Bouw van een kruiplijncoaster.

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Sikko 259, 9 aug 2005.

1. Sikko 259

Sikko 259

Lid geworden:
    1 sep 2004
    Hallo allemaal,

Een ander project wat naast de bouw van de Brielsebank loopt, is de bouw van een kruiplijncoaster. Dit project staat wel wat lager op de prioriteitenlijst. Doordat mijn vader kapitein-eigenaar is van dit schip is het verkrijgen van de voor de bouw benodigde informatie in de vorm van foto's en tekeningen betrekkelijk eenvoudig. Om er een beetje een "schip" van te maken is gekozen voor dezelfde schaal als waarop de Brielsebank wordt gebouwd, namelijk 1:30. In model is dat dan een kleine 2 meter 60. Gelukkig is er vlak in de buurt een vaarwater.

Hier is het m.s. Galatea onderweg met een projectlading.

Ik bouw een aantal delen tegelijk, zodat als ik geen zin heb om bijvoorbeeld iets aan de romp te doen, verder kan met een ander stuk. Zo ben ik nu met zowel de stuurhut, het achterste deel van de romp en de achtermast begonnen.

Ruwbouw van de stuurhut.

Het achterste deel van de romp.

Dit deel is het lastigste stuk om te bouwen omdat het schip een schroeftunnel heeft zoals ook binnenvaartschepen vaak hebben. Mede daarom heb ik hier ook gekozen om veel spanten te plaatsen om de vorm van het onderwaterschip goed te krijgen.

Zo, een eerste update. Zoals gezegd zal de frequentie lager liggen als bij het topic over de Brielsebank.

Hans

2. Justin

Justin

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Hoi Hans

Tis wel ff een mooi schip 8O maar watvoor motor/motoren ga je in zo een groot schip stoppen......

Groeten.....

Justin

3. Sikko 259

Sikko 259

Lid geworden:
    1 sep 2004
    Justin,

Gewoon een Hectoperm, er komt een 60 mm vierblad schroef onder.

Hans.

4. penneman

penneman Guest

mooi en origineel schip!

dit volg ik op!

5. Ko van Dixhoorn

Ko van Dixhoorn

Lid geworden:
    18 sep 2004
    heeft deze coaster ook een hefbare stuurhut
    en zo ja ga je die dan ook functioneel maken op je model
    grt Ko

6. Sikko 259

Sikko 259

Lid geworden:
    1 sep 2004
    Nee, het schip heeft geen hefbare stuurhut. Het vervoer van projectladingen is geen regel maar meer een uitzondering. Ik vond het een mooi plaatje, vandaar. Normaal gesproken wordt er alleen onder de luiken geladen. Bovenzijde luiken is ook niet container fitted o.i.d.

Hans

7. Ko van Dixhoorn

Ko van Dixhoorn

Lid geworden:
    18 sep 2004
    oke Hans
    ziet er al goed uit het gedeelte van het stuurhuis
    is weer eens wat anders dan slepers
    succes met de bouw
    ik blijf het volgen
    Ko

8. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Hopelijk klaar voor de volgende werkschependag.
    Hebben wij, 1:33 slepers, ook eens echt iets op schaal te slepen. :banana:
    2,60 met past alleen niet meer in de haven van Ekenstijn vrees ik.
    Heb je al enig idee hoe zwaar ze wordt?

9. Sikko 259

Sikko 259

Lid geworden:
    1 sep 2004
    Ik denk iets van 70 kilo of zo. Het hangt er ook nog van af hoe diep ik het schip leg. Kan natuurlijk kiezen, leeg, in ballast of beladen. De binnenhaven van Ekenstein is inderdaad geen haalbare kaart, dat wordt de steiger van de voormalige visserijhaven....

Hans

10. Richardvm

Richardvm Guest

zijn er alweer vorderingen?

11. Sikko 259

Sikko 259

Lid geworden:
    1 sep 2004
    Nou..... een klein beetje. Heb van de week een aanzetje gemaakt voor de schoorstenen. Het echte schip heeft een dubbele schoorsteen achter de stuurhut. Eén daarvan dient ook daadwerkelijk als rookgasafvoer voor de motoren en de kachel, de andere is naast de toegang tot de accomodatie en machinekamer ook een bergkast. Verder dan het in elkaar plakken van de ruwe vorm ben ik echter nog niet gekomen. Daarnaast heb ik ook beginnetje gemaakt met het dak van de stuurhut. Omdat het van de week een paar keer droog was buiten (ja, echt!) heb ik me ook op het onderhoud van het huis gestort. Hierdoor staat het modelbouwen op een laag pitje. Plaats morgen nog wel even wat foto's van de vorderingen.

