bouw De 7 Provincin scratch 1:50 rc

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door PuchForLife, 6 jun 2013.

1. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Hallo iedereen

Ik ben nieuw op dit forum en heb me hier aangemeld omdat ik denk ik wel wat hulp kan gebruiken van de modelbouwexperts bij een idee dat al ruim tien jaar zo af en toe eens door mijn hoofd spookt.

Maar goed ik zal bij het begin beginnen, ik ben een architectuur student uit het zuiden van het land. Mijn hele leven lang heb ik al een fascinatie voor de gouden eeuw, en dan in het speciaal de grote zeilschepen uit die tijd. Zeilen is altijd al een passie van mij, ik zeilde veel bij de waterscouting en twee jaar geleden heb ik meegedaan aan de ROTC een zeilrace met klassieke zeilschepen. Daarnaast ben ik al van vanaf jongs af aan bezig met modelbouwen begonnen met kleine modelbouwpakketjes van Revell maar later heb ik ook complexere modellen van zeilschepen in elkaar gelijmd waaronder een van de Batavia en de USS constitution. Na mijn middelbare school is dit wat minder geworden, door mijn opleiding heb ik echter niet stil gezeten met knutselen. De afgelopen 2 jaar heb ik tientallen maquettes gemaakt van karton papier foamboard en transparant plastic waarvan er één zelfs bewegende delen heeft.

Maar goed deze beide interesses kruisten elkaar zo nu en dan en zodoende is het altijd al een droom geweest om een RC model van een dwarsgetuigd slagschip te maken. Recentelijk is dit idee weer mijn brein binnen komen zeilen en daarom ben ik hier. Het liefst zou ik een varend model willen maken van de zeven provinciën en na wat zoeken op internet heb ik hier ook al tekeningen van gevonden inclusief een lijnenplan. Ook heb ik al de nodige ideeën over de bediening van de zeilen mede door mijn ervaring met zeilen in het echt.

Maar goed omdat ik geen ervaring heb met modelbouw met hout wou ik dan ook niet te ambitieus beginnen en mij focussen op een (waterdichte) romp. Aan deze romp kan ik dan later de ornamenten snijwerk ofwel het echte prielwerk toe voegen (de rc elementen zijn ook voor een later stadium hoewel ik hier in de romp wel ruimte voor wil zal laten). Ik heb echter geen verstand van hout en dan met name welke houtsoorten ik het beste kan gebruiken(i.v.m. waterbestendigheid). Heb ik ook geen idee welke bouwmethode ik het beste kan gebruiken. Kan ik het beste de romp om een mal maken of opbouwen vanaf spanten en welk hout is hier het meest geschikt voor. Waterdicht maken wilde ik doen met een epoxyhars en blanke lak. Maar welke houdsoort kan ik het beste gebruiken welke kan het beste tegen water?

Ik hoopte dat jullie mij hierbij konden helpen, alle tips zijn natuurlijk welkom

Laatst bewerkt: 3 jul 2013
  2. Germt

Germt Guest

Ik heb absoluut géén verstand van RC.
    Als ik het goed begrijp, ga je een schip bouwen hoofdzakelijk om een romp waterdicht te krijgen?
    Persoonlijk lijkt het mij veel verstandiger om eens te beginnen met een eenvoudige kit van een historisch schip om zo het gehele bouwproces te doorlopen, en dan RC even vergeten.
    Je zult meer dan genoeg problemen tegenkomen zoals; de romp beplanken, de dekken en niet te vergeten de tuigage.
    Allemaal zaken waar wij je wel mee kunnen helpen
    Als je dat onder de knie hebt zou ik pas aan RC gaan denken.
    Verder zijn er op dit deel van het forum maar enkele mensen die je met RC kunnen helpen.
    De meesten van ons bouwen statisch.

Germt

3. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Kijk eens naar mijn topic de Santisma Trinidad, vooral nu de laatste blz zijn al belangrijk,want daar ben ik in de fout gegaan. Op Rcgroups vind je alleen de foto's met een beetje engelse tekst. Gaat sneller om een eerste indruk te krijgen.
    le-santisima-trinidad-1-50-a

een link naar de varende driemaster op dit moment.

de mensen die op het www zitten

Radio-Controlled Squareriggers

en hier een forum over zeilende driemasters

Scale Sailboats - RC Groups

en moest je nog vragen hebben ,stel ze gewoon.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Drububu

Drububu Guest

Als bouwer van de Friesland, een afgeleide van de 7P, wil ik je meegeven dat dit zeer complexe schepen zijn om te bouwen. Als je deze natuurgetrouw wilt gaan bouwen. Ook al maak je de romp van bv epoxyhars. Het is een mooie uitdaging en als je voldoende doorzettingsvermogen hebt en bent bereid om veel dingen uit te zoeken (denk aan tuigwerk) dan kom je er wel. Maar je zou ook kunnen overwegen om eerst een wat eenvoudiger houten model te maken zodat je een beetje feeling krijgt van hoe eea in zijn werk gaat, hoe touwen lopen, blokken ed.

5. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Het 17 eeuws jacht van Amazone is ook een varend model. Daar zijn ook tips en trucks uit te halen.

6. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Hartstikke bedankt voor de reacties

Van het wekend toch eens wat dingen concreet gemaakt. Vrijdag eerst maar eens wat tekeningen uit laten printen de aanzichten en het lijnenplan. Daarna ben ik het lijnenplan in autocad gaan zetten zodat ik het eventueel nog kan verschalen maar vooral zodat ik alle spanten en aansluitingen op de juiste plek kan tekenen. Ik ga van de week op school met eens praten met de beheerder van het maquettelokaal of ik de lasersnijder mag gebruik en om de spanten uit te dus wie weet wordt dit binnenkort wel een bouwverslag van de 7 provinciën.

