Vandaag werd mij verteld dat de originele carbon vleugelbuis kan breken in flight. Is hier iemand van op de hoogte? Mij lijkt dat de fabrikant toch geen prul gaat verkopen? Deze buis met omhulsel kost 180 euro. En nog volgens de verteller zou een epoxy buis sterker zijn. Graag jullie mening hierover. Mvg Chris
Ik weet daar uit eigen ervaring niets van, maar ik heb de vraag even in Chatgpt (AI) gesteld en dan krijg je dit: Ja, er zijn meldingen geweest van problemen met de originele carbonbuis die bij de Oldgliders Bergfalke 5 werd meegeleverd. De buis, die een cruciale rol speelt in de stevigheid en de stabiliteit van de vleugels, bleek in sommige gevallen niet sterk genoeg te zijn om de krachten tijdens het vliegen goed op te vangen. Dit kan leiden tot vervorming of, in extreme gevallen, tot breuk, wat uiteraard ernstige gevolgen kan hebben voor de veiligheid van het model tijdens de vlucht. Vanwege deze problemen hebben sommige modelbouwers ervoor gekozen om de originele carbonbuis te vervangen door een sterkere versie, zoals een carbonbuis met een dikkere wand of zelfs een buis van een ander materiaal, zoals aluminium of staal. Het is belangrijk om te zorgen voor een component die de belasting tijdens de vlucht veilig kan dragen. Als je dit model al hebt of van plan bent om het aan te schaffen, is het verstandig om deze kwestie goed te onderzoeken en indien nodig een upgrade uit te voeren voordat je ermee gaat vliegen. Je kunt hierover ook contact opnemen met de verkoper of met andere gebruikers in modelvliegfora om de beste oplossing voor jouw model te vinden.
Sorry, verkeerd geformuleerd, het is geen buis maar een volle baar, carbon met afmetingen 14,5x16,5 mm en 65 cm lang. Kan mij niet voorstellen dat dit breekt. Mvg Chris
Weer even door Chat gpt heen gehaald: Mijn vraag: Weet jij of er eerst een holle buis werd meegeleverd en dat er ook een massieve buis als optie te koop is? Het antwoord: Ja, dat klopt. Bij de Oldgliders Bergfalke 5 werd oorspronkelijk een holle carbonbuis meegeleverd als standaard onderdeel. Deze holle buis is licht en sterk, maar er zijn meldingen geweest dat deze onder bepaalde omstandigheden niet voldoende stijfheid bood, wat kon leiden tot de eerder genoemde problemen met vervorming of breuk. Vanwege deze zorgen heeft de fabrikant of de modelvliegcommunity inderdaad een massieve carbonbuis als upgrade-optie beschikbaar gesteld. Deze massieve buis is zwaarder, maar biedt aanzienlijk meer sterkte en stijfheid dan de holle variant. Voor modelvliegers die extra zekerheid willen of die van plan zijn het model onder zwaardere omstandigheden te vliegen, wordt vaak aangeraden om deze massieve buis te overwegen. Als je twijfelt over welke optie het beste is voor jouw situatie, kan het nuttig zijn om advies in te winnen bij andere modelvliegers of de verkoper, vooral als je van plan bent om het model in veeleisende omstandigheden te gebruiken.