bouw piper tomahawk

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door elbartoke, 29 jul 2006.

  1. elbartoke

    elbartoke Guest

    gegroet

    Omdat ik met mijn trainertje nu een rugvlucht over het veld kan,
    is het tijd om aan de laagdekker te beginnen.
    Het gaat hier om de piper tomahawk van vmar.
    Zoals we vmar kennen zijn er weer een boel gebreken.
    vb. ribben die niet gelijmd zijn.
    de lock voor de breekbouten waren niet goed gelijmd en je kan het al raden,
    als ik mijn vleugel op de romp zet en ik draai 1 breekbout erin en ''krak''
    toen waren ze gebroken.maja :roll: vmar he!
    Hier zijn een paar foto's van in juni.
    [​IMG]

    Dit is de doos.

    [​IMG]

    Dit is het staartgedeelte waar de elevatorservo zou moeten ingeplaatst worden.

    [​IMG]

    Zo is het staartgedeelte nu.Mijn vader zei ''laten we stangen in de romp bouwen en dan wordt het veel mooier dan dat servoluikje .

    Hier zijn een paar gegevens over de kist
    model: piper tomahawk
    span.: 2 meter
    lengte: 1.3 meter
    gewicht: 3.6 kg
    motor: o.s engines fs 91 2 surpass
    servo's : 3* multiplex mini hd
    servo's in de vleugel : 4*hitec standard(ken het type niet)
    ontvanger: multiplex ipd 7 channel
    extra's : kwik-fill en remote glow

    Meer foto's komen de volgende dagen.
    De maiden is gepland op 6 aug.

    mvg bartoke
     
  2. elbartoke

    elbartoke Guest

    Hier zijn nog wat foto's over de bouw ervan.

    [​IMG]

    Een vooraanzicht van de romp.

    [​IMG]

    Hier zie je goed de motor en kwikfill,remote glow.

    [​IMG]

    De stangen moeten nog afgewerkt worden en de ontvanger ligt er nu los in.

    [​IMG]

    De staart is nu afgewerkt.

    [​IMG]

    Het vliegtuig staat in elkaar.

    [​IMG]

    De vleugel van mijn trainer in vergelijking met de piper tomahawk.

    [​IMG]

    Nog eens.

    [​IMG]

    De piper en nog een ander project : een marchetti van 1989 :?

    [​IMG]

    Nog een fotootje van de marchetti.

    [​IMG]

    De vorige eigenaar is precies een trotse belg.

    ps: de marchetti heeft nooit gevlogen en heb ik gratis gekregen van een
    collega van mijn vader.

    mvg bartoke
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee leuke modellen heb je daar.

    zijn beide modellen om wel mee op de Schaalmeeting in Oss te kunnen verschijnen ;-)

    Maar ik blijf je draadje en vooruitgang wel volgen.

    Succes ermee :)
     
  4. elbartoke

    elbartoke Guest

    Bedankt
    Ik zal wel wat foto's maken van de maiden.
    Helaas kan een filmpje niet want mijn camera neemt alle
    filmen op in mov. bestanden en dat is gemakkelijk 100mb.

    mvg bartoke
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Bartoke,

    filmen kan wel dan moet je daarna alleen de .mov bestanden omzetten in .wmv dan kun je heel veel kwijt (kijk maar eens naar onze filmpjes)

    Wij zijn hier allen verzot op foto`s en films dus laat maar komen :yes:
     
  6. elbartoke

    elbartoke Guest

    En nu moet ik wachten tot 2 aug voor de stukken die ik nog nodig heb voor hem af te bouwen.
    Een vraagje:welke brandstof moet ik gebruiken voor het inlopen van de 4-taktmotor dat erop staat.

    mvg bartoke

    ps:ik zal mischien een video maken van de maiden maar de kwaliteit zal niet goed zijn.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Volgens de handleiding is de motor fabriek-af afgesteld op 20% olie (of synth.) en 10 procent nitro. OS geeft een bereik op van 5-15% nitro, bij minimaal 18% olie/oid.

    Wat ik heb gemerkt is dat je op jouw vraag (welke brandstof/hoe inlopen) nooit een eenduidig antwoord zult krijgen.. iedereen heeft daar z'n eigen mening over en methodes voor.

    De handleiding van OS bevat een heel stuk over inlopen, ik zou die gewoon volgen, dat is immers wat de fabrikant adviseert..
     
  8. elbartoke

    elbartoke Guest

    Bedankt voor de info.
    In de club heb ik het ook aan een paar mensen gevraagt
    en ze hebben allemaal gezegt : gewone methanol met 10
    % nitro.

    edit:Ik heb nog een fles coolpower met 5% nitro in zou ik die kunnen gebruiken?

    mvg bartoke
     
  9. elbartoke

    elbartoke Guest

    gegroet

    Het vliegtuig is vliegklaar.:)
    Direct mijn nieuwe mx 22 al eens uittesten.
    dus morgen wordt hij gekeurd en (hopelijk) ook de maiden ervan.
    De foto's worden genomen.

    mvg bartoke
     
  10. elbartoke

    elbartoke Guest

    gegroet

    Het vliegtuig heeft gevlogen.
    Hier is de take-off van de maiden.
    [media=youtube]OdsSx8KLfYI[/media]
    We hebben 5 minuten gevlogen waarvan
    1 minuutje ikke en ik moet zeggen dat het vliegtuig
    FANTASTISCH vliegt .
    Bij de landing van de maiden ging het fout.
    Een hele goede landing maar een achterwiel brak af 8O .
    Het was gemaakt van de goedkoopste een slapste polyester.
    Een paar foto's volgen nog wel.

    Mvg bartoke
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Gefeliciteerd met je geslaagde maiden, de kist vliegt erg goed zo te zien.


    Veel plezier er nog mee.
     
  12. elbartoke

    elbartoke Guest

    Bedankt Berto.

    Hier zijn nog wat foto's

    [​IMG]

    Hier ben ik de tomahawk aan het rijden naar de pist.

    [​IMG]

    Hoog vliegt de tomahawk tussen 2 wolken in.(tijdens maiden)

    [​IMG]

    Hier zie je het achterwiel dat afgebroken was tijdens de landing van de maiden.

    [​IMG]

    De cowl is ook al afgewerkt.

    [​IMG]

    De cowl langs de linkerkant.

    [​IMG]

    Een detailfoto van de spinner en je ziet de cillinder zitten in de cowl.

    mvg bartoke
     

Deel Deze Pagina