Bootje van Willem Barentsz

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ronald C, 28 aug 2024.

1. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    Ik ben Ronald Collenteur, 66 jaar en sinds een maand lid van het modelbouwforum met als interesse historische zeilschepen. Lang geleden begonnen op modelbouwgebied met alles wat kon vliegen en daarna overgestapt op oude zeilschepen. Daarna vele jaren gestopt met knutselen totdat ik eind vorig jaar bij toeval op de website van Kolderstok stuitte. Nederlandse modellen uit de 17e eeuw, dat sprak me enorm aan!
    Sinds april ben ik begonnen aan het scheepje van Willem Barentsz in eikenhout en is het modelbouwersvirus weer helemaal teruggekeerd!
    Ik heb wel even moeten nadenken over de zin om een (beknopt) bouwverslag van alweer een Willem Barentsz bootje als topic te plaatsen omdat er al zulke prachtige bouwverslagen hiervan op deze site staan en ik me afvraag of er wel mensen op zitten te wachten?
    Wat me over de streep heeft getrokken is dat ik het (waarschijnlijk) leuk vind om feedback te krijgen bij mijn project en het mooi is om met je hobby deel uit te mogen maken van een grote groep enthousiaste bouwers!
    Ik ben zoals gezegd begonnen in april en inmiddels aanbeland bij het plaatsen van het lopend want en de zeilen. Ik zal de komende dagen foto’s van mijn bouwavontuur uploaden, voorzien van wat teksten.
    Hier zijn alvast een paar foto’s van oude projecten; de Bounty van Billingboats en de Halve Maan 1:25 radiografisch bestuurbaar. IMG_0361.jpeg IMG_6165.jpeg

2. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    Hierbij de eerste foto’s, het pakket werd door Hans van Kolderstok geleverd met plankenbuiger, verf en beits. Zag er allemaal super uit! Ik vind het eikenhout echt een geweldige aanvulling voor het model maar dat is natuurlijk persoonlijk… IMG_6644.jpeg IMG_6688.jpeg IMG_6687.jpeg IMG_6686.jpeg

3. janzwart

janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ronald,
    Welkom op het forum. En met een Kolderstok model.
    Leuk dat je ook hier foto's van je bouw wil plaatsen.
    Maar wat nog beter is, kom je modellen laten zien op de bijeenkomst van modelbouwers / expo in het Scheepvaartmuseum te Amsterdam op 28 sept. Daar zijn veel bouwers van het forum en anderen met hun modellen.
    Zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/expo-historische-scheepsmodelbouw-2024.288186/
    Als je wil en kan komen kun je je hier inschrijven: https://nvm.wufoo.com/forms/expo-historische-houten-scheepmodelbouw-2024/
    Maar let wel doe het dan meteen want de inschrijvingsperiode eindigt een dezer dagen.
    Tot ziens ?????

4. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    Voordat er begonnen kan worden aan de beplanking heb ik wat geëxperimenteerd met het onderste dek wat je uiteindelijk toch niet ziet. De abachi deklatjes heb ik aan de zijkanten met een zwarte viltstift bewerkt en vervolgens het dek met Deense olie ingesmeerd. Uiteindelijk vind ik het resultaat wat minder en heb ervoor gekozen om het zichtbare bovendek met potlood te zwarten en verder onbehandeld te laten. De olie op het luik IMG_6711.jpeg IMG_6712.jpeg vind ik wel mooi.

Dave Bekers, Herby63, Baker en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    Klinkt goed Jan, ik woon in Steenbergen en dat vergt wel een en ander aan logistiek…. Alleen komen kijken is misschien ook een optie.

6. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Mooie schepen. Welkom en bouw ze

7. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ronald,
    Als bezoeker langs komen kan natuurlijk altijd, maar als je de logistiek rond kan krijgen is met je modellen natuurlijk veel beter. In ieder geval iets om voor volgend jaar in de gaten te houden.

8. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    De laatste foto’s voor vandaag… (kan ik onbeperkt uploaden op deze site?).
    De huidbeplanking ging er voorspoedig op. Ik moet hier trouwens bekennen dat ik bijna alles met secondenlijm vastzet. Waarschijnlijk wordt dat een beetje als vloeken in de kerk gezien vanwege alle bouwverslagen met lijmklemfoto’s?
    Aangezien er toch flink geschuurd gaat worden zie je hier later vrijwel niets meer van en kun je direct verder… IMG_6713.jpeg
    IMG_6715.jpeg IMG_6724.jpeg

Bijgevoegde bestanden:

Dave Bekers, Baker, Hilbert en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Mooie Bounty al gebouwd!!
    Welkom hier. Je bent al prima op weg.

10. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ronald,
    Niks mis met secondelijm, maar als je houtlijm D2 gebruikt, kan je het later met water weer los maken als je een foutje hebt gemaakt, of iets wil verbeteren.

11. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat ziet goed uit Ronald, veel plezier met je schip

12. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
  13. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Mooie afgewerkte modellen :thumbsup:

Goed bezig.
    Er is inderdaad niks mis met secondenlijm, maar houtlijm is meer vergevingsgezind als er iets mis loopt.

14. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    Bedankt voor alle reacties, dat sterkt me om maar gelijk de volgende reeks foto’s te plaatsen!
    De latjes gingen er voorspoedig tegenaan. De lattenbuiger is echt een aanrader! Bij mijn vorige modellen gebruikte ik nog stoom uit een fluitketel en brandde ik regelmatig m’n vingers…. De kiertjes hier en daar konden later gemakkelijk worden weggewerkt.
    IMG_6725.jpeg IMG_6726.jpeg IMG_6727.jpeg IMG_6728.jpeg

walter10, JanZMC, Dave Bekers en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    Het plaatsen van de kieldelen viel me mee, ze pasten gelukkig strak tussen de weggesneden huidbeplanking.
    IMG_6739.jpeg IMG_6740.jpeg IMG_6735.jpeg

JanZMC, Dave Bekers, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Welkom hier Ronald, en je eerdere scheepjes mogen best wel gezien worden hoor :worship:
    Succes met je huidige project :thumbsup:

17. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    Na het bekijken van diverse foto’s en beschrijvingen om geschutspoorten te fabrieken (de mijne blijven gesloten) heb ik besloten om hier vals te spelen en de luikjes IMG_6747.jpeg IMG_6749.jpeg op de romp te plakken. Later worden ze nog zo vlak mogelijk geschuurd om het toch nog een beetje echt te laten lijken…

Dave Bekers, Herby63 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  18. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    De berghouten er tegenaan geplakt. Ik heb hier in navolging van Pietsan spijkertjes gebruikt die me achteraf gezien toch iets teveel opvallen. Was wel de beste manier om de berghouten in één keer op de juiste plek te krijgen. IMG_6754.jpeg
    IMG_6755.jpeg

19. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    De voorste opbouw
    IMG_6766.jpeg IMG_6767.jpeg

20. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    Bij het googelen naar plaatjes van het scheepje kom je volgend schilderij tegen. Het dilemma van wel of geen kleur op je model werd door deze afbeelding voor mij opgelost. Bovendien: ik had maar twee kleuren meegeleverd gekregen door Hans…. IMG_0593.jpeg
    IMG_6783.jpeg IMG_6789.jpeg

Deel Deze Pagina