borstelloos: hoe de motor kiezen?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door laurens, 13 mrt 2005.

  1. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hoi,

    Omdat electroheli's nou eenmaal beter vliegen met borstelloze motoren vroeg ik me af hoe je nou zo'n motor kiest. In mijn geval een Robbe Spirit. Je kan hiervoor zeggen standaard een Hacker C40, of kontronik Twist 37. Maar ik wil graag weten waarom die motor nou geschikt zou zijn. Waarom bijvoorbeeld een buitenloper en geen binnenloper.

    Zelf wil ik wel een motor waarmee ik redelijk lang kan vliegen, maar toch ook 3D mee kan vliegen. Voor zover ik weet is een buitenloper effectiever.

    Op dit moment vlieg ik nog 2400 mah cellen nicd, maar ik wil upgraden naar lipo's.
     
  2. winkje

    winkje

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Houten
    Je vergeet d'r nog twee....... De Lehner 1930/6 en de Axi 16/15/3 op 6S..... erg krachtig.......

    Keuze van de motor is voor zover mij bekend een spel tussen gewicht, toeren en torque. Op RCGroups.com kun je de zogenaamde KC spreadsheet downloaden. Daarmee kun je berekenen welke kracht de motor moet kunnen leveren voor een specifieke heli bij gegeven accu en headspeed (in combinatie met gekozen pinion).

    Ben overigens wel heel benieuwd naar een verdere verklaring.....

    Groet, vincent
     
  3. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    gewicht is geen probleem, maar toeren vs torque maakt mij meer uit. Volgens mij heeft een buitenloper meer torque, dus minder toeren. Als je een Hi voltage setup neemt moet je dus veel toeren draaien, dan trek je minder Amp.

    Met torque is het dus meer AMp, minder Volt? Dat betekent dan dat een buitenloper toch kortere vluchttijden heeft???
     
  4. Je kunt naar de website van de diverse fabriekanten toegaan en daar kijken welke motor zij adviseren voor het type heli dat je hebt.
    Dan kijk je naar de specificaties van de motor.
    Op die manier kun je vergelijken of de fabrikanten uitkomen op ongeveer hetzelfde rpm/m/volt.
    Ook dit is een simpele methode.......


    vr.gr.

    Henk-Joyce
     
  5. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik denk dat dat voorlopig de beste methode is om een motor uit te zoeken.
     
  6. hallo Laurens,

    op mijn site www.helifun.info vind je een apart hoofdstuk over het berekenen van de motor, het tandwiel etc.
    Je vindt dat onder de groene knop rpm ~ temp ~ w(h)att en daarna klik je op de knop Toerental Berekenen.

    vr.gr.

    Henk-Joyce
     
  7. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Ik heb 'ns op je site gekeken maar ik kan daar niet vinden hoe ik kan berekenen welke motor men nodig heeft.
    Om te berekenen hoeveel toeren een motor moet maken voor een bepaalde heli is niet zo moeilijk maar je moet eerst weten welke motor je moet hebben. Dus hoeveel vermogen je nodig hebt. Moet 't een 400, 500 of 600 motor zijn. Je kunt natuurlijk wel kijken op internet welke motor door anderen in een bepaalde heli gebruikt word maar dit zelf kunnen bepalen aan bv het gewicht van de heli zou wel handig zijn.

    tieske
     

  8. groene knop zoals genoemd -> alles over toerental -> toerental berekenen -> de berekening van de grootte van de elektromotor

    vr.gr.

    Henk-Joyce
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.014
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je dan aan het rekenen gaat kun je het beste meteen uitgaan van een lipo accu.
     
  10. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Volgens mij moet dit goed genoeg zijn:
    Mega 22/20/2 2875rpm 70Amp 165gr 8 cells 21000rpm 40Amp € 99.-

    Vandaag indoor gevlogen, maar bij de 2e vlucht (totaal vlucht 13 dus) schoot er een zwarte rookpluim uit de motor. Power helemaar weg, maar gelukkig wel meteen goed geland. Geen schade, maar volgens mij is de collector kapot.
     

Deel Deze Pagina