Bismark 1/570 naar RC

Discussie in 'Werkschepen' gestart door wimg, 28 mrt 2003.

1. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Hallo allemaal,

Ik heb jaren geleden de bouwdoos van de Bismark 1/570 (Plastic, Revell, loa= 42,2 cm) gekocht met de bedoeling deze RC te maken.
    De doos is vele malen open geweest en net zo vaak weer dicht gegaan. Nu is het er eindelijk van gekomen: ik heb de romp in elkaar gelijmd :!:
    Ik heb in het verleden ook al eens de Smit R'dam (1/200 , Heller) RC gemaakt, dus dat is geen probleem. Bij deze SR heb ik de originele schroeven en roeren gebruikt.
    Heeft iemand al eens deze Bismark RC gemaakt, en zo ja, heb je dan de originele roeren en schroeven gebruikt, of wat anders?
    Dit is het eerste wat er nu moet gebeuren want zodra het achterdek er op zit, kan ik nergens meer bij.

Wim.

2. Ronald

Ronald

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Wat voor schroeven je ook gebruikt, het lijkt me niet echt handig dat je er na het bevestigen van het achterdek niet meer bij kunt.......
    Is daar geen andere oplossing voor???
    Kleine magneetjes of klitteband o.i.d.

Ronald

3. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Ha Ronald,
    Je hebt gelijk. Het is tamelijk lastig als je er na tijd niet meer bij kunt, maar bij de Smit Rotterdam heb ik het achterdek er ook op gelijmd zodra ik de roeren gemonteerd had. Heb de R'dam behoorlijk veel gebruikt en nooit problemen gehad, maar ja .... je weet natuurlijk maar nooit.
    Ga er over nadenken. Er is overigens wel erg weinig plek voor om iets te maken zodat het dek er weer af kan. Het moet natuurlijk wel waterdicht worden en het vrijboord is niet al te hoog (1,5 a 2 cm). Bij de Smit Rotterdam heb je wel een laag achterdek, maar een hele hoge boeg. Bij de Smit heb ik de dekhuizen verwijderbaar gemaakt. Bij de Bismarck kan dat hiet (kan de ontvanger niet doorheen) Het hele voordek moet er dus ook al af om de electronica in de romp te stoppen.
    Ik heb de romp overigens inmiddels geverfd en wat delen van de bovenbouw. Het begint nu echt te kriebelen. De roeren en de schroef moeten er vlug in!
    Hebben anderen een tip voor het idee van Ronald?

Ik houd jullie op de hoogte!

Wim.

4. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    De tip van Flip

Hoi Wim.
    M'n zoon Kor heeft de Rotterdam van Heller (1:200) ook varend gemaakt, en ik de Schnellboot van Revell.
    Bij de Bismarck zou het een optie kunnen zijn om het dek waar de Bruno en Caesar-toren (2e en 3e 35cm toren) op staan 'verwijderbaar' te maken. Dan heb je iets meer vrijboord, maar toch een redelijke ruimte om te werken.
    Wel zou ik dan de zijkanten van dit dek verstevigen met plastic plaat en
    -staf en het geheel sluitend maken met zes of acht 2mm schroefjes en moertjes. Als je een en ander goed op elkaar laat aansluiten, is de kans dat je wateroverlast krijgt, nihil.
    M.b.t. die schroeven: Mijn Schnellboot vaart perfect met twee 25mm drieblads-schroeven. Gekocht bij VeGe te Lelystad. Volgens mij was de fabrikant Graupner, maar dat weet ik niet zeker. 2mm asjes, schroefaskokers goed waterdicht. Volgens mij moeten die voor jouw Bismarck ook geschikt zijn. Eén maal linksomdraaiend, tweemaal rechtsom. (De middelste schroef was een rechtsdraaiende)
    Gezien de lengte van de romp en de hoogte (windvangend oppervlak) zal je waarschijnlijk een groter roer moeten maken.
    Nog een advies: Hang een kiel onder je model met wat lood erin.
    Door de platte bodem ligt je zwaartepunt niet ver onder de waterlijn.
    Met een extra kiel (zo'n 10 cm lang) met daarin een blokje lood, zal je Bismarckje veel stabieler op het water liggen.
    En als laatste: Kijk uit voor Swordfishes!

Groet
    Roel.

5. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Goed idee Roel, van die randjes waar het dek op kan liggen. Het dek is overigens uit 2 delen opgebouwd: 1 deel tot iets achter het midden (van voor af gerekend) en het reststuk. De deling ligt net onder de voorkant van de achterste opbouw. Ik wilde deze deling al gebruiken: het voorste deel van het dek volledig verwijderbaar, het achterste vastgeplakt. Maar ik zou dat achterdeel natuurlijk ook op de door jou beschreven manier kunnen bevestigen.
    Dank voor je tip, ik zal het vanavond bekijken.

Wim

6. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Nog even over de aandrijving:
    ik zoek inderdaad een dun schroefasje. In de Smit R'dam heb ik ook hele dunne asjes gebruikt, maar ik weet niet meer waar ik die vandaan heb. Eens in de boeken kijken voor dunne asjes.
    Ik wil overigens maar 1 schroef aandrijven. De 2 buitenste schroeven erbij wordt volgens mij erg krap. (Maar ja, ik kan het in iedergeval toch nog even bekijken!)
    Bij het gebruik van 1 schroef zijn de 2 roertjes volgens mij voldoende: je krijgt dan een soort straalbuis. Bij de Smit Rotterdam heb ik ook de originele roeren gebruikt, ging ook wel goed.

Wim

7. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Hallo Roel,
    Ik heb gisteravond even gekeken en ik denk dat ik het achterdek wel zodanig kan maken dat het semi-permanent bevestigd is op de manier die jij beschreef, nl. liggend op een ranje en bevestigd met schroefjes. Ik ga van het weekend even langs de plaatselijke modelbouw boer om wat plastic profieltjes te halen.
    Wordt vervolgd ........
    Nog even over de Smit R'dam: inderdaad breekt het vastlijmen van het achterdek zich nu op: de roeren zijn losgelaten en ik kan er niet meer bij om het te herstellen !
    Wim.

8. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Stom, stom, stom

Ik kan van het weekend niet naar de modelbouw boer, want we moeten een weekendje weg
    (12,5 jaar getrouwd of zoiets :lol: )
    Weet er iemand een modelbouw winkel in de buurt van putten (veluwe)
    Dan kan ik onder het mom van"we gaan even gezellig winkelen" toevallig langs de modelbouw winkel lopen :wink:

Wim

9. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    modelbouw-winkel

Hoi Wim.

In de buurt van Putten:
    Volgers Modelbouw. Hondegatstraat, Harderwijk.
    (Sorry voor de straatnaam, kan ik ook niet helpen...) :?
    Achterin de zaak een redelijke afdeling "Modelbouw" inclusief plastic profieltjes.
    Technische vragen: 's morgens komen, dan is Rein aanwezig, 's middags niet. Gesloten op maandagmorgen en 's middags van 12.30 tot 13.30.

Echtgenote parkeren in een H&M, of bij restaurant "Joris" tegenover Volgers, en shoppen maar.... :lol:
    Succes!

Roel.

10. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Naar aanleiding van mijn formuletje mbt de waterverplaatsing (en dan in het bijzonder het rekenvoorbeeld) heb ik toch maar even de Bismarck in de wasbak gelegd met alles wat ik erin wil hebben:
    ontvanger, servo (micro uitvoering), regelaar (idem), 4 x accutje 150mA, (uiteraard motor, schroefasje (zit al vast!), roerasjes, dekken en opbouw.
    Met deze combinatie ligt ze al dik op de waterlijn.
    Ik zou haar wel wat hoger willen laten liggen, maar ik weet voorlopig niet hoe :?:
    Een andere onvanger zou de enige oplossing zijn, want ik heb nu m'n standaard 8kan Terra ontvanger erin gedaan. Maar een andere ontvanger zal wel moeilijk worden, om 2 redenen:
    1) Ik wil op z'n Hollands bouwen (want ons bent zuunig he :wink: )
    2) Ik heb een 30MHz Terra Top, en daarin heb je volgens mij geen kleine ontvangers. Indien wel, zie reden 1)

Iemand een idee :?:

Wim

11. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    - ontvanger kastje eraf, scheelt al weer behoorlijk wat grammen
    - Accuutje vervangen door 1 kokam cel

Of als je echt heel klein en super licht wil:
    Bij de Halfords hebben ze nu die micro autootjes voor maar 9 euro.
    RC eruitslopen, iets aanpassen (zie diverse fora [ezonemag.com micro/indoor modellen])
    Et voila, klaar is uw complete RC voor een paar grammen..
    Daar is zelfs een 5 a 10 cm bootje mee RC te maken..

12. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Dank je Niek,
    nog niet eens aan gedacht om het kastje eraf te slopen :!:

:?: Zo'n kokam cel, wat is dat?
    De celletjes die ik nu heb zijn hardstikke kleine 1V2/ 150mA celletjes

Dan die micro autotjes:
    Weet jij wat het bereik daarvan is?
    Als het echt wat is, zou het ook wel wat voor andere mini/micro bouwers zijn :idea:
    Zijn er meer van dat soort bouwers onder ons?

(Als ik zo'n autotje ophaal, moet ik hem wel erg verstoppen. Ik heb 2 jongens lopen en die azen al een tijd op dat soort autotjes :wink: )

Wim

13. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    zoeken..

Wim, als je de zoekfunctie gebruikt zul je zien dat er onder de vliegers hier op het forum ontzettend veel over kokam cellen word gepraat (heb ik het vooral over de indoor-vliegers).

Robert

14. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002

Kan je zo bestellen Niek http://www.trendtimes.com/sumircbo.html....alleen of de magneetjes..sterk genoeg zijn..om een hele "Bismarck" te sturen ik betwijfel het...die Halfords dingen zij duidelijk copieën van copieën van imitaties van imitaties..(kan je het nog volgen..)

15. Anonymous

Anonymous Guest

dirk de echte bismark had toch ook 3 schroeven??
    Waarom dan niet 3 van die motortjes er in?
    dat heeft ff meer kracht

16. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Omdat ie dan nog zwaarder is!?

17. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    De echte Bismarck had inderdaad 3 schroeven...
    Totdat de torpedo van een Swordfish het roer dusdanig modificeerde dat de middenschroef beschadigde...
    Oplossing? Geen. Waarschijnlijk had de bemanning het achterdekje ook iets te vast gelijmd...

Roel

18. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Oei, ik moest een heel eind naar beneden om deze draad weer te vinden..... :oops:

Heb gisteren eindelijk vet in de as en roeren gedaan :lol:

Nu nog de draadjes aan de motor en aan de accu's solderen en dan kan ze te water :banana:

MAAR
    ik kreeg dus ook al te horen
    "Wanneer ga je nou weer met de zolder bezig" (enigszins :evil: bericht van m'n vrouw)

(De zolder moet nog gesaust, kozijnen geschilderd en het laminaat gelegd en dat alles VOOR eind volgende week
    (De zolder moet nl de dag nadat we van de vakantie terugkomen al als logeerkamer gebruikt worden)

De laatste stukjes aan de Bismarck zullen dus nog even moeten wachten :cry:

M.a.w: wordt vervolgd

En alvast een prettige vakantie voor iedereen !!

Wim

19. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    De eerste stap in de voltooiing van de Bismarck is gezet !

Inderdaad: de zolder is gesausd ! :wink:

Wim

20. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Het werk aan de zolder zit er voor het grootste deel op!
    Ik heb de Bismarck dus eindelijk in het water gehad.

Wat blijkt:
    Ze ligt verschrikkelijk diep! Veel dieper dan ik eerst gedacht had.
    Als ik zo ga varen, loopt er geheid water over de boeg. En ik krijg de aansluiting tussen romp en dek bij de ankers niet goed dicht.
    Zal ze dus toch zinken (nou ja, is in het echt natuurlijk ook gebeurd :wink: )

Voor de geinteresseerden nog 2 foto' tjes
    (Helaas is de kwaliteit nogal magertjes, het is maar een heel simpel cameratje :cry: )

Hier is ze te zien met ontbloot bovenlijf :wink:

En hier ligt ze lekker in de vijver:

en Roel:
    Nee, ik heb geen last gehad van de Swordfishes
    (en ook niet van de Goldfishes :wink: )

Bedankt aan iedereen die mij adviezen heeft gegeven!

Wim

Deel Deze Pagina