Bouw Americo Vespucci van Occre

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ruud Kok, 9 feb 2024.

  1. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Het model waar ik aan ga beginnen is de Americo Verspucci van Occre, schaal 1:100.
    Ik zag bij de bouwverslagen dat onze Belgische bouwer MarkGr sinds vorig jaar bezig is met de bouw van de AV van Mantua. Het lijkt me interessant om de beide bouwverslagen naast elkaar te zien, zodat je ook een goede indruk krijgt van de 2 modellen. Mark heeft tot nu toe een mooi resultaat neergezet, ik zal mijn best doen om te proberen het ook zo goed te doen.

    Binnenkort meer. opdruk doos.jpg
     
    Herby63, JanZMC, Hans Groenenberg en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. MarkGr

    MarkGr

    Lid geworden:
    21 dec 2023
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Antwerpen
    Ben benieuwd, ik heb in ieder geval goede ervaringen met Occre : duidelijke instructies + instructie- video’s op internet (HMS Beagle) Ik ga je zeker volgen ! Veel succes met de bouw, het is een prachtig schip !
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  3. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank Mark.
     
  4. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Allereerst zal ik aangeven wat mijn 1e indruk is van dit model van Occre.

    Wat natuurlijk een kenmerkend verschil tussen de modellen van Occre en Mantua is, betreft de schaal: 1:100 of 1:75. Dit zie je natuurlijk terug in de detaillering en de grootte van het schip. (en de prijs natuurlijk)
    De overwegingen van mij om voor Occre te kiezen, betrof inderdaad de prijs (een verschil van bijna 500 euro), maar ook de lengte van het model (je moet hem ook nog kwijt kunnen) en dat er uiteindelijk best wel een hele mooie boot van te maken is, al wist ik dat de detaillering wat minder is.
    Mijn bouwmethode is om te trachten zoveel als mogelijk het model waarheidsgetrouw na te bouwen. Uiteraard voor zover dat met mijn ervaring bouwtechnisch en qua detaillering mogelijk is. Daarvoor heb ik veel beeldmateriaal verzameld, wat ruimschoots voorhanden is. Dan maak ik me het met een schaal van 1: 100 niet makkelijk, maar dat is teven de uitdaging, omdat je veel zelf zal moeten aanpassen. Verder wil ik veel verlichting aanbrengen (zowel boordverlichting, de schijnwerpers, als de navigatieverlichting) en een draaiende radar.

    Positief is, dat het bouwpakket met zijn 600 onderdelen er zeer verzorgd en mooi uitziet. De laser gesneden en koperen onderdelen zijn van een prima kwaliteit, ook alle houten onderdelen. Wat opvalt is de zorg waarmee alles is samengesteld. Alle touwklossen met diverse kleuren en diktes zijn keurig gemerkt. Ook de zeilen en vlaggen zien er prima uit. Alle kleine tinnen onderdelen, spijkertjes etc. zitten in 2 fraaie opbergdozen en niet in losse zakjes.
    Wat bij Occre verder bijzonder opvalt is het zeer complete informatiepakket. Een overzichtelijke handleiding met kleuren foto’s, die stap voor stap het bouwproces laat zien. Verder een uitvoerige materiaallijst, die voor elk onderdeeltje, latje etc. de afmetingen en diktes weergeeft alsmede de plek waar het op de boot thuis hoort. Wat ook handig is zijn de 1:1 tekeningen van de dek opbouw, de positie van de talrijke venstertjes en welke onderdelen waar zitten in hun frame in de doos. Ook een kleuren schema, waar ik me overigens niet aan ga houden.
    Als je er desondanks nog niet uit kunt komen staan er 42 filmpjes klaar op internet van elk ongeveer 3 minuten, die stapsgewijs het hele bouwproces laten zien. Het is wel handig om vooruit te kunnen kijken wat je kan tegenkomen c.q. wil aanpassen.

