjes in epoxi, hoe doe je dat? epoxi krimpt niet, poliester wel... Groeten Halmar