Toen ik aan de bouw van deze havensleper uit de 70-reeks begon, had Graupner zijn Voith-Scheider propellers nog niet uitgebracht. Omdat ik de VSP's zelf wilde bouwen, ging de schaal 1/25 worden. Toen Graupner hiermee op de markt kwam, heb ik de reeds uitgezaagde (volle) spanten verkleind naar 1/33, om de juiste schaal te hebben voor de VSP's. Na bouw van de houten romp, mal en polyster romp ( http://home.tiscali.be/gilbertvl/pagina5.html ), had ik de laatste weken de beschermplaat, stabilisatie vin en de techniek ingebouwd. Vandaag voor het eerst proefgevaren in de yachthaven van Lommel op een modelbouw treffen. De bewegingen van het bootje zijn verrassend krachtig en wendbaar. hier de geïmproviseerde proefopstelling de beschermplaat dit is het voorbeeld 1/1 Het volgende is het (waterdichte) dek erin, en de spuigaten. De bovenbouw zal winterwerk worden.
Ik zal het blijven volgen... Trouwens, hoe weinig(/vaak) komen vsp's voor? ik heb ze haast nergens gezien nog!
Dikkie, gelijk heb je, het blijven uitzonderingen in de modelbouw. Spijtig, want het is reuze om mee te spelen. Meestal is het argument: de prijs, zo een VSP kost 135€ per stuk. Maar reken eens wat 2 schroefassen, 2 schroeven, 2 vaartregelaars en 2 motoren kosten, zijn die VSP's dan nog zo duur? De bouwset Parat van Graupner heb ik niet nodig, ik ben begonnen met een eigen romp.
Klopt, dan ben je eigenlijk wel goedkoper uit... Maar één vsp is goedkoper dan 2 schroefen/assen/regelaars etc., maar is dat dan ook het geval met 2 vsp's? volgens mij moet je daar altijd 2 van hebben, of is dat gewoon handig en kun je met één zo'n ding ook wel varen? En eigen romp: is goedkoper en origineler
Een sleepboot heeft altijd 2 VSP's. Maar varen met 1 gaat ook, in de Oostendse haven vaarde vroeger een klein overzetbootje (De Spin) die had 1 VSP. Zou prettig zijn om dit ook eens te bouwen, maar de schaal zal dan niet kloppen met mijn "Belgische marine vloot" (1/67)