bling bling V3

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door raymon, 30 aug 2006.

1. Daniël

Daniël

Lid geworden:
    9 nov 2003
    Ja als je dat wilt kun je je geld hier wel aan kwijt :lol:

Mvg,

Daniël.

2. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    een toestel dat onder de 130g weegt kun je makkelijk 350 euro aan kweit ;) maar het kan echt een stuk goedkoper!

Mijn setup:
    2 D47 servo's met de bovenkant eraf en lakdraad.
    1 waypoint W68 voor de aileron's, de onderkant eraf en lakdraad.
    2S 300 Hyperion 20C accu
    CC phounix 10, lakdraad naar de ontvanger en de motor draaden er helemaal af e geen krimpkous
    daar geen kosten bespaard dus, hier komt de buget apparatuur:
    Gws ontvangertje van ACW, lichter dan de quatra met natuurlijk alle pinnen eraf en antenne vervangen door lakdraad (1 meter lang)
    1540kv <10euro buitenlopertje het montageplaatje eraf en gemonteerd op een stift met een 1mm koolstof kruis erdoor en prop gemonteerd door de 3mm dingetjes die de as op zijn plaats houden te vervangen door langere boutjes en met elastiekje gelijk vast te zetten.(kan nog meer af door het bescherm plaatje eraf te slijpen, doe ik mss met een volgende).
    Prop is op het moment een gws 8X6 en ik hoop dat deze het het beste doet (ik heb er nog 10) hij was namelijk "ideaal" op mijn p60.

Het hele toestel is met constructielijm in elkaar gelijmd op de servo montage na.
    Ik heb 0,8 1 en 1,5 gebruikt omdat ik niet lichter heb.

En nu komt het gebruikelijk gewicht verhaal, 122gram geeft mijn weegschaal aan, hij voelt erg licht aan (beter dan de vorige) maar of het echt 122 is...
    Als iemand een goede weegschaal kan meneemen naar markelo volgende week zou ik het erg fijn vinden (kan ik het vergelijken).

3. Harmpy35

Harmpy35

Lid geworden:
    26 aug 2002
    Hey Daniël, mooie kistje gebouwd zie ik!!!

Gaaf ook met die closed-loop besturing op rol.
    Ik hoop dat het zich goed houd, en dat je niet constant hoeft lopen te trimmen.

Kom je nog naar Markelo a.s. weekeinde?

@Nando,

Ik zal mijn weekschaaltje de 10de in mijn koffer deponeren om je kist te wegen ;)

4. Daniël

Daniël

Lid geworden:
    9 nov 2003
    @Nando,

Dat heb je dan mooi voor elkaar met 122 gram maar met een andere motor zou ik er ook nog 8 gram af kunnen snoepen......

@Harmpy35,

De close-loop besturing op de rol is inderdaad niet helemaal lekker (af een toe trimmen dus) hier moet ik nog wel aan werken.
    Ik heb al wel een andere idee voor die close-loop op rol maar als ik dit nog voor Emmeloord ga veranderen????

Ik ben er niet zaterdag a.s in Markelo, ik ga zelf bij ons in de sporthal trainen.

Mvg,

Daniël.

5. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Zijn er mensen die wat close-up foto's hebben van zo'n closed-loop systeem? En misschien wat meer info waar de gebruikte materialen te krijgen zijn, het lijkt mij wel een interessant probeersel.

Grt.

6. Daniël

Daniël

Lid geworden:
    9 nov 2003
  7. Harmpy35

Harmpy35

Lid geworden:
    26 aug 2002
    @ Daniël,

Jammer dat je niet in Markelo komt, maar ik zie je vast wel weer in Emmeloord ofzo.
    Je BB ziet er iig gaaf uit. Hoe bevalt te dikke voorlijst van je vleugel???

Ik hoop dat je je trim nog een beetje goed krijgt... Ikzelf heb hier ook al erg vaak stommigheid mee gehad.
    (Dat wordt weer trimvluchtjes aanwennen voor de wedstrijd ;) )

@ Alex,

Ik zal eens kijken of ik nog een fototje heb van een closed-loop besturing op een knuffeltje.

Ik had bij mijn kist een twee keer zo'n lange hevel op mijn servohevel gelijmd.
    Een servo met al snel een kilo stelkracht is toch sterk zat. En je krijgt er zo absurt snelle roeren mee!!!
    Ik kon ineens een rollende cirkel in de tuin vliegen wat me nog nooit gelukt was.

