Bouw UAS

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Tom Verstappen, 1 apr 2010.

1. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Sinds enige tijd loop ik met het idee om een UAS te bouwen, na verschillende systemen te hebben bekeken, vooral vanuit het oogpunt dit eventueel te kunnen gebruiken voor mijn job ben ik uiteindelijk bij het
    volgende toestel terecht gekomen de Shadow 200.

Naar mijn mening heeft dit toestel tal van voordelen.
    - Motor is achteraan geplaatst, wat iets veiliger is bij een mogelijke crash.
    - Rechte vleugel, wat iets eenvoudiger is om te bouwen. ;)
    - 2 buizen naar de omgekeerde V-staart zodat je minder snel tegen een schroef kan aanlopen.
    - Ruimte in de vleugel om eventueel benzine in te stoppen.
    - Een apart compartiment voor de motor en servo's achteraan het toestel om mogelijke interferentie tegen te gaan met de autopilot en andere sensoren.
    - Eenvoudig te bereiken compartiment voor het plaatsen van camera of andere toestellen.

Zodoende ben ik aan het tekenen gegaan om een toestel te ontwerpen dat in de buurt van dit functioneel toestel komt.

Tot hoors,
    Tom

2. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Yes zo ken ik je weer Tom, laat maar komen die foto's enzo.

Gr Japioooooooooo

3. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Dag Tom,
    Mooi project, zeker als het ook nog eens functioneel word. Dan gaat de grens tussen hobby en werk vervagen.

Ik had gelijk al wel wat vragen:
    - wat voor werk doe je, waar je dit voor zou kunnen gebruiken?
    - hoe wil je hem gaan motoriseren? Met een benzinemotor zoals het origineel?
    - op welke spanwijdte wil je hem gaan bouwen met welk beoogd gewicht en hoeveel payload?

4. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Als je toch deze kist opnieuw ontwerpt dan zou ik altijd voor natuurlijke taps aflopende vleugels en romp kiezen simpelweg voor betere vliegeigenschappen. Echt strak vind ik deze kist niet vliegen:

8lq78Mn8dV4[/media] - Shadow 200 RC Test Flight

MVG Robert.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Moet je geen depron of epp model als voorbeeld nemen. :D
    ook de roer uitslagen zijn hier veel te groot.

En de piloot ?

De doos met recht hoekige vleugel zal zeker wel strak vliegen .

Zou ook een makkelijk te frezen model zijn .
    Alle ribben gelijk .
    Stabilo ribben ook gelijk .
    Bijna alle romp spanten gelijk .

Ben benieuwd hoe groot hij gaat worden.

Mvg Johan

6. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    @ Jaap: Inderdaad leuk om weer terug een beetje te kunnen bouwen.

@ Jitze: Ik werk op een onderzoeksinstelling zoals TNO, wat wel bekend is in Nederland denk ik.

Mijn bedoeling in de eerste plaats is om er een benzinemotor op te plaatsen welke het zal worden is afhankelijk van wat ermee in de lucht zal moeten....maar ik denk ook aan een elektrische motor...dat zal Ton graag lezen...we zien wel wat het op termijn zal worden, de payload en toepassing zal hier de bepalende factor zijn.

De spanwijdte van het toestel dat ik maak is 2.6m, nog geen flauw idee wat het zal worden van gewicht wel is zeker dat ik een positief model maak waar ik dan later een mal van maak, dus ik kijk nu niet op een grammetje. :eek:)

@ Robert: Jitze heeft hier gelijk, denk niet dat je een depron toestel kan vergelijken met het toestel dat ik in gedachten heb en zoals Jitze zegt is de uitslag van dat toestel wel heel erg groot.
    Wat de vleugel betreft zie ik niet echt een probleem het is niet onze bedoeling om korte bochten te maken, de bedoeling is om strakke vlieglijnen te hebben en een vrij stabiel toestel of een bocht in principe 5 meter of 20 meter is maakt me niet uit.

@ Jitze: Inderdaad dit is een eenvoudig te frezen model en dat heb ik dan ook gedaan althans voor een paar ribben toch.

7. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    lol, de post over depron en uitslagen was van Plotterwelt, ofwel Johan.

TNO ken ik wel ja, ik heb er gewerkt ;)

8. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Zodoende ben ik een paar dagen geleden gestart met de bouw van het toestel.
    De vraag die ik me stelde hoe begin ik eraan, alles frezen met de machine en starten van een ribbenbouw of misschien een keer werken met de cnc foamcutter en een mix van de 2 maken.

Ik heb dus gekozen om voor het ruwe model te werken met de foamcutter, die al een tijdje stil stond.

Paar testjes gedaan met verschillende diktes van tempex.
    Uiteindelijk toch maar opzoek gegaan naar dikke tempex en het dikste wat ik in de buurt kon vinden was 10cm, dus die heb ik dan ook maar genomen.

