boswachters en fpv vliegen

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door stefanostokman, 22 mrt 2015.

1. stefanostokman

stefanostokman

Lid geworden:
    13 aug 2013
    na vandaag een succesvolle eerste fpv vlucht te hebben gemaakt samen met mn pa moest er natuurlijk iemand roet in het eten gooien. net na de het landen zag ik 2 mensen in camouflage kleding naar mij en mn vliegtuig kijken en mn statief met fpv gear. ze liepen door maar de ene man belde iemand op (Ok leuk dacht ik).

blijkbaar wachten ze even totdat ik weer mn vliegtuig in de lucht ging gooien, alleen wou ik even alles contoleren dus kwam het pa om mij en mn vader af en begonnen ze allemaal vragen te stellen de hoofdvraag was : hebben jullie een vergunning. iets wat klinklare onzin is aangezien je hier gewoon mag vliegen mits je je aan de regels houd, (hoogte zendvermogen, gewicht) het grappige was dat ze zelf niet de regels wisten dus die moest ik eerst uitleggen.

zei konden niet uitleggen waarom een papiertje nodig was om daar te mogen vliegen (leuk)

ik vind het allemaal een beetje triest aangezien de wet niet werd overtreden ik vloog op zicht en mijn vader keek door de bril dus hoger dan 150 meter ben ik zeker niet gegaan. nu ben ik bang dat ze mijn enige geschikte vliegplek gaan afpakken:(

mijn vraag hebben jullie ook zulke ervaringen gehad met de autoriteiten ?

2. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    En waar vloog je precies? Niet toevallig een natuurgebied? Wat staat er in de gemeentelijke verordeningen i.v.m. modelvliegen op die plek?

3. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Denk dat je dit iets te eenvoudig ziet. De lucht is niet zo "vrij" als het lijkt.

Een APV kan het vliegen daar verbieden. Het kan een vogelbroedgeied, of een rustplaats voor wild zijn. Misschien we een Natura 2000 gebied. De grondeigenaar b.v. Natuurmonumenten of Staatsbosbeheer kan modelvliegen op die plaats verbieden. De locatie kan binnen het gecontroleerde luchtruim van een luchthaven behoren. Zo zijn er nog heel veel redenen te vinden waarom je ergens niet mag vliegen.

4. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Regio Epe kent uitgestrekte heidevelden en hier en daar een bos. Voordeel: opsporing van FPV-vlieger is een leuke uitdaging. Nog even los van de regeltjes wat wel en niet mag.

Zo ben ik ooit in Duitsland met een megafoon een hellinkje afgedirigeerd, omdat ik stond te hellingzweven (poging tot). Bleek dat degene die dit deed (een soort parkwachter) mij enkel mocht staande houden en verder geen bevoegdheden had.

PS natuurmonumenten en SBB betalen we toch met z'n allen aan mee?

5. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Dat opsporen was in dit geval blijkbaar niet zo moeilijk...

6. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Yup... zulke ervaringen heb ik ook, en ze mogen je sommeren om weg te gaan, zelfs als er verder niets aan de hand is (maar boswachters bemoeien zich zelden met terreinen waar ze niks te zoeken hebben, dus ga er maar vanuit dat je in elk geval bezig was in een "beschermd" gebied of in elk geval in "zijn stukje bos/heide/watdanook"), en aangezien een boswachter verder weinig bevoegdheden heeft, kun jij ervoor kiezen daar geen gehoor aan te geven. Hij kan je verder in directe zin niks maken.

Het vervelende is dan, dat die Boswachter onmiddellijk de politie belt, en die komt dan en sommeert jou om weg te gaan i.v.m. klachten.
    En daar MOET je gehoor aan geven, zelfs als je verder volledig in je recht zou staan, want jan publiek moet opdrachten van de politie gehoorzamen, zo is dat nu eenmaal in de wet geregeld. Of het terecht is zoeken ze dan later wel uit.

En normaliter mag je met een agent ter plekke in discussie gaan over of die klacht terecht is (bijvoorbeeld, de klager moet een aantoonbaar belang hebben, of aantoonbaar last ondervinden: je mag niet weggestuurd worden op grond van een klacht van iemand die 50 km verderop woont en jou gewoon aan het zieken is bijvoorbeeld, ik heb zulke discussies ooit wel eens succesvol gehad met een brandstofmodelletje wat net rond de 70 dB maakte en een klager die meer dan een km verderop woonde) maar een klacht van een boswachter, zolang de zaken gebeuren op het terrein waar die boswachter verantwoordelijk voor is, worden altijd als terecht gezien.

Je kunt dus, als de boswachter zeurt, beter weggaan voor de politie arriveert, want met een beetje pech worden je naam en adres genoteerd, en dat maakt het bij een volgend incident alleen maar lastiger...