Voor de rest, zie je al wel aan Daniël zijn trim probleempje dat een closed loop besturing nogal wat haken en ogen heeft.
    Het materiaal dat je gebruikt als "draad" heeft meestal een heel ander "uitzet coefficiënt" dan depron.
    Als je je closed-loop besturing mooi gespannen hebt, en de volgende dag terug komt in je hobby hok, is de kant erg groot dat er een halve millimeter speling op de roeren zit.

Dynema draad blijkt nog één van de betere keuzes te zijn.

Een tweede probleempje is dat de closed-loop besturing, mits goed gespannen, je schanierpunt in elkaar drukt.

Een duitser, die op erg veel modelbouw evenementen staat freest allelei roer' en servohorns voor dit werk.
    Ikzelf kan met een beetje mazzel deze dingen binnen een maand ook frezen.

Wat ook kan, is gewoon een paaltje koolstof met een klein plaatje koolstof haaks op je roer monteren, als roerhorn.
    (snappie?)
    De standaart servohorns kunnen al voldoen. Maar langere pertinax, gfk, kunstof bakje knipsels noem maar op doen wonderen met de snelheid van je roeren. (Wel lastiger te trimmen, je kunt hiervoor, mits mogelijk, je trim rate in je zender anders instellen. Je trims dan niet bijvoorbeeld met 4 blok's tegelijk, maar met 1...)

:D

Succes!!!

8. Daniël

Daniël

Lid geworden:
    9 nov 2003
    Misschien hier een paar oplossingen voor je problemen Harmpy,

Ten eerste: mijn probleem die ik heb met het trimmen van mijn rolroeren zit hem niet in het feit dat er spelling op de roeren zit.
    Maar door de weerstand die de draden ondervinden bij het draaien om het koolstof "paaltje" (de begeleiding van draden). Deze weerstand zorgt er namelijk voor dat de servo niet weer precies naar het nulpunt gaan.

Ten tweede: het slap hangen van de draden. Dit had ik ook bij mijn eerste model, maar Nubel heeft hier de oplossing voor want op zijn site verkoopt hij van die hoorntjes die enigzins flexibel zijn waarmee je de draden op spaning kan zetten waardoor je dat probleem met temperatuurs verschillen niet meer hebt.

Ten derde: het schanier punt ik heb dit opgelost door het schanier punt te verstevigen en wel door een stukje "inpaktouw" Dit inpak touw wordt gebruikt voor het inpakken van kranten als die van de drukkerij komt. Dit lijkt het meest op nylon denk ik. Ik neem een stukje van 3 cm en maak in het midden een vouw waarmee ik vervolgens het schanier verstevig. Zie ook de foto.

Nog een opmerking als jij de ene roer hoorntje langer hebt als de andere gaat dit niet werken volgens mij. Want je moet toch een parallellogram maken met gelijkzijdige armen.

Mvg,

Daniël.

9. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Bedankt voor de info allebei, ik zal er nog eens een nachtje over slapen, maar ik heb toch het idee dat het slimmer is om te wachten totdat het wat verder doorontwikkeld is :)

Grt.

10. Daniël

Daniël

Lid geworden:
    9 nov 2003
    Ja dat kan ook, maaar je kan ook meehelpen om het verder te ontwikkelen 8)
    Of je koopt de Manta daar zit een mooi setje bij hoef je niks zelf te maken.

Mvg,

Daniël.

11. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Daar heb je ook wel een punt, gelukkig denkt niet iedereen hetzelfde als mij, maar ik kijk graag goede dingen af bij anderen [​IMG]

Grt.

12. Daniël

Daniël

Lid geworden:
    9 nov 2003
    Dus: Beter goed gestolen dan slecht bedacht........:rolling:

13. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Exact [​IMG]

Grt.

14. Harmpy35

Harmpy35

Lid geworden:
    26 aug 2002
    @ Daniël,

Idd, Manuel heeft een leuke oplossing door erg dun GFK te gebruiken dat een beetje veert.
    Een goede oplossing...
    Ik meende dat Bert vertelde dat Martin Müller een nastelbaar closed-loop systeem had bedacht.

Maar hoe dan ook, het blijft toch gehannes.

Hoe bevalt trouwens die closed-loop op je rol, in vergelijking met push-pull?
    Wat merk je in verschil? Behalve in gewicht waarschijnlijk.

En hoe bevalt die dikke voorlijst van je vleugel?

Groeten!

