Bouw electro cat (70cm)

Discussie in 'Speedboten' gestart door AadM., 16 jan 2025 om 21:31.

1. AadM.

AadM.

Lid geworden:
    maandag
    Ha,

Mijn naam is Aad, 34 jaar, en wil hier een projectje gaan delen.

20 jaar geleden heb ik allerlei modelbouw projectjes gedaan, van een modelspoorbaan (H0), radiografische auto's tot bootjes. Hiervan ook op diverse fora verslagen bijgehouden (rc-junkies, modelbrouwers, xtremercboats etc.)
    In die tijd liepen projecten vaak stuk op het feit dat er dan geen geld meer was voor onderdelen, zeker toen ik 16 werd en er ook brommers in het spel kwamen.

Nu leek het me leuk om weer eens wat te gaan knutselen in de vrije uurtjes (die zijn schaars, zoontje van 2 en 5 waar ik graag mijn tijd mee doorbreng:) )

Het plan;
    Elektro cat, ongeveer 70cm lang. Belangrijkste doel is dat ik lekker bezig wil zijn met bouwen, prestaties zijn leuk maar absoluut niet het hoofddoel. Ik kon online niet echt tekeningen vinden van een cat waar ik helemaal gelukkig van word. Wel ken ik de 'Jellema' cat welke ik erg mooi vind, maar geen tekeningen van heb.
    Jellema Cat.jpg

Daarom heb ik een tekening van internet geplukt, volgens mij word deze de 'mystic' genoemd, deze in Illustrator omgebouwd tot dxf en ben hiermee aan de slag gegaan.
    afbeelding1.2.jpg afbeelding2.jpg

Hier word ik nog niet zo gelukkig van, nu dus lekker aan het verbouwen. De zijkanten heb ik wat 'haakser' gemaakt met een extra knikje, bodem ook vlakker, afgerond kontje, middenstuk laat ik minder ver doorlopen en zo bewerk ik het geheel aan alle kanten.

Op dit moment is het kwestie van spanten aanpassen, 3d lijnen er in tekenen om de uiteindelijke vorm te kunnen beoordelen, en dan weer aanpassen. Dit zal nog wel een paar avonden in beslag gaan nemen.
    afbeelding3.jpg

afbeelding4.jpg

Spantenwerk word 4mm populieren multiplex en de bekleding word van 1mm berken triplex.

Qua hardware zit ik nog rond te kijken, zag dat er al wel wat chinese rommel te krijgen is, maar hier moet ik me nog verder in gaan verdiepen, mogelijk zijn er ook wel nederlandse shops die complete setjes aanbieden van motor inclusief flex as, roer etc.

Ik houd me aanbevolen voor tips en ideeën.

Hartelijke groeten, Aad

2. AadM.

AadM.

Lid geworden:
    maandag
    Zo, de juiste vorm zit er ongeveer wel in, nu de spanten fine tunen, en een beetje onderzoek doen naar de strut die achterop moet komen, even bepalen of de spiegel op de juiste plek zit of nog wat naar voor/achter moet. Iemand tips hierover?

afbeelding7.jpg afbeelding8.jpg

Bijgevoegde bestanden:

3. Dirk Jan

Dirk Jan Forum veteraan

Lid geworden:
    2 apr 2003
    Leuk project! Ik ben toevallig ook aan een Mystic begonnen van 74cm lang.

De Chinese hardware is geen rommel hoor. Je kan er prima spullen krijgen. Nederlandse winkels met kennis van zelfbouw boten zijn er niet meer helaas.

Deel Deze Pagina