Groet, Bert

7. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    een boswachter mag bekeuringen uitdelen, hij is een BOA. hij mag je overal in zijn gebied bekeuren of verzoeken om je te verwijderen. Ook mag hij je spullen dan in beslag nemen.

Ik vermoed eerder dat je met enkele jagers te maken hebt gehad die zich interessanter voordeden dan ze zijn. Als je op vragen van hun laat merken dat je goed op de hoogte bent van de wettelijke regels dan blazen ze heel snel de aftocht. Ik heb in mijn werk met beide vaak te maken en merk dat de jagers vaak problemen hebben met mijn werk, maar zodra ik laat merken dat ik me aan de regels houd blazen ze snel de aftocht.
    De boswachters en de heren van de groene brigade in Limburg kennen mij allemaal en weten hoe ik werk en dat ik mij aan de regels houd. Daarnaast gedraag ik mij als goede voorbeeld voor de gewone hondenbezitter en deel folders uit voor de groene brigade...............

8. erwinmat

erwinmat

Lid geworden:
    13 dec 2014
    Met de toename van het aantal kant-en-klaar oplossingen van snel-/ vervliegende quadcopters zal dit probleem alleen maar groter worden. Ik denk dat het beter was geweest als dit soort apparatuur voorbehouden bleef aan de echte hobbyisten. Die gaan er doorgaans wel verantwoord mee om. Het domme gedrag van enkelen zal het wel verpesten voor de goeden, dus.

Een tijdje geleden zagen we iemand met een snelle quadcopter vlak over wandelaars heen vliegen om indruk te maken. Door dat soort idioten is het wachten op een ongeval en beperkende maatregelen. Aansprakelijkheidsverzekeraars namen hun maatregelen al, controleer je WA polis hier op als je regelmatig vliegt.

9. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Je kunt ook de boswachter betrekken bij wat je doet en hem kennis laten maken met FPV als nieuwe opsporingsmethode. Die jongens lopen wat af op een dag, met FPV kan dat allemaal een stuk efficiënter, nietwaar?

PS per slot zijn het onze belastingcenten die ermee gemoeid zijn

10. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Eric, neem maar van mij aan dat de boswachters wel weten wat ze met een drone kunnen doen. Ze weten dat ik aan modelvliegen doe en ik krijg vaak genoeg vragen van hun hierover, ze willen al langer met die techniek gaan werken, alleen de kosten zijn nog niet te verantwoorden.

11. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Heb vandaag m'n tweede vlucht ooit met een quadcopter gemaakt. Ik ben nog steeds diep onder de indruk van de prestaties van dit kleine en budgetvriendelijke model, de Dromida Ominus. Er stond een stevige bries op de open vlakte waar ik vloog, maar dat mocht 'm niet deren. 't Schijnt dat dit modelletje ook geschikt is voor FPV. Weliswaar met enige delay, maar soit. Een Dromida heb je al in huis voor ongeveer 70€ + verzendkosten. FPV zal ook niet onoverkomelijk zijn.

12. stefanostokman

stefanostokman

Lid geworden:
    13 aug 2013
    ik vloog op een plek waar je in principe gewoon mag vliegen er staan geen borden die aangeven dat het niet mag,dit geld niet voor alle plekken op die heide maar voor waar ik altijd vlieg kan het dus ook gewoon.

het leuke was dat hun argument was dat het vliegtuig intimiderend overkwam t.o.v andere vogels. ze hadden ook wel door dat ik de wet niet overtrad en de regels goed kende voor modelvliegen. ik heb in de 2 jaar dat ik daar vlieg 1 andere vent zien vliegen maar die was bezig met kleinere vliegtuigjes het was gisteren zo druk daar op de heide dus daarom liepen er boswachters, normaal vlieg ik altijd vrij vroeg in de ochtend en dan zie je letterlijk niemand.

in het vervolg ga ik niet meer overdag vliegen want dit levert alleen maar problemen op

13. stefanostokman

stefanostokman

Lid geworden:
    13 aug 2013
    ik vlieg altijd op een zeer open plek dus vluchten word zeer lastig :(

14. stefanostokman

stefanostokman

Lid geworden:
    13 aug 2013
    ik ben voor de rest heel aardig geweest ze hebben alleen maar gevraagd (plus waar ik mee vloog)waar ik en mijn vader vandaan kwamen ze zouden het verder uitzoeken maar ik vind het belachelijk dat je dan een papiertje moet ophalen bij het gemeentehuis, daar kwam het hele gesprek eigenlijk op neer. net alsof dat ene papiertje iets veranderd diepe zucht ....

mvg stefano

15. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Hier snap ik dus helemaal niets van. Er stond geen bord dat je er niet mag vliegen, dús mag je er vliegen? Sorry hoor, maar je ziet toch hopelijk zelf ook wel in dat dit een beetje een vreemde manier van redeneren is?
    Waar stond je nu precies? Als het blijkbaar toegestaan is daar te vliegen, is er toch geen enkele belemmering om dat met ons te delen?
    En over het argument intimiderend voor vogels; je weet dat het broedseizoen weer is begonnen?
    Als je daar in 2 jaar tijd slechts één keer iemand anders hebt gezien met een modelvliegtuig, zou dat er op kunnen wijzen dat je er misschien niet mag vliegen?
    Waarom ga je niet meer overdag heen als het volgens jou is toegestaan om daar te vliegen?
    Als je weinig andere uitwijkmogelijkheden hebt en je denkt in je recht te staan, regel je toch gewoon even een papiertje (via de gemeente o.i.d.) waar op staat dat het is toegestaan om daar te vliegen?

Laatst bewerkt: 23 mrt 2015
  16. stefanostokman

stefanostokman

Lid geworden:
    13 aug 2013
    ik ben langs het gemeente huis gegaan je mag er gewoon vliegen ik sta dus volledig in mn recht het zelfde geld voor het broedseizoen er mag gewoon gevlogen worden. ik vind dat ze eerst even de regels moeten kennen en daarna pas mogen gaan zeuren. en er moet in principe elke keer voor dat je gaat vliegen een papiertje gehaald worden dus toen vroeg ik wat is de toegevoegde waarde van dat papiertje en kon het niet uitgelegd worden. ik weet genoeg

groet Stefano,

17. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Waar mag je gewoon vliegen?

18. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Raar verhaal....

Als je elke keer dat je wilt gaan vliegen een "papiertje" (ontheffing??) moet gaan halen bij het gemeentehuis mag je er blijkbaar niet vliegen.

19. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Als je elke keer dat je wilt gaan vliegen langs het gemeentehuis zou moeten voor een papiertje, dan zou het gaan om eenmalige ontheffingen, en die heb je niet nodig als wat jij daar doet niet verboden is...

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, anders dan bijvoorbeeld evenementen waarbij in clubverband gevlogen wordt op andere plaatsen dan gebruikelijk.

Ik denk niet dat je met boswachters te maken gehad hebt, maar gewoon met een stel zeikerds of jagers die bang waren dat er voor hun niks meer te schieten zou vallen als jij alle prooi opjaagt....

Wat Boswachters precies zijn, ik durf het niet te zeggen, en mischien is het wel per regio anders, maar hier in het noorden weet ik 100% zeker dat een boswachter je alleen kan verzoeken weg te gaan, maar hij kan je NIET bekeuren, en ook NIET spullen in beslag nemen. Hij mag je wel staande houden en de politie er bij roepen (je moet dan in principe blijven staan en wachten tot de politie arriveert), waarna de politie de boete en inbeslagname regelt. Onttrek je je daar aan, dan kan de boswachter daar weinig aan doen (hij mag je niet met geweld tegenhouden o.i.d.), maar als de politie je dan alsnog achterhaalt, heb je het nadeel dat de politie niets meer hoeft te "bewijzen", die kan dan op aangeven van de boswachter zonder verdere discussie ("ik was het niet, agent... die drone is nooit mijn kofferbak uit geweest...") tot boete of inbeslagname overgaan.
    Je kunt pas aanvechten, als de boete betaald is. Dan kijken ze pas of het terecht was of niet.

Het principe is verder hetzelfde: als de boswachter vind dat jij een bekeuring verdient, krijg je hem meestal ook. Als hij verder niet al te veel poeha maakt, kun je beter stilletjes weggaan....

Als je er zeker van bent dat je daar mag vliegen, kun je beter proberen dat zwart op wit van de gemeente te krijgen. Maar dat kan een heel gedoe zijn, en een mondelinge verklaring van een gemeente ambtenaar, geloof me daar heb je niks aan. Ik heb dat meegemaakt, dat de politieman in kwestie waar ik bij stond naar de gemeente belde, te horen kreeg dat vliegen waar ik vloog NIET verboden was, en toch kreeg de natuurbescherm-pipo die er ook bij stond gelijk en konden we ons boeltje pakken.... Vanaf dat moment was het ook i.v.m. precedent onmogelijk voor die locatie een vergunning te krijgen (geprobeerd, en binnen twee dagen reeds afgeketst).

Daarna een vergunning aangevraagd binnen dezelfde gemeente, op een plek die voor de natuurbescherm-pipo EN de boswachter net zo bezwaarlijk was (letterlijk op een paar meter na even ver van "natuurgebied"), maar toch gekregen.... Sindsdien kijken ze chagrijnig de andere kant op als ze toevallig langsrijden.

Mijn vriendjes zijn het niet....

Groet, Bert

20. stefanostokman

stefanostokman

Lid geworden:
    13 aug 2013
    bij de schaapskooi heerde

Deel Deze Pagina