    Het nadeel bij het model van Occre is dat ze het niet zo nauw hebben genomen met het streven om dicht bij de werkelijkheid te blijven. Oplossingen die naar mijn mening het model soms geen goed doen, maar ongetwijfeld het gevolg zijn van de schaal 1:100.
    Bij de aanschaf moet je goed afwegen wat je bedoeling is: wil je gewoon een mooie boot maken, conform de bouwbeschrijving van Occre, of neem je de moeite om zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te komen. Bij dat laatste moet je erg veel aanpassen en scratchen naar je eigen idee.
    Een paar voorbeelden:

    - De grote bijboten zien er nogal simpel en een beetje Playmobil achtig uit. Deze zal ik zelf moeten maken vrees ik.
    - De 2 grote schijnwerpers lijken meer op een pannenkoek op een steeltje. Ik wil ze ook nog echt laten schijnen.
    - De 3 gecombineerde stuurwielen staan op een totaal verkeerde plaats. Deze horen in het aparte stuurhuis op het achterdek, niet in de commando unit op het voordek, al smoelt dit
    natuurlijk wel leuker, door het glazen dak.

    In mijn verdere verslag zal ik hier uitgebreid op terugkomen.

    Hierna een impressie van de inhoud van de doos.
    houten onderdelen.jpg
    De houten onderdelen
    bronzen onderdelen.jpg
    De bronzen onderdelen
    klosjes touw.jpg
    het touwwerk
    onderdelen dozen.jpg
    De kleine onderdelen
    materiaallijst.jpg
    De materiaallijst
    voorbeeld handleiding.jpg
    De handleiding
    zeilen.jpg
    De zeilen

    Wordt vervolgt.
     
    janzwart, Herby63, Baker en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.231
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ruud, welkom hier op ons forum.
    Je hebt al een goed plan gemaakt zie ik in je tekst en ik wens je veel succes met de bouw.
     
  6. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank Piet. Ook jij hebt me geleerd dat je een plan moet maken en vooruit kijken. Een goede voorbereiding is het halve werk. (in mijn geval waarschijnlijk meer werk)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.395
    Locatie:
    Leeuwarden
    Welkom Ruud, en veel plezier met je Amerigo Vespucci
     
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    8.014
    Locatie:
    Ittervoort
    Veel bouwplezier. En details kan je altijd zelf verfijnen.
     
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.082
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Leuk! Welkom Ruud en veel bouwplezier.
     
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    noord-holland
    Welkom ruud op het forum. En bouw ze met Dit mooie schip
     
  11. leo55

    leo55

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    163
    Locatie:
    apeldoorn
    ik ben zeer benieuwd naar je verslag succes met je bouw :banana:
     
  12. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank allen. Ik zal proberen om zo goed mogelijk verslag te doen van het bouwproces, waarbij ik me in het bijzonder zal focussen op de afwijkende bouwaspecten.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  13. MarkGr

    MarkGr

    Lid geworden:
    21 dec 2023
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik heb aanvankelijk ook geprobeerd om zo waarheidsgetrouw mogelijk de AV na te bouwen. Echter is dit schip in al die jaren van zijn bestaan ettelijke keren in het droogdok beland en er vaak onder een andere gedaante weer uitgekomen. Er bestaat dus niet één enkele AV maar vele versies ervan. Zo ben ik in mijn zoektocht naar documentatie zelfs een foto van de AV tegen gekomen met bruine zeilen ! En zo zie je vele modellen die onder de waterlijn een roodbruine kleur vertonen, dit op basis van foto’s in het droogdok (bvb ook op de foto die je mij hebt doorgestuurd, waarvoor mijn dank !) Ik was ook van plan dit bij mijn model te doen, tot ik las dat dit om een beschermende deklaag gaat, die nadien overschilderd wordt ( meestal in het zwart). Ik had gehoopt de AV live te zien op de laatste editie van de Tall Ships Race in Antwerpen (zoals ik het genoegen had het schip te zien op twee eerdere edities, maar ik was toen nog geen modelbouwer en de GSM bestond nog niet om talloze foto’s te maken, maar mijn bewondering voor dit schip dateert van deze ontmoetingen). Maar deze keer liet het verstek gaan. En gezien de AV momenteel op wereldreis is (met o.m. een culinaire missie), zal dit niet voor de eerste jaren zijn … Zo zie je maar dat jouw voornemen een echte heksentoer zal worden en keuzes zal vergen. Tenzij je een reeks recente detail foto’s hebt gevonden, die ik niet heb gevonden, in welk geval ik graag die link van jou doorkrijg. Veel succes en beste groetjes.
    Mark
     
