Bouwverslag Blackout Mini-H quad

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door JaZzMaN251, 11 dec 2014.

1. JaZzMaN251

JaZzMaN251

Lid geworden:
    25 dec 2005
    Blackout Mini-H quad - bouwverslag

Dit keer een Blackout Mini-H quad, 6-inch versie (doch met 5-inch props voor deze build).
    Eéntje uit de eerste batch van Multirotorparts.nl.

Setup:

Bouwverslag:

Blackout Mini-H quad Frame kit + hardware:

[​IMG] [​IMG]

Het frame komt netjes verpakt en zit, net zoals alle benodigde hardware, in aparte plastic zakjes.

De motoren (2204 – 1960kV Cobra) zijn alvast aan de ESC’s (12A ZTW Mantis) gesoldeerd. Hoe dit in z’n werk gaat, kan je terugvinden in één van m’n vorige bouwverslagen (Mini-H quad of Hexa).

Na het plaatsen van de motoren op de armen, maak ik ook de ESC’s vast met een extra krimpkous om de arm. Op deze manier kan er tijdens het vliegen niks blijven haken achter een takje ofzo.

Dan start de bouw van het frame. De handleiding, die zowel te vinden is op MiniHquad.com als Multirotorparts.nl, is zeer duidelijk en goed te volgen. Zo zijn de bodemplaat en PDB in no-time gemonteerd. Draai nog niet alle standoffs en schroeven vast, zodat er nog speling overblijft om de armen te monteren.

Doordat er wat speling is tussen beide platen, kunnen de armen zeer makkelijk gemonteerd worden. Denk eraan om ook de ESC-kabels tussen de beide frames te monteren vooraleer je alles vast draait.

Tijd nu om even wat te solderen. Voorzie alle soldeerpads van genoeg soldeersel (klein bergje ☺)alvorens de ESC-kabels vast te solderen. Op deze manier heb je ze zeer snel en goed gesoldeerd.
    Tot zover de motors en ESC’s…

[​IMG] [​IMG] [​IMG]

De FPV camera moet eerst nog ontdaan worden van het buitenste framepje. De kantjes die overblijven na het knippen, schuur ik netjes vlak. Ik gebruik voor de bevestiging een combinatie van de meegeleverde M2 schroefjes (onder) en eigen M3 schroefjes. Voor deze laaste moeten de gaten op de camera ook uitgeboord worden. De FPV cam zet ik schuin om zo bij hogere snelheden nog een deftig beeld te krijgen van waar ik vlieg.

[​IMG] [​IMG]

Daarna gaat alle electronica op z’n plaats. Eerst de UBEC om 12V te verkrijgen voor de VTX en FPV camera. Deze plaats ik achteraan, onder de VTX. De Naze32 gaat op z’n gebruikelijke plek in het midden en de ontvanger gaat bovenin achter de FPV camera.

De bovenplaat nog monteren en klaar!

Hierbij een filmpje van de build:

Filmpje van de maiden flight:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. DannyMetall

DannyMetall

Lid geworden:
    14 jul 2013
    AWESOME CLEAN BUILD !!!!!

beetje Pastic-dip nog op de solderingen en de niet gebruikte + en -
    en een beetje foam tussen je FPV-Cam en het Carbon-Paatje (om een Blackout te vermijden)

SUPER JaZz

3. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Ik wacht nu op de maiden jazz.

Fear jazzman op de benelux races nu :)

4. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Netjes gemaakt en mooi verslagje zo.

Ik denk in de kerst vakantie ook maar eens kijken. Enig wat ik nog mis is een ontvanger maar voor nood kan ik die wel uit de bixler halen.

5. quatie

quatie

Lid geworden:
    18 okt 2014
    Waarom trek je het voltage voor de fpv niet direct uit de accu, ? In de immersion zit toch een filter? Of gebruik je een andere vtx?

6. Oenta

Oenta

Lid geworden:
    6 okt 2012
    Dat ziet er goed uit! Alleen ik ben benieuwd hoe de 800mw 1.3 vtx het gaat houden met je 2.4 rc. Short-range moet zowiezo wel lukken. Waarom geen 5.8? Dat is ideaal in combinatie met 2.4, en op korte afstand kan 5.8 prima achter obstakels. Als je nu wat verder gaat met deze setup, en laag over de grond.. is het snel afgelopen met de 2.4, je 800mw 1.3 wilt maar al te graag de baas spelen :D

2,4 en zo min mogelijk milliwatt op 1.3 zal beter werken. 800mw is een kanon.

7. DannyMetall

DannyMetall

Lid geworden:
    14 jul 2013
    Belgen :rolleyes: :D:D

8. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    800mw 1.3 op de juiste kanaal kan je met 2.4 fasst zender tot 1200 meter halen ;)
    Heb 2 jaar op 2.4 gevlogen met 800Mw , heb mss 3 keer failsafe gehad.

1.3 ghz video is rocksolid! :)

5.8 =

9. Oenta

Oenta

Lid geworden:
    6 okt 2012
    Op een mini? Dat wil ik meemaken!:tank:

Op een fixed wing met goede afstand tussen de componenten is het misschien mogelijk... en op goede hoogte.

Waarmee heb je dit gehaald?

10. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Op een mini niet nee, toen vloog ik met full size quads.
    Maar de mannen van Rotterdam , Alexx en zen bende vliegen soms tot 1400 meter met een 800Mw , icm futaba Fasst 2.4..

Maar idd, je vtx en ontvanger moeten zo ver mogelijk uit elkaar , is met uhf ook zo..

11. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Ja futaba heeft een of 2 kanalen van 1.3 wat goed werken. Voor op mini heb je er genoeg range op kanaal H en C geloof ik?

5.8 werkt inderdaad top op de minis.

12. Oenta

Oenta

Lid geworden:
    6 okt 2012
    Ah ok. Maar dan nog... Als je uit zicht vliegt en achter obstakels dan houd het echt snel op met je 2.4 in combinatie met je 800mw 1.3 kanon hoor lijkt mij. LOS is er wel wat mogelijk idd. Toch een knap resultaat:D

13. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Russisch roulette noemen ze dat oenta :).

Meestal ga je niet zo ver weg met de minis idd.

14. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Valt best wel mee Oenta , heb daar goeie resultaten mee gehad , 5.8 is zeker niet slecht , Maar als je wat tussen struiken en achter muren vliegt ben je best wel beperkt...

15. Oenta

Oenta

Lid geworden:
    6 okt 2012
    Yep, dat is zo. Maar als je door ruis en storingen leert vliegen, je positie goed uitkiest zodat je een zeer grote range kan pakken met 2.4 en 5.8, dan is er echt heel veel mogelijk...

16. Oenta

Oenta

Lid geworden:
    6 okt 2012
    Vlaams roulette is ook leuk:D

17. JaZzMaN251

JaZzMaN251

Lid geworden:
    25 dec 2005
    Thanks mannen! ;)

Ik gebruik (zoals hierboven grondig besproken :D) een 1.3 ontvanger. Die moet gevoed worden door 12V. Daarom gebruik ik een UBEC om van de 4S lipo naar 12V te gaan.

Zoals besproken is het best te doen met 2.4GHz Futaba Fasst. Ik gebruik kanaal C op de video zender (1360MHz). De harmonieken van deze band zitten iets verder uit de 2.4GHz band.

Ik gebruik 1.3GHz omdat ik daarmee ben begonnen en eigenlijk een volledige 1.3GHz setup had klaarliggen uit een vorige build.

Zolang deze setup voor mij werkt, zie ik niet direct een reden om de switch te maken. Toch bedankt voor de headsup! :cool:

18. DRONE ROOKIE

DRONE ROOKIE

Lid geworden:
    17 dec 2013
    Vraagje aan allemaal.

Ik heb net de frameset motors esc etc binnen. middels ook een zender Futaba t14sg erbij gekocht.
    Ik zou voor hier op de veluwe wel door de bossen willen vliegen maar vooral een groter bereik hebben om wat verder weg of langere stukken te vliegen.
    Wat raden jullie dan aan 1.3 of 5.8? Bijvoorkeur zo min mogelijk storing op de verbinding. Eventueel uhf?

19. JaZzMaN251

JaZzMaN251

Lid geworden:
    25 dec 2005
    Voor meer range 5.8, voor meer achter objecten 1.3, voor alles meer UHF en 1.3.

Denk ik

20. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    "een groter bereik hebben om wat verder weg of langere stukken te vliegen."
    Wat zijn voor jou langere stukken en verder weg?
    Met 600mw 5.8 en spironet antenne's heb je in een omgeving zonder obstakels zo 1,5Km bereik (en met een patch antenne nog veel verder). Ik weet niet of die 14sg de signaalsterkte aangeeft maar anders kan het zijn dat je opeens buiten bereik van je zender vliegt terwijl je nog goed beeld hebt.
    Met een mini quad is dat toch al best een groot bereik.

1.3G stoort meer op de 2.4G besturing dus waarschijnlijk beperkt dat je bereik sowieso al heb zou je minder last hebben van storing als je achter obstakels vliegt maar toch toen velen dat met 5.8G.
    Bruce van rcmodelreviews heeft er wel interessante video's over zoals:
    http://youtu.be/j6LuEhuU-l8
    http://youtu.be/Bx7gMUw1MGw

Deel Deze Pagina