Ik ben bezig om mijn 2de hands T.O.N. 12 (van graupner geloof ik) te verbouwen tot werkscheepje (inspiratie van oude slepers/suppliers) en heb wat ruimte over. Nu lijkt het me wel aardig om een blusmonitor te plaatsen maar kom niet helemaal uit de te gebruiken pompjes dus.... Wat word het meest door jullie gebruikt of wat adviseren jullie uitgaande van de ruimte en het gewicht van een 5cellen nicad. De feitelijke ruimte is wat groter maar zo'n ding (jaren geleden in mijn jeugdig enthausiasme naar de *#$^geladen) heb ik er als ballast in om gelijklastig te liggen, dit door een ietwat grote loodaccu van 3 ah waar ze aardig voorover van trimt groeten Justus
Hallo Justus, ik zelf gebruik in mijn rembertiturm een pompje met daaraan een mabuchi motortje, een heel kleintje van 6 V. Voordeel van zo een los motortje is dat je dit kunt aanpassen naar je schip en ruimte. Het is een zelf aanzuigend pompje, tandwiel versie. Het heeft een dusdanig vermogen dat hij twee blusmonitoren met water voorziet en dan ook nog een aardige afstand overbrugt. kijk eens op: http://home.t-online.de/home/STEBA-Modellbau/Produkte/2__Kreiselpumpen/2__kreiselpumpen.html Dit zijn het soort pompen dat ik bedoel, in mijn geval de versie zwerg. André
Jawel, maar soms wacht ik even. Niet altijd haantje de voorste zijn... Kijk eens in de catalogus (of op de website) van Conrad. Daar hebben ze leuke pompjes. De meesten overigens op 12V. Wil je goedkoop, loop dan naar de autosloop en haal een ruitenwisserpomp uit een (kleine!!!) auto. Accuutje meenemen om te controleren of hij het doet. Roel
Graupner heeft 6V pompjes, deze zijn alleen niet zelfaanzuigend, dus je pomp moet onder de waterlijn liggen. Aan capaciteit geen gebrek.
nou, ik heb net nog eens even gekeken op die site van DreBo want ik ben zelf namelijk ook erg geintereseert in een klein pompje voor mijn rotterdam. Zag ik een leuk pompje, slordige 3 cm in doorsnee....35 eurie!!!! nou, ik denk dat ik daar nog even goed over ga denken, dat is toch wel veel vind ik.
Bluspompje Ga eens op de sloop op zoek naar een recente BMW. Mooie kleine pompjes die het op 6V ook heel redelijk doen. Kosten € 2,50. Deze zijn zelfaanzuigend, klein en dus perfect voor een werkboot. Een lid van de vereniging spuit met ongeknepen monitoren (ingang slang=uitgang monitor) circa 1 meter ver, en geknepen circa 6-7 meter.
Tandradpompen zijn niet zelfaanzuigend Ze moeten onder de waterlijn liggen of zitten net zi als je dat noemen wil
beste heer van gent, nou wil ik wel eens weten of tandrad pompen wel of niet zelfaanzuigend is. ik heb op school geleerd dat een tandrad(wiel)pomp een verdringerpomp is en wel zelf aan zuigend. bij mijn weten zijn allen de impulspomen niet z.a. gr, wouter zzw
Tandradpompen zijn zelfaanzuigend. Helaas vind je deze nog mar in weinig auto's op de sloop. Meestal vind je tegenwoordig een centrifugaalpompje. Deze zijn inderdaad niet zelfaanzuigend. Groeten, Gerben
Hoi Allemaal, F.van.Gent heeft toch een beetje gelijk. Ik heb twee van die Graupner CL504M pompjes in mijn Amsterdam zitten en die zijn niet echt zelfaanzuigend, tenminste zolang ze boven de waterlijn staan :? . Ik heb zelfs al een keer een pompje gesloopt . Ik had biede pompjes in het stuurhuis gebouwd omdat ze daar net in pastte. Dus gaan testen en wat bleek de pompjes draaide vol vermogen maar er kwam (bijna) geen water uit. Één van de pompjes is toen zo warm geworden dat hij de geest heeft gegeven. Eenmaal onder de waterlijn werken ze dus wel perfect. De CL504M is een tandwielpompje en zou dus zelfaanzuigend moeten zijn, maar dat klopt dus niet helemaal. Groetjes Danny.
Ik kom nog even terug op het pompgebeuren Een pomp die zelf aan zuigt moet dus in staat zijn een vacuum te trekken en aangezien lucht ijl is is het moeilijk om met een klein pompje zo als in de modelbouw dit te berijken bij de echte pompen is dat wel een beetje anders daar is de passing wel stukke beter als bij de modelbouw gebeuren iK ZELF BOUW OOK POMPEN VOOR HET STOOMGEBEUREN en het is zeer moeilijk een vacuum te trekken bij zo iets Bij plunjerpompen is dat heel wat anders dat gaat veel makkelijker :evil: 8O :?:
Allen, Goede ervaringen heb ik met zelfaanzuigende tandwielpompen van het merk VDO. Zijn niet de goedkoopste, wel een superasafdichting en kwaliteit. Goed voor gebruik in duikboten. Er bestaan ook nog pompjes die met behulp van losse plaatjes in de rotor werken, pompen goed maar niet zelfaanzuigend en vuilgevoelig.