Foto van het lijnenplan 1:50
    En het spantenplan in autocad
    [​IMG] [​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Germt

Germt Guest

De Zeven Provinciën is zonder enige twijfel een fantastisch mooi maar MOEILIJK schip om te bouwen, zeker als het om scratch bouw gaat,en al helemaal in RC.
    Dit is echt iets totaal anders als maquette bouw, of plasic bootjes.
    Zeker als je helemaal géén ervaring hebt met het bouwen van historische schepen.
    Ik zou het verstandiger vinden als je eerst eens een eenvoudig houten schip uit een bouwpakket bouwt.
    Maar goed, ik ben niet degene die daar over mag oordelen, ik hoop alleen dat het geen deceptie wordt....

Succes,
    Germt

8. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Germt, dit hebben ze ook allemaal tegen mij gezegd.De santisima was ook mijn zogoed als eerste boot (1= beginnersboot colin archer).

En kijk 6jaar later ben ik bijna aan het varen.

-------------------------------------------------------

Schaal 1/50 gaat het worden zo te zien.

kan je mooie details aanbrengen.

Maar hoe groot gaat ze worden ?

Bereken eens de lengte van spiegel tot voorkant boegspriet.

De lengte van de grootste ra (gaat de breedte worden van je schip)

En de hoogte (vanaf onderkant kiel tot topje van de vlag?)

Neem dan overal nog wat extra cm ,dan ken je de grote van de box die je nodig hebt om dit schip te vervoeren.

Kan je dit transporteren in de auto of aanhangwagen.

Indien dit allemaal geen probleem is, bouwen.

Problemen: een andere schaal nemen.

Belangrijkste : een sterke kiel maken.

uw kiel(is statisch getekend) is al veel te zwak voor de 440kg krachten die erop gaan inwerken als je de loodbom van 12kg 30cm diep hangt. (mijn voorbeeld)

9. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Als je er RC mee gaat varen, maak dan gelijk een bun om je extra kiel in te steken, 200 X 20 mm, van je kiel tot aan het dek, dan worden je krachten beter over je romp verdeeld.

10. Germt

Germt Guest

Precies wat ik bedoel Luc,
    Jij bouwde ook eerst een beginnersmodel.

Ik wilde alleen maar wijzen op ALLE problemen waar hij tegenaan gaat lopen.
    Zonder aanziens des persoons natuurlijk.
    Helaas hebben we hier op het forum vele grootse plannen gezien die nagenoeg allemaal op zolder belanden, met als gevolg dat de betrokkene het modelbouwen voor gezien houdt, en dat vindt ik dan weer jammer:(
    (Een zeldzame poging daargelaten natuurlijk)
    Maar oké, hij zal het dan wel aankunnen hoop ik:|

Germt

11. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Oké even de maten van de zeven provinciën model 1:50

Lengte over de waterlijn: 92 cm
    Lente hek tot galjoen: ongeveer 105 cm
    Breedte romp 24.5 cm
    Diepgang 11 cm (zonder kiel)

Lengte inclusief tuigage: ongeveer 135 cm
    Breedte: 50 cm
    Hoogte: 125 cm

Daarnaast staat op de tekening de waterverplaatsing van de 7 provinciën vermeldt: 1675 kubieke meter. Op schaal betekent dit dat er 8 kubieke centiemeter in 1 kubieke meter zit betekent dit dat het model straks 13400 kubieke centimeter water verplaatst dus als het goed is 13.4 kg gaat wegen schaal 1:50. Misschien moet ik dus wel opschalen om het stabiel genoeg te krijgen.

Verder zat ik te denken de spanten uit een stuk triplex van de praxis te zagen hoewel ik wel vragen heb bij de kwaliteit hiervan deze wil ik dan beplakken met een dunne fineerlaag zodat het er netjes uitziet. De romp wil ik opbouwen uit twee lagen balsahout latjes 1 evenwijdig aan de kiel en een haaks erop en dan afwerken met een zichtlaag.

12. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    En de puch opvoeren zodat die alles kan trekken ;)

13. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    De puch nog verder opvoeren?

14. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Balsahout zou ik nu niet nemen, ik heb gewoon berkentriplex van 3 mm laten zagen in breedtes van 10mm is veel steviger.

Ps: het schip met alles erop en daaraan mag max dan 6,5 kg wegen de rest moet eronder hangen.

Dus gewichtbesparend werken, spanten niet fineren ,zie je toch niet.

15. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Vanwege de gewichtsbesparing wil ik een dubbele schaal van balsahout gaan gebruiken kruislings op elkaar moet dit een behoorlijk sterke lichte romp geven lijkt me

16. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008

Hoe ga je ze waterdicht maken? G4? Vlies?

17. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Een epoxy verf en een hoop blanke lak denk ik

18. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Zo het spantenplan is klaar zal het in ieder geval maar eens uit gaan printen dan kan ik binnenkort beginnen met zagen hieronder de spanten zoals ik ze wil gaan zagen

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Barkman

Barkman

Lid geworden:
    22 dec 2012
    8O Potver...Zo makkelijk! Effe een computerprogramma erover en klaar ben je! Ik heb al eens een zeer ervaren bouwer op z'n bek zien gaan met de "De Zeven Provinciën", jij zet meteen wel zeer hoog in!

Puur uit nieuwsgierigheid, waarom heet dit topic "Hulp bij houtbouw"?

20. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Omdat ik voor het eerst in hout ga bouwen het wordt over een paar weken een bouwverslag

Deel Deze Pagina