Boot, bruggenbouw van de Genie

Roel van Essen

Forum veteraan
Soms... soms zie je schepen die mooi zijn van lelijkheid. Of het toonbeeld van doelmatigheid. Zulke boten heb ik gisteren een dag meegemaakt. Het gaat om de "Boot, Bruggenbouw" van 105 Brugcompagnie.
Dit is de compagnie die o.a. de meest beroemde vouwbrug van Nederland elke jaar weer legt, de 'Brug bij Cuyk' een begrip voor de lopers van de Nijmeegse Vierdaagse. Het passeren van die brug betekent dat je 'nog maar' 20 km naar de 'Via Gladiola' moet, de St. Annastraat in Nijmegen, waar je je felbegeerde Vierdaagsekruis kan laten zien aan het publiek. En al ben je helemaal kapot, staan de blaren 4 cm hoog op je voetzolen, als je de brug bij Cuyk gepasseert bent, weet je dat je het gaat halen. Desnoods kruipend! Sorry, ik word wat lyrisch... 23 jaar geleden was ik ook een van die sukkels die over de brug bij Cuyk kwam. En ja, ook ik heb m'n Vierdaagsekruis. In feite twee: het ene hangt aan een groen/geel gestreept lint, het andere voel je twee weken na de mars nog tussen je benen... Terug naar de schepen. De brug is een vouwbrug, bestaande uit uitklapbare pontons. Die worden 'ingevaren' met boten. De formele, militaire naam is: "Boot, bruggenbouw". Gebouwd door Damen Shipyards in Gorinchem, voorzien van 2 Schottels zijn die bootjes in staat om 3 gekoppelde pontons stroomopwaarts een rivier op te duwen. Puur functioneel, geen fratsen. Het enige stuk gelakt hout is het stuurrad. Gisteren moest ik wat Arbo-onderzoek doen bij 105 Brugcompagnie, dus heb ik het 'proefleggen' van de brug mogen aanschouwen. En natuurlijk veel meegevaren op de boten, de pontons en de rubberboten van "105". Wat is het leven van een Veiligheidskundige toch beroerd... :wink:
Maar goed, de foto's:
afb6152.jpg

Zoals je ziet, een bijna vierkante bak.
afb6153.jpg

Naast een mooi binnenvaartschip; demo-varen met de jeugd van Cuyk.
afb6154.jpg

Vastgemaakt aan de ponton; een paar leuke vlakgommetjes voorop!
afb6155.jpg

Brugdelen nog aan de kant, gereed om te varen.
afb6156.jpg

Twee boten varen 3 brugdelen over de Maas. Aangezien de schippers zelf vrijwel niets zien, staat op de brugdelen een brugcommandant die middels tekens beide boten aanstuurt. Door de dubbele Schottels onder elke boot heeft de combinatie brugdelen - boten een verrassende wendbaarheid. Kijk maar naar het zog.
afb6157.jpg

Even spelevaren: Volgas achteruit, en dan stoppen...
afb6158.jpg

...en vervolgens volgasvooruit! Gevolg: een enorme golf achter de boot die (wel eens) aan boord spoelt. Errug leuk als je een paar blonde Cuykse deerns aan boord hebt...
afb6159.jpg

Hier doe je het voor: de brug ligt even proef, op donderdagavond. Het Cuykse publiek kan even naar de overkant lopen.
afb6160.jpg

...met de onvermijdelijke cameraploeg. Die cameradame op links had haar T-shirt overigens toch wat te krap gekocht...

Zin om een apart bootje te bouwen?

Roel

Potvermillepietjes, wat benijd ik jouw job, Roel.
Je mag bootjes kijken, meevaren, jonge deernes in te krappe T-shirts fotograferen ... ... ... en er nog voor betaald worden ook. :?

By the way: leuk bootje om na te bouwen.

Groetjes,

Droop

Ach ja... 't Werd wel eens tijd voor wat buiten-uren!
Het was tenslotte 'technisch weer', zoals we dat noemen.
Maar ja, waarschijnlijk ga ik in September met 105 mee naar de Weser, om daar een brug te zien bouwen onder tactische omstandigheden.
En dat betekent: nachtwerk, zelf ook een gecamoufleerd smoelwerk, koud, vies, nat...
't Is tenslotte niet altijd feest!

Roel

Back