Mr.76 ;)

15. Daniël

Daniël

Lid geworden:
    9 nov 2003
    @Harmpy35

Volgens mij heeft Martin Muller inderdaad een nastelbaar roerhoorntje gemaakt van wat ik op de forum's gelezen heb.
    Ik heb het dan nog niet in het echt gezien maar je moet volgens mij wel handmatig afstellen waarbij het systeem van Nubel dat dan niet hoeft. Het systeem van Nubel vraagt wel meer tijd om het goed te maken maar je hoeft hem dus niet na te stellen.

Het verschil met close-loop en pull pull tja...... het gewicht wat jij dus al zei, en misschien het punt dat de roeren gelijkmatig aangestuurd worden (aan de ene kant 20 graden is aan de andere kant ook 20 graden)

Over die dikke voorlijst ik kan niks over verschil zeggen over met en zonder die lijst aangezien ik alleen maar met die lijst heb gevlogen.
    Maar mijn eerste indruk is goed en ik ga ze ook nog op mijn hoogteroer maken. Ik denk dat dit toch iets van lift geeft.

Mvg,

Daniël.

16. Han Veldhuis

Han Veldhuis

Lid geworden:
    27 apr 2003

eeuh deze dan...? :wink:

17. 2F@st4U.:[BE]:.

2F@st4U.:[BE]:.

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Aloha

Mijn blingbling klokt af op 178gr. niet zo goed naar ik hier lees ... en ik doe nog zo mijn uiterste best.

Of zijn de gewichten die hier ten toongesteld worden ... zonder batterij ??? dan kom ik ook in de buurt. Ik kan hier en daar nog wel wat grammetjes winnen maar geen 50 mijn inziens. Wat doe ik dan zo vreselijk verkeerd.

GWS 8043 prop
    Servo's zijn 5 gram
    Ontvanger 4 gram
    En voor de rest dunne 1.5 tot heel dunne 0.8 koolstofstaafversteviging. Als ook voor de besturing.
    Motor Robbe Roxy (de lichtste versie) n°2815
    Niet geverfd omdat dit bij de vorige versie toch wel 3 gram toevoegde aan het totale gewicht ;-)
    Materiaal Depron 3 mm.
    400 mAh 2s1p Flightpower Evo20 (Is wat aan de zware kant ik weet het maar toch ook weer geen 50 gram.)

Kan er iemand nog wat tips geven. Ik ben radeloos.

Onder het motto een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Greetz

Tim

18. Harmpy35

Harmpy35

Lid geworden:
    26 aug 2002
    @ Tim,

Volgens mij is je weegschaal gewoon stuk.

Die gewichten die hier tentoongesteld worden zijn inclusief accu hoor!

Mijn BlingBling heeft ook iets meer carbon. Dus dat mag geen probleem zijn.
    Mijn BB komt op 137 gram. (Een paar bladzijdes terug, die rood, witblauw, geblokte BB.)

Wij gebruiken over het algemeen alleen wel motoren van 11 tot zo'n 15 gram.
    Als accu gebruik ik 2S1P LiteStorm 350, getrimt tot 20 gram per accu.

WAT VOOR EEN LIJM GEBRUIK JE??? haha, misschien zit hier wat verschil.

Maar ik neem aan dat je geen siliconenkit gebruikt om een kist in elkaar te lijmen.

Voor de rest kun je overal gewicht besparen, maar dan praat ik niet over 40+ gram...

Weeg die kist nog eens!

En je motor + regelaar!

19. 2F@st4U.:[BE]:.

2F@st4U.:[BE]:.

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Regelaar is de top denk ik CC10.

lijm is uhu por en/of zap FS

De weegschaal is net nieuw en een loodbolletje van 5 gram weegt ff geduld 6 gram .... maar ja hoe juist zijn deze bolletjes.

Bij 8 bolletjes had ik 45 gram op de teller staan 5 gram afwijking. Is toch wel een 12.5% afwijking ... hij zal in het weekend eens mee naar het werk moeten en op een goede balans gewogen worden.

Greetz

Tim

P.S. Slaapwel allemaal.

20. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ik heb een BB op 170 gram gehad, dit vloog nog steeds uitstekend, maar je merkt toch wel duidelijk het verschil met een lichtere. Dit komt vooral naar voren met vliegen op lage snelheid, je zult daardoor veel sneller moeten vliegen om overtrekken te voorkomen, maar opzich vliegt het nog wel redelijk.

Grt.

Deel Deze Pagina