bouw containerschip 1:300

Discussie in 'Werkschepen' gestart door zinnia, 2 nov 2005.

1. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    In een bootje van 53cm lang en 9cm breed, waterverplaatsing 800gram, had ik graag een boegschroef gehad. Wel wat uit noodzaak, maar vooral voor de uitdaging. Op de plaats waar de boegschroef komt is het scheepje maar 28mm breed. Na wat gepieker werd het toch een systeem zoals bij Graupner, met een vlegeltje. Het motortje is een Graupner Speed 195, de praktijk zal moeten uitwijzen of het zal werken. Ik ben er nog niet uit of het "schroef"asje in messing of inox gaat komen. Op een messing asje kan een messing vlegeltje ineens opgesoldeerd worden. Een inox asje is slijt- en corrosievaster, maar hoe maak ik daar het vlegeltje aan vast?
    Bij een inox asje kan ik ook bronzen busjes gebruiken, dat maakt het geheel een stuk degelijker. Een messing asje komt in een kunststof busje.
    Heeft er iemand nog andere ideeën?
    Even de titel gewijzigd

2. Gerjan

Gerjan Guest

Kor van Essen (jawel familie van...) heeft is zijn Smit Rotterdam een mini boegschroef.
    Mischien kan Roel het een en het ander toelichten?

Groeten Gerjan

3. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    @ zinnia :!:
    Gewoon een messing asje in een brons lagertje.
    Messing makkelijk te solderen en verders geen geauwehoer er mee. :?
    Maar aan de kant motortje zul je toch ook iets moeten maken omdat dat water dicht moet zijn.
    Anders heb je maar kort plezier van alles hoor :oops:

4. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    Mr Van Gent, denkt u niet dat een messing asje gaat vastkomen in een bronzen busje? Dat is mijn vraag.
    Of het echt waterdicht moet worden is niet zeker, het uiteinde zit boven de waterlijn. Zo is het bij Graupner ook dacht ik.
    Eens het busje in de koker geperst is kan ik niets meer vervangen, daarom is de keus vooraf toch belangrijk.

5. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Het zijn twee verschillende materialen hoor!!
    En het draait toch nooit constant.
    En je heb ook nog roestvrij staal .
    Mocht het van mij zijn: messing op brons en een beetje vet er in.
    Sukses er mee.
    Gr. van .Gent oftewel Frederik.
    Dan kan je er ook nog een nylon bus [lager] er in persen.
    En hoe zwaar perst u dan :als dat je het niet meer los kunt krijgen het is toch modelbouw . :)

6. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Die Nylon bus zal dan wel in water moeten zitten als daar een aandrijfas van metaal in komt.
    Dan kan je beter Teflon nemen.
    Maar je kan Silverstaan in allelei diktes in de Modelbouzaken krijgen dit is wel hard maar spiegelglad.
    En waarom zou dat vlegeltje er niet aan gelijmd kunnen worden moet wel in mekaar en nier aan mekaar.
    Ik heb vroeger een boegschroef gehad dat was Nylon met Messing lagers met twee Conische tandwielen hier zaren dan twee scheepsschroeven op.

7. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    zo iets bedoelde ik ook wel Jan maar wist even de naam niet meer van dat spul :oops:

8. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    Jan, dat met die conische tandwielen is natuurlijk het mooiste, ik heb er al 2 besteld bij LemoSolar, modul 0.2 en diameter 4,5mm. Maar ik vrees dat ze zelfs te groot zijn voor deze boegschroef, want de binnnendiameter van de buis is 8mm!! Het vlegeltje oplijmen is natuurlijk een goed idee.
    MrvanGent, dat inpersen is natuurlijk relatief, zo heel vast zal het niet zitten, maar het zit wel verzonken. Misschien kan ik een paar schroefdraden voorzien om het er later terug uit te trekken.

9. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Dat is klein. Heeft LemoSolar ook een site o.i.d.?
    Ik kan meest niet kleiner vinden dan 0,5!

10. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    Adam, van modul 0,2 is er maar één setje conische te verkrijgen. Rechte tandwielen enkele van modul 0,3.
    http://www.lemo-solar.de/
    Dan op het winkelwagentje klikken, en in de navigatiebalk bovenaan zijn er enkele "zahnrader"hoofdstukken. Hun verzendingskosten zijn pittig.

11. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Een andere optie is een pompje: m.b.v. een minischakelaar of regelaar kan je 'm de ene of de andere kant op laten draaien.
    Pompje kan overal in je model een plaatsje krijgen, en dan met siliconenslangen naar de boeg leiden.
    Roostertje over beide uitlaatopeningen en niemand ziet dat het geen schroef is, maar een pompje.

12. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Volgende punt is dan een zo licht mogelijk pompje te vonden.
    Over het algemeen zijn pompjes volgens mij redelijk zwaar.

Wim

13. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    Omdat ik geen klein 2-richtingspompje vond, was dit geen optie. Een klein tandwielpompje is zelf te maken, maar het leek me moeilijk zonder freesmachine.

14. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    @ zinnia
    Voor een tandradpompje te maken, heb je geen Frais machine nodig .
    Een Draaibank [je] is voldoende hoor. :!:
    Je moet er wel een vierklauw bij hebben [Klauwplaat dus] :)

15. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    In de goedkope brandstofpompjes op elektra zitten ook kleine tandwielpompjes. Deze sloop je eruit en je plaatst het kleine motortje ervoor.
    Voordeel: je kunt meteen de siliconenslang erop aansluiten.
    Afmetingen pompje ongeveer 1,5 x 1,5 cm zonder motor uiteraard.

16. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    Wiggie, kan je iets meer uitleg geven over "brandstofpompjes op elektra". De afmetingen zien er interessant uit.

17. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Jawel dat kan ik. Je hebt op de markt diverse handpompjes voor methanolbrandstof te koop voor in je startkist. Die zijn er zowel elektrisch als handmatig. In de behuizingen van die pompjes zit bij de handmatige versies een versnellingswerkje waarmee de snelheid van het rondraaien van je hand versnelt wordt tot ongeveer 500 omw./minuut. Dit drijft een klein tandwielpompje aan dat uiteindelijk de brandstof verpompt. Deze pompjes werken twee kanten op, ze zuigen en blazen en zijn meestal te verwijderen uit de behuizing. Bij de elektrische versie zit er uiteraard al een motorje in, meestal op 12 V. Hier kun je makkelijk een ander motortje aan vast maken wat een lagere spanning nodig heeft, zoals 6V of nog anders. Fotootjes heb ik er niet van maar hopelijk begrijp je de bedoeling.

18. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Jawel dat kan ik. Je hebt op de markt diverse handpompjes voor methanolbrandstof te koop voor in je startkist. Die zijn er zowel elektrisch als handmatig. In de behuizingen van die pompjes zit bij de handmatige versies een versnellingswerkje waarmee de snelheid van het rondraaien van je hand versnelt wordt tot ongeveer 500 omw./minuut. Dit drijft een klein tandwielpompje aan dat uiteindelijk de brandstof verpompt. Deze pompjes werken twee kanten op, ze zuigen en blazen en zijn meestal te verwijderen uit de behuizing. Bij de elektrische versie zit er uiteraard al een motorje in, meestal op 12 V. Hier kun je makkelijk een ander motortje aan vast maken wat een lagere spanning nodig heeft, zoals 6V of nog anders. Fotootjes heb ik er niet van maar hopelijk begrijp je de bedoeling.

19. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    OK Wiggie, dat is genoeg om het te beschrijven in de modelshop, voor mij was het volledig nieuw. Bedankt.

20. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    @ wiggie
    Hallo Wigie je heb het verhaaltje er tweemaal opgezet.
    Gebeurd mij ook wel eens hoor maar hoe krijg je een van beide er weer af he het verwijderen lukt mij niet jou wel????

Deel Deze Pagina