Bouw van de Batavia

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Theo van Kouteren, 27 sep 2018.

  1. Theo van Kouteren

    Theo van Kouteren

    Lid geworden:
    6 nov 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Rotterdam
    Na de Pinta van Artesania Latina en de Mayflower van Constructo nu de Batavia gekocht van Kolderstok. Dat wordt een grote uitdaging. Doos uitgepakt, bijna alles mooi en ordelijk aanwezig. Alleen geen folie voor de raam in de doos. Moet ik dus oplossen als ik zover ben, maar dat duurt nog wel even
     
    SjorsZ, *Hans* en Danny Mulders vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.082
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Van harte welkom op het forum. Er staat al een mooi verslag van Danny geplaatst. Hier zul je veel aan hebben. Veel bouwplezier toegewenst.
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.805
    Locatie:
    Dordrecht
    Stuur maar even een mailtje met je adres aan kolderstok at gmail punt com (niet je adres in deze post vermelden), dan stuur ik het stukje folie toe :)

    Leuk dat je een verslag start!
     
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    noord-holland
    welkom op dit deel van het forum , heb veel bouw plezier
     
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.794
    Locatie:
    Tilburg
    Theo, welkom ik ben zelf ook met de Batavia bezig, dat is geen eenvoudig schuitje, maar wel een hele mooie;)
    Mijn advies neem er de tijd voor en inderdaad zoals Hans al zij met de beschrijving en het verslag van Danny moet het gaan lukken, veel succes met de bouw, en uiteraard zal ik deze met veel interesse volgen.:thumbsup:
    Gr. Koos
     
    Danny Mulders en *Hans* vinden dit leuk.
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Welkom op het forum, veel bouwplezier met je volgend schip.
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.395
    Locatie:
    Leeuwarden
    Welkom hier, en succes met dat mooie schip Theo
     
  8. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Welkom Theo, de Batavia van Kolderstok is een prachtstuk en staat ook op mijn wensenlijst van boten die ik graag zou bouwen.

    Heel veel succes en plezier met de bouw en ik hoop de vorderingen van het schip hier te volgen.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  9. Theo van Kouteren

    Theo van Kouteren

    Lid geworden:
    6 nov 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Rotterdam
  10. Theo van Kouteren

    Theo van Kouteren

    Lid geworden:
    6 nov 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Rotterdam
    De werf is weer in bedrijf. Na goed nadenken en passen en meten het eerste dek kunnen plaatsen. Leuk om te doen. Als Rotterdammert zeg tof!
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi begin
     
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.794
    Locatie:
    Tilburg
    Een mooi modelbouwmeubel heb je daar Theo:)
     
  13. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Hallo Theo,

    Ik ben net zelf lid geworden en bouw de Batavia hier in Texas. We zitten ongeveer hetzelfde. Ik ben ook net klaar met de framing en kanonnen bekisting. Ik was in Nederland op de Batavia werf eind Aug en gelijk maar een doos gekocht en opgestuurd. Ik ben net klaar met
    de "Friesland", een doos van 1982 van Mamoli met de interpretatie van het Hohenzoller model. Ik heb ook het prachtige verslag van Danny Mulders gelezen als leidraad. Misschien kunnen we in de toekomst tips uitwisselen, vragen beantwoorden etc.
    Bij voorbaat excuses als de zins structuur fout is of ik er Engelse woorden in gooi, ik zit al 42 jaar in de VS, soms vergeet ik wel eens wat :)
     
    Hans Groenenberg, SjorsZ, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.805
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo ongemerkt gaat de Batavia heel de wereld rond...
    Dat konden ze bij de originele reis niet zeggen.
     
    Jaques en SjorsZ vinden dit leuk.
  15. Theo van Kouteren

    Theo van Kouteren

    Lid geworden:
    6 nov 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Rotterdam
    Leuk om allebei aan hetzelfde schip bezig te zijn. Ben nu de balsa houten boeg aan het maken
     
    Jaques vindt dit leuk.
  16. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Ik ben net klaar met de sponningen in de kiel voor de bodem 3 planken. Ik was aan het experimenteren met de berghouten en merkte dat het inde beschrijving niet duidelijk was hoe de spanten geplaatst moesten worden vanwege de streepjes. Ze zijn natuurlijk symmetrisch maar het maakt een verschil
    of ze naar van voren of achteren zitten. Bij jou (en mij) zitten ze van achteren, maar als het referentie punt van voren is, lopen ze dus wat hoger. Een van de berghouten (laagste of die erboven) hoort precies op de hekbalk aan te sluiten, bij mij klopt het niet helemaal en de hekbalk zou op de tussen lat vallen.
    Nu kan de hekbalk iets hoger maar dan komt ie op de wulf, lager en hij gaat over de geschut poorten. Ik maak de onderste 2 berghouten en de hekbalk zwart zoals dit gewoon was in de 17de Eeuw. Ik weet dat het op de replica niet zo is maar het is mijn interpretation.

    Ook de 72 graden op de spiegel is wat vreemd daar het gewoonlijk tussen de 35 en 45 graden lag dacht ik. Waar die 72 graden precies vandaan komt weet ik niet (behalve dan van de full scale replica).

    p.s Misschien nog een tip voor je bij plaatsing berghouten. Ik gebruik die binder clips (zwarte stalen klemmetjes om een stack papier bij elkaar te houden) Erg goedkoop en ze klemmen precies op de spanten bij de streepjes. Om het plankje op zijn plaats te houden steel ik een handle van een ander clipje en schuif dat er verticaal in. Zoals Danny al zei is de kromming bij de boeg niet zo'n probleem met een plank bender maar er komen behoorlijke krachten op de diameter, zelfs na een water bad.

    Succes met de boeg schuren.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.805
    Locatie:
    Dordrecht
    Klopt, meestal iets van 45º maar de replica heeft deze hoek, en daar is het model ook op gebaseerd.
     
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.805
    Locatie:
    Dordrecht
    Dit is een zinvolle opmerking - bedankt hiervoor!
    De streepjes moeten aan de voorkant, maar ik heb hier geen duidelijke opmerking in de bouwbeschrijving over gemaakt. Ik zal kijken of ik dit gemakkelijk kan aanpassen.
     
  19. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Dank je Hans.
    I was in de veronderstelling dat ze van achteren zaten omdat ze bij de boeg afgeschuurt zouden worden, maar goed, nu hou ik de de voorkant als referentie.
     
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.794
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk daar ging het bij mij mis, dit scheelt zowat 5 mm met de berghouten aan de voorzijde en dat kom je dan ook weer tegen met de slooiknieën, etc :mad::mad:Maar met een beetje puzzelen kom je daar ook wel weer uit, heb net het galjoen geknutseld en ben best tevreden tot dusver:banana:Tja het blijft modelbouw
    Succes met de bouw in Texas en Rotterdam..................
    Gr Koos
     

Deel Deze Pagina