  14. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank voor je reactie Mark. Je hebt gelijk wat de diverse uitvoeringen van AV betreft. Daarom heb ik maar besloten mijn eigen versie daar aan toe te voegen. Een reportage uit 2013 van een bezoek van de AV in Hamburg geeft nog wel wat detail informatie. ()
    Maar ook dit is maar een momentopname.
    Groet, Ruud
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  15. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Sorry, ik wilde alleen de link doorsturen. Beginners foutje.
     
  16. MarkGr

    MarkGr

    Lid geworden:
    21 dec 2023
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Antwerpen
    Heel veel dank, Ruud. Dit gaat zeker nog van pas komen en had ik nog niet gevonden!
     
  17. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.140
    Locatie:
    Roosendaal
    Welkom Ruud kijkende naar je SOTS kunnen we wel zeggen dat je geen beginner meer bent.
    Gaat zeker mooi worden

    Moet ook nog eens gaan zoeken naar foto's van TallShip race in Antwerpen, de een na laatste editie.
     
  18. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Uden
    Welkom Ruud!
     
  19. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank allemaal voor jullie hartelijke welkom.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  20. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Begonnen met de bouw.

    In de uitgebreide voorbereiding heb ik me eerst georiënteerd hoe e.e.a. in werkelijkheid er uitziet en toen besloten wat ik allemaal extra wil toevoegen aan standaard uitvoering van de boot. Het is altijd mijn bedoeling geweest om de nodige verlichting aan te brengen: in de diverse units onder- en bovendeks (commando centrum boven en onder, stuur unit, diverse verblijven), schijnwerpers (4 stuks) en navigatieverlichting (in de masten 3x, BB en SB verlichting, heklicht). Tevens wil ik 1 van de 2 radars kunnen laten draaien. N.B. de schroef laat ik niet draaien, want het schip zeilt tenslotte of ligt aan de kant.

    Ook heb een besluit genomen over de uitvoering: Occre toont een vol getuigd schip, maar met de trap eenheden (2 aan elke kant) volledig uitgezet. Dit kan natuurlijk niet, maar het oog wil ook wat. Eigenlijk zou je de ene helft met opgebonden zeilen moeten laten zien, inclusief de trap eenheden uitgezet alsof de boot afgemeerd ligt, en aan de andere kant vol getuigd varend met de trap eenheden vastgesjord aan de wand. Ik heb besloten voor een combinatie, de ene kant met trappen en aan de andere kant de trappen aan de wand, maar de boot wel vol getuigd. (compromis)
    Mede daarom heb ik besloten om alleen onderdeks verlichting aan te brengen aan de zichtzijde, oftewel zoals ik de boot tentoonstel (aangemeerd). Dit heeft o.a. als consequentie dat slechts aan 1 kant de patrijspoorten (gedeeltelijk) verlicht zullen worden. Bovendeks alles uiteraard wel volledig.