Als eerste ben ik gestart met het frezen van een paar vleugelribben om het profiel te bekijken en dus een 6 tal ribben gefreesd die ik later tegen de vleugelhelften kan lijmen.

Hier de machine een werkvlak van 1.2m op 0.6m met momenteel PCNC software, heb Mach 3 ook, maar nog nooit gebruikt.

Tot hoors,
    Tom

Laatst bewerkt: 1 apr 2010
  9. crazykuki

crazykuki

Lid geworden:
    19 jan 2006
    Dag tom,

Zeer ambitieus project, ziet er een fijne kist uit en uiteraard zeer geschikt als UAS - UAV.
    Deze zal volgens de grootte die je in gedachten hebben zeer strak vliegen.
    Komt er ook gps navigatie in?

Mvg

10. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Crazykuki,

Leuke profiel foto heb je hier... ;)

Op mijn werk hebben wij een micropilot liggen die we momenteel aan het testen zijn in een Multiplex Cularis en tot op heden werkte die mooi.
    Nadeel van die toestellen is zoals de meeste wel ondervinden, de beperkte ruimte in het toestel.
    Vandaar ook de bouw van dit toestel, thuis heb ik een Canon 5D liggen en wie weet op termijn gaat deze mee de lucht in om een paar leuke foto's te maken...op mijn werk hebben ze de 5D mark II en daar kan je leuke filmpjes mee maken.

Toch wil ik van de experten hier eens weten welke betaalbare HD camera jullie mij aanraden???
    Ik zat te denken aan een GO pro of zoiets, maar spijtig genoeg kan je hiermee, zover ik weet, geen beelden live naar de grond sturen...andere ideeën?

Tot hoors,
    Tom

11. JasperW

JasperW Guest

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Jasper,

De Micropilot die wij hebben is de MP2128g.

Ik heb je toestel gisteren gezien, interessant!!!

Wat de GoPro betreft, dat is netjes dit zou een meerwaarde zijn voor het toestel.

Eerst maar eens de shadow verder bouwen.

Tom

13. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Hallo Tom,

Het lijkt me idd een mooi project. Ga je met autopilot ook manueel vliegen via camera?

MVG Robert.

14. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Hoi Tom.

Bijzonder:). De volgende kist die ik wil maken word een Shadow. Fpv of niet.
    Vind het toch iets bijzonders om te zien.
    Prachtig, ben benieuwd hoe het gaat worden.

15. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    @Robert: Zoals bij elke autopilot kan je CIC (Computer in control) of PIC (Person in control) vliegen.
    Ik zal zeker tijdens de eerste vluchten zonder al te veel toeters en bellen vliegen en dus ook zonder autopilot.

@Remy: Tja het is eens wat anders, maar wist natuurlijk niet of in zo'n toestel zonder cockpit en piloot ;) mensen interesse hadden. :)
    Als het toestel klaar is en het vliegt goed, wil ik wel eens naar een meeting komen zodat jullie er eens mee kunnen vliegen...kan altijd interessant zijn.
    De bedoeling van het toestel is ook om hier een mal van te maken mochten er dan nog mensen interesse in hebben kan het bijgemaakt worden.

Tot hoors,
    Tom

16. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Nadat ik het vleugelprofiel gefreesd had ben ik dus aan de slag gegaan met de tempex.
    Eerst een tekening gemaakt in .dxf formaat en vervolgens ingeladen in de foamcutter, hiervoor gebruik ik de software van Gilles Muller...voor vleugelspanten heb ik gebruik gemaakt van Profili Pro. (allemaal minder belangrijk, maar voor enkele toch leuk om te weten)

2 lagen op elkaar om een hoogte van 200mm te hebben en een romp gesneden.

De machine met de blok erop...de lengte van de romp is ongeveer 1 meter.

Een zijaanzicht van de gesneden vorm.
    Zoals je kan zien heeft deze een traperzium vorm...op zich kan je denken dat er onderaan een verloren ruimte is, maar het is wel handig om ongestoord hier de nodige kabels te laten doorgaan.
    Op die manier kan je ze ook afschermen om interferentie tegen te gaan.

Tot hoors,
    Tom

17. johnnyb

johnnyb

Lid geworden:
    19 jul 2005
    Hoi Tom ,

Gisteren nog over gehad voor op het forum te zetten , en nu al 2 blz .

Het gaat goed ;) vooruit

Ga ik zeker verder volgen.

Grt johnnyb

18. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Is dat profiel Clark-Y, of lijkt dat maar zo?

jan.

19. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Tom ,

Zo effe aanmelden om mee te kijken gaat hier gelijk als een speer er vandoor leuk direct zoveel reacties.

Gr
    Ton

20. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Johnny, Jan en Ton, leuk dat jullie erbij zijn!!!!

Het lijkt maar zo Jan. ;)

Ja schrik er ook wel van dat er zoveel reacties op komen...nu moet ik wel verder doen. :D

Tom

Deel Deze Pagina