Hans

12. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Sicco,

Zal je nog tegenvallen om het schip te dragen naar de waterkant met die lengte.
    Maak een luikhoofd dat open kan en plaats daar een handgreep onder de gangboorden van BB naar SB dit pas doen als je een gewichtsverdeling hebt.
    Kan je hem makkelijkker dragen en in het water zetten bij een hoge wal heb je een paar stokken met veiligheidsgordels nodig om hem te laten zakken.

Ik heb hier een van 226 maar die is smaller is een Marine Fragat.
    Accus 4 stuks worden in het water in de boot geplaatst heb ik hulp dan plaats ik ze voor het in het water zetten.

Maar ben benieuwd hoe hij wordt ik heb eenmaal een Coaster gebouwd van 162 lang de Bothniaborg van Wagenborgen ook van Werftekeningen van Amels in Makkum.

13. mennojan

mennojan Guest

Heb je ook foto's van je model van de oude Bothniaborg Jan?

14. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    Hoi Sicco.

Leuk schip! Ik ben blij dat ik versterking krijg in de vrachtscheepsbouw!!. Dat brengt de verhouding tussen die gekke slepers en de vrachtschepen wat meer in balans. Ik ben benieuwd hoe je bepaalde zaken gaat oplossen waar ik bij mijn vrachtschip ook mee worstel of heb geworsteld.

Trouwens, volgens mij moet Ekenstein lukken, op 5 mei kwam ik er nog redelijk makkelijk in en uit met de kogia simus (2 meter 35) dus dat scheelt niet zoveel.

Wat de motor betreft, Ik heb zelf de oude motor van de aanjager uit een auto gebruikt, kost eigenlijk niets, heeft een laag stroomverbruik, het goede toerental en absoluut geluidloos! Het gewicht is wel hoger maar daar hoef jij je geen zorgen over te maken :lol:

Groeten, Marco

Nogmaals leuk project, ik ga het met belangstelling volgen.

15. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Wat dacht je die Jan zit uit zijn nek te lullen.

Bothniaborg schaal 1 : 50 162 cm lang.

Gebouwd in 1979 verkocht voor FL 1500.00 of € 680.67

Radiografische besturingen.
    Werkende Ankerlier met 10 meter ketting 8 kilo trekkracht.
    Radar.
    Navigatieverlichting.
    Scheepshoorn.
    Motor Hectoperm 12 Volt 9.5 Ah
    Roer.

Lijkt net echt is het een Model of een 1 : 1 Schip.

Onderstaande foto is door een duiker genomen.

16. Sikko 259

Sikko 259

Lid geworden:
    1 sep 2004
    Jan,

Een meter of twintig van mijn huis ligt een mooie vijver met een goed bereikbare waterkant. Het plan is zo wie zo om de luiken afneembaar te houden, en als het schip in het water ligt te voorzien van accu's, ballast etc. Ik denk er namelijk ook sterk over om de luikenwagen werkend te maken. In 1:30 moet dat niet al te veel problemen geven. Voor de besturing heb ik de beschikking over een volledig uitgebreide Robbe Promars met 18 extra schakelfunctie's en een multiprop modul.

Marco,

Ik ga een 12V Hectoperm gebruiken. Ik heb nog een aantal perm motoren liggen van eerdere projecten, zowel in 6 als 12 volt uitvoering, met en zonder pile reductie, dus keus genoeg. Er komt niet zo'n hele grote schroef achter, 60mm vierblad, dus een makkie voor een Hectoperm.

Het plaatsen van foto's is gisteren niet gelukt, het weer was redelijk dus druk doende geweest om het huis in de verf te krijgen....

Hans

17. mennojan

mennojan Guest

Ehh wat is dat nou weer voor uitspraak :? Ik was gewoon benieuwd naar je model van de Bothniaborg.

18. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
  19. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Sikko,

De Promars heb ik hier ook en een Terra Top.
    Grappig was dat beide zenders 10 jaar ongebruikt in een Aluminium koffer hebben gelegen zonder accu's maar de Promars deed niets meer.
    Die heb ik dus op moeten sturen naar de Robbe Technische Dienst.

Ik heb 3 Multiswitch 2 in de Promars en 1 in de Terra Top.
    Een Dual Rate in de Promars.
    Een Multiprop nog in de doos.
    Een Mixer maar daar heb ik een betere oplossing voor met een Tuimelschakelaar.
    Je koppelt als je met twee schroeven werkt de rechterstick af en die schakel je over naar de linkerstick met een Tweemaal Om Tuimelschakelaar.

Bart Smit deed in 1990 alle Modelbouw de deur uit voor 50 % en wij met 3 man al die onderdelen maar opkopen eerst via winkels maar toen deed de verkoper van de winkel in Groningen het voor ons die belde gewoon de filialen in het land af om een onderdeel.

Maar nu denk ik wat moet ik er allemaal mee het was toen gekocht omdat we met 3 man een M-Fregat van 250 CM zouden bouwen hier zijn 3 Polyester Rompen van getrokken maar er is er maar 1 man die hem afgebouwd heeft.

Zo zijn de overige kanalen ook met een Tuimelschakelaar met een Weerstand uitgerust kosten toendertijd FL 7.50 bij Robben FL 35.00
    je kan er een Servo Links - Neutraal - Rechts mee instellen en natuurlijk ook een Schakelprint.
    Tuimelschakelaar heeft 3 standen hier verbouw je een plaatje die uit de Promars of terra Top komt voor voorzichtig het plaatje met Tekst verwijderen kan je hem er later weer met Tweezijdig Plakband op terug zetten bij een eventuele verandering.

Vorige week bij Modelbouw Krikke een F 14 voor € 25.00 alleen de kast zonder accu's en antenne helaas 35 Mhz.

Ze hebben nu ook Messing Scheepsschroeven in de opruiming voor € 2.00
    Zitten oude modellen bij met M 4 en Raboesch M 5

20. Sikko 259

Sikko 259

Lid geworden:
    1 sep 2004
    Hallo allemaal,

Wat later dan in eerste instantie gedacht, maar nu dan toch gelukt, een kleine update over het bouwverslag van het ms. Galatea. Eerst maar de beloofde foto's:

De ruwbouw van de schoorsteen. Veel meer dan een kunststof doosje is het nog niet. Aangezien het aantal foto's dat ik nu thuis heb van dit onderdeel van het schip beperkt is moet ik eerst weer een keer aan boord om meer foto's te kunnen maken. Dat gaat de komende tijd echter niet lukken omdat de Galatea een aantal weken geleden in Engeland is omgebouwd tot kabellegger, daarna in Italië een kabel heeft geladen en deze nu bij de Orkney eilanden aan het leggen is. Voordat het schip weer een nederlandse haven aandoet zullen er nog wel een aantal weken voorbij gaan. Ook hiervan een plaatje van een eerder project:

De grote "glijbaan" achterop heet een "skid" hierlangs wordt de kabel te water gelaten waarna deze op de zeebodem terecht komt en daarna wordt verzwaard of ingegraven. De kabel wordt via de constructie over de luiken uit het ruim getrokken door een naast of achter de stuurhut geplaatste machine, waarbij de kabel tussen een serie autobanden doorloopt. Indien daar belangstelling voor is wil ik daar ook nog wel een foto van plaatsen, maar die moet ik eerst opzoeken.

Naast wat werk aan de schoorsteen heb ik ook het dak van de stuurhut gemaakt, met daarop een gedeelte van de kompasvoet. De stuurhut zelf heb ik voorzien van wat meer detail, zoals de deurkozijnen, vensterbanken en een deel van de inrichting. Ook hiervan moet ik zodra daar gelegenheid voor is eerst meer foto's maken.

Als dan straks alles klaar is kan het schip hiermee bestuurd worden:

Een oud gebouw maar destijds (20 jaar geleden) de droom van elke scheepsmodelbouwer omdat de zender zo goed uitbreidbaar was. De twee merkloze multi-switches zijn gebouwd door een electronica techneut, samen met bijpassende decoders.
    Zo dat was het eerst weer, toch nog een heel verhaal geworden.

Hans.

Deel Deze Pagina