    De spanten
    Het samenstellen van de spanten was niet zo spannend, redelijk standaard en alles paste prima, vandaar geen uitgebreid verslag. De spanten uiteraard wel bijgeschuurd voor een vloeiende lijn van de huiddelen en om een goed lijmvlak te krijgen. De beschrijving was duidelijk. Onderstaande foto uit de handleiding geeft een goed overzicht. Ik moest alleen spant 13 aan de onderkant wat opvullen, om die vloeiende lijn te bewerkstellen. Ook de opvulstukken aan de boeg en de achterkant dragen prima hier aan bij.

    opbouw uit handleiding.jpg

    Hierna een wat (misschien te) uitgebreide beschrijving van de elektrische voorzieningen, aangezien dat nogal wat aanpassingen nodig maakte, inclusief een nauwkeurige plaatsbepaling, want later, als de boot dicht zit, kan je er uiteraard niet meer bij. Misschien niet zo gebruikelijk op dit forum, maar het betreft tenslotte een varend historisch zeilschip uit 1931, die aan alle moderne eisen moet voldoen.
    Dit betekent dat ik in elke spant, voor ik ze monteer, gaten heb geboord zodat de kabelboom en de led string daar doorheen kan, met aftakkingen naar de diverse lichtpunten en de radar. Ik maak doorverbindingen naar het dek, waar nodig (11 stuks). Daarbij helpt de 1:1 tekening van de opbouw op het dek, zodat ik precies kan uittekenen waar wat komt.
    Voor de verlichting van de patrijspoorten (87 stuks aan 1 kant, jawel !!!!) maak ik gebruik van een led string , die ik voor onbepaalde tijd geleend heb van de kerstman (17 leds)

    verlichting led string.jpg

    Deze string loopt van voor naar achter, tegen de achterkant van het midden schot .
    Omdat ik beslist niet alle patrijspoorten wil verlichten, maar selectief een aantal patrijspoorten, maak ik gebruik van glasvezel (doorsnede 1,93 mm)
    Ik steek stukjes van ± 3 cm door de patrijspoorten naar binnen, zodat deze ook gelijk van glas zijn voorzien, maar ook goed verlicht worden door de led string. (zie op de foto al het effect van alleen daglicht) Zo kan ik zelf bepalen hoeveel en waar ik verlichte patrijspoorten wil. Het licht van de 17 leds is op deze manier dan meer dan voldoende om in principe alle patrijspoorten verlichten, wat ik dus beslist niet ga doen.
    De patrijspoorten die ik niet wil verlichten vul ik wel op met een kort stukje glasvezel voor het glas effect in de patrijspoort, maar maak ik dicht op de achterkant, zodat er geen licht doorkomt.

    patrijspoort + glasvezel.jpg

    Voor de verlichting in de commando unit (met dat glazen dak) en de top verlichting in 2 masten gebruik ik 2 soorten SMD, met voorschakel weerstanden. (Surface Mounted Device, in de volksmond een verrekte kleine led)

    Voor de commando unit met glazen dak een SMD van ongeveer 1½ mm in de antenne unit op het dak. (die Occre overigens ook niet heeft opgenomen.

    smd.jpg SMD 1½ mm
    verlichting smd in antenne unit.jpg weggewerkt in de antenne unit.

    Voor het navigatielicht boven in de Bezaan- en Fokkemast een SMD van ongeveer 0,4 mm. Het solderen met lakdraad vergt enige ervaring, maar daar zijn handige filmpjes voor op internet. (en je moet ze niet laten vallen want je vindt ze nooit meer terug)

    smd 0,4 mm.jpg

    Voor de navigatie verlichting in de grote mast heb ik 2 leds samengevoegd, want dat moet een gecombineerd groen en rood licht zijn.

    toplicht.jpg

    Dan nog de 4 schijnwerpers. Deze heb ik zelf gemaakt, want Occre levert alleen de zeer abstracte versie voor de 2 hoofd schijnwerpers in de mast. (Occre uitvoering rechts en mijn oplossing links met led)

    schijnwerper aangepast en origineel.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    JanZMC, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina