Bouw foto's Vario Hughes 500D

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Cesar, 2 feb 2010.

  1. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo,

    Ik ben op het moment een Vario Hughes 500D schaal 1:4,5 aan het bouwen en heb daar al een boel foto's van gemaakt.
    Zijn er nog meer mensen deze heli aan het bouwen?
    Het is mijn eerst schaal heli en wil hem gaan spuiten in het kleurschema van Magnum.
    Verder wil ik de heli vrij eenvoudig houden, dus niet helemaal met schaal datails uitgevoerd.

    Hier wat foto's....

    Gr.
    Ruud

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Roop

    Roop

    Lid geworden:
    3 jul 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hey Ruud,

    Geweldige heli man! Lijkt me geweldig in de "Magnum" kleuren. Heb je al een live datum voor dit project? Kom ik meteen kijken.

    Gr. Robert
     
  3. astonia

    astonia

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    165
    Ben benieuwd hoe het eindresultaat zal zien. Indrukwekkend zal die zeker zijn. Ben ook zeker benieuwd waar deze Hughes straks vliegend te zien.

    Groeten en succes met de verdere bouw.
     
  4. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Daar zijn al een paar uurtjes verspijkert zo te zien ;-) Het ziet er top uit!
    Ik heb geen ervaring met de 500, maar zal je voortgang wel met belangstelling volgen.

    Wat voor rotorkop komt er op?

    Gr, Roy
     
  5. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Zware 500D-fan hier! Ik zal je bouw met plezier volgen!:)
     
  6. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Als dat echt een 1:1 lijmtang is in de cockpit.. ga ik gillen.. is die zooo groot?
    Benzine.. dat wel.. hoe groot is zoon blok? Hoe groot is zoon heli....??

    Ik ga deze volgen!
     
  7. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    Het plan is om in het voorjaar er mee te gaan vliegen, voor het spuitwerk moet het eerst wat warmer worden om verder te gaan.

    RBRCH:
    Er komt een twee blads rotorkop op de zelfde als op de Benzine trainer maar wel met een 12mm rotoras.
    Ik wil er een fijne vlieger van maken en met een 5 blads rotor is dat wat moeilijker vind ik.

    Anko:
    Benzine motor is 22cc en de hoogte van de heli is 70cm.
     
  8. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    Vanavond de staart af gemaakt, zeker dat kleine houten profieltje was even een precies klusje.
    Ben nu alles aan het dof schuren voor het spuiten.

    -Ruud-


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ah, je bouwt een Hughes 500C. Ofwel een 369. Als het een D was dan had-ie zo'n T-staart.

    [​IMG]
    "C"

    [​IMG]
    "D"
     
  10. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank je voor de info, ik ben er zelf niet helemaal achter gekomen hoe dat zit met die letter toevoeging.

    Bij Vario noemen ze het de "'D" VARIO Helicopter

    De "E" heeft zo'n scherpe neus dacht ik en die heeft altijd een T staart.
    De geene met zo'n ronde voorkant heb je met een "T" en een "V" staart.

    Die "C" klinkt logisch C,D en E type.
     
  11. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    De Hughes 369 is niet precies hetzelfde als een 500C, want de 369 had kleinere ramen in de deuren (zie foto) net zoals de militaire versie, de OH-6 Cayuse.

    In "Magnum" werd in eerste instantie een 369 gebruikt, maar die was blijkbaar kort daarop gecrasht en toen werd het een 500D met T-staart.

    Je heli wordt waanzinnig mooi!

    [​IMG]
     
  12. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    Oke , duidelijk.....zoals ik schreef wil ik hem gaan spuiten in het kleurschema van "Magnum" er zijn alleen erg weinig foto's op het internet te vinden van de "Magnum" heli.
    Dus mocht je wat tegen komen.....
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ziet er fantastisch uit! Wel jammer dat je met een tweeblads wilt gaan vliegen, een vijfblads staat toch wel mooier op een dergelijke machine.

    Maar ja, vliegen staat voorop, logisch!

    Succes met spuiten, afwerken en (in)vliegen!

    Groet, Bert
     
  14. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank je Bert,

    Natuurlijk is een 5 blads veel mooier maarja mischien in de toekomst.
    Buiten dat het wat moeilijker schijnt te vliegen hangt er ook een prijs kaartje aan en dat werd mij net wat te veel. Zou het mogelijk zijn om met zo'n 5 blads eerst op mijn Acrobatic te trainen? Misschien iets voor volgens jaar....
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach, het prijskaartje lijkt me het grootste probleem niet. Toegegeven het zijn een redelijke hoop euro's, maar op de totale aanschaf van de heli is dat wellicht 10%. Niet iets waar ik het voor zou laten liggen.

    Wat het vliegen betreft: moeilijker zou ik het niet willen noemen, wél duidelijk anders. Je heb toch indertijd ook "gewoon" leren helivliegen? Omschakelen naar rigid is ongeveer dezelfde stap als vanaf niets beginnen met helivliegen, en dat heb je ook al eens succesvol gedaan, dus.....

    Check de stickies in de rubriek "schaalhelikopters"! Echt, het is niet zo makkelijk als sommigen beweren, maar het is ook weer niet onmogelijk. Ben er zelf het levende bewijs van.....

    Ayway, je moet je heli natuurlijk vliegen zo als jij het wilt, en zoals jij je er prettig bij voelt, toch?

    Groet, Bert
     
  16. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    -Bert-

    Ayway, je moet je heli natuurlijk vliegen zo als jij het wilt, en zoals jij je er prettig bij voelt, toch?

    Zeker, voorlopig maar even met een tweeblads.

    Afgelopen donderdag twee nieuwe tandwielen binnen gekregen t.b.v. de staart aandrijving, In de bij het mechaniek meegeleverde zat een wobbel zodoende.
    Het mechaniek is nu verder afgebouwd. De uitlaat is nu geheel van aluminium, nieuw type vermoed ik.
    Voor de zekerheid alles nog en keer gepast in de romp.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    Weer even wat foto's.
    Ik heb de romp in de primer gezet, ik ga nu de schuine banen aftekenen. Dat doe ik met een halogeen lampje en een latje in de juiste schuinte in een klem op de tafel. De schaduw valt dan netjes op de romp, mits je de lamp wel haaks en recht achter neerzet

    Ik moet de banen gaan afplakken en wil gaan werken van licht naar donker dus eerst geel dan rood en als laatste kleur bruin.

    Als ik dus de gele banen heb gespoten zal ik op het geel moeten plakken voor de aansluitende baan in rood. Is daar nog een speciale manier voor hoe ik dat het beste kan doen dat afplakken?

    -Ruud-




    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. probaco

    probaco

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    WHOOOEEEAAAA..... Dit is pas een heli. Wel even wat anders dan een 450 size.

    Hou 'm zeker in de gaten.

    Succes met bouwen.
     
  19. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Hmmm, ik heb ergens gelezen dat men lijnen met een laserwaterpas op een romp kan aftekenen, zoiets kost een euro of 20 en scheelt je een hoop tijd en frustratie.

    Ik weet het niet zeker maar volgens mij staat het ergens in dit draadje:
    project-rpx-mbb-bo-105-cbs-4-a-30
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt voor de tip John, maar het is met het lampje gelukt hoor, de banen netjes parallel aan elkaar was zo gepiept. Ik zal de topic in ieder geval even doorlezen.

    Ik zit alleen een beetje met het afplakken, bij de eerste kleur kun je nog plakken op de primer maar daarna, voor de volgende kleur moet ik afplakken op de nieuwe lak. Als ik maar niet de nieuwe lak van de primer lostrek met het verwijderen van de tape. Ik heb er wel speciale tape voor gekocht. De praktijk zal het leren.....

    -Ruud-
     

Deel Deze Pagina