Hoi, sinds enkele weken begonnen aan de bouw van een chassis voor een oplegger om achter de scania te hangen. Hij zal gemaakt worden met behulp van aluminium u-profielen van Hornbach. Verder zal ik proberen om alles zoveel mogelijk zelf te maken en bij voorkeur uit aluminium. Dit is een afbeelding van de tekening van het chassis zoals ik hoop dat het er uit komt te zien. Het is getekend in Solidworks net als alle onderdelen. Dit is de dwarsbalk die tussen de u-profielen zitten. Het gefreesde onderdeel. De dwarsbalk gemonteerd in het chassis. De eerste velg is gedraaid. De onderdelen van de veerbalg. De gemonteerde veerbalg. De veerbalg is nu helemaal ingedrukt. Een complete veerbalg gemonteerd en een tweede wacht op de bekleding. In dit verslag zullen enkel nieuwe foto's geplaatst worden met commentaar, voor een uitgebreider verslag ga je naar mijn site bij de vrachtwagen sectie: Scheepsmodelbouw André
Ja het zelf maken van de oplegger is wel erg leuk om te doen. De huidige stand van zaken is: Ik hoop de komende week de rest van de assen er onder te krijgen. André
mooie trailer Dit topic is wel handig voor mij ik wil namelijk voor mijn scania zelf ook een trailer maken. Maar hoe of wat het wordt weet ik nog niet. Ik ga dit dus zeker en vast volgen Een vraagje: Hoe bevestig jij je dwarsbalken tussen je U-profielen?
hallo andre dat ziet er al goed uit bij jou, ik heb het maar zo gedaan. het is wel wat groot maar ook wel leuk om te doen echt alles zelf bouwen. m vr gr jan
Even een kleine update om wat vragen te beantwoorden. Maar eerst: Jan dat ziet er goed en stabiel uit. Via een pb kreeg ik enkele vragen over het chassis: Hoe kom je aan de maten voor de tekening? De enige maat die voor mij vastligt is de breedte van het chassis, die is namelijk gelijk aan de breedte van het chassis van de Scania. De rest van de maten verkrijg je door het kijken naar echte opleggers. Zo staat de achterste as meestal 1 wiel voor het einde van het chassis, hier hangt vaak het reserve wiel of zo een liftplaat. Hieruit volgt dat de eerste as een kleine 80 mm van het einde zit. Voor de daarop volgende assen is het weer afhankelijk wat je wilt, er zijn hier zo veel mogelijkheden dat elke wel ergens rondrijdt, bij mij is dat een hart afstand van 110 mm geworden. Wat betreft de hoogte: het chassis moet enigzins vlak zijn of iets naar achteren aflopen en dus is die maat ook te bepalen. En aan de hand hiervan maak je de rest van de onderdelen. Voor andere onderdelen is het van belang welke onderdelen zijn een vaste maat. Zo zijn de veren van de veerbalgen rond 15 aan de buitenzijde en dus maak je de deksel en de bodem zodanig dat de veer er netjes in past. Voor de rest is het zaak om alles toch enigzins stabiel en sterk genoeg te krijgen. En ja daar komt dan het gevoel om de hoek kijken en als blijkt dat het niet stevig genoeg is zal ik dat moeten veranderen. Hoe zijn de dwarsbalkjes bevestigd? Zoals je ziet doe ik dat met schroefjes. Aluminium is ook te solderen maar ja het is niet eenvoudig en ik vind dat wat minder praktisch en schroefdraad tappen in aluminium gaat vrij makkelijk. Zo zijn ook de ophangingsplaten met schroeven gemonteerd. Zijn jou profielen doorgetrokken toch aan de schotel van de truck of versmallen deze nog? Mijn chassis deel is eigenlijk alleen het gedeelte met de drie assen. Elke type oplegger is daar ook weer anders in, zo zal een steenoplegger laag op de schotel liggen terwijl een tank of bakwagen een subframe heeft en daarom weer wat hoger op de schotel ligt. In eerste instantie had ik het chassis evenlang als dat de oplegger zou worden maar dat is nu veranderd omdat ik de oplegger erg hoog vond liggen ten opzichte van de spatborden. Dus heb ik het voorste deel verwijderd en de bevestiging van de bovenbak op het chassis rechtstreeks op de bak bevestigt. Het verwijderde voorste chassisdeel, dit zal dan wel weer gebruikt gaan worden bij een bakwagen of tankwagen. Hier zie je de dikte van het voorste deel ( bovenste frame ), ongeveer de helft van het achterste deel van het chassis. De huidige bevestiging van de bovenbak aan het chassis met daarbij het verloop. Ik hoop dit weekend zo ver te komen dat de assen er onder komen en dan maak ik weer een kleine foto uipdate. André
Andre.. mooi werk!! ik heb alleen een vraag je had de trailer getekent met een programa soilworks, maar waar kun je dit vinden? ik wil zelf een dieplader of kiepbak gaan maken voor een scania R470. evt zou jij meschien kunnen helpen? een draaibank en zo is geen probleem die heb ik. groet scania bouwer
Andre of nog ander scania hebbers of bouwers bestaat er ook iets van een catalogus voor uitbrijd onderdelen(lampen en zo) verder andre ik kijk uit naar het resultaat groet
kijk even op de site van Carson CARSON MODEL-SPORT:rodukte::Truckmodelle::Zubehör daar kun je zwaailichten, dakbeugels en meer vinden verder kun je op Ebay.de je hart op halen en bij vele modelbouwwinkels met een eigen site, zowel in NL als in D
Hoi Scania R470 Bouwer, de versie die ik heb is een studentenversie die je kunt downloaden op hun site, deze is wel wat beperkter doordat de toolbox er niet bij zit. Dat betekent dat je geen bouten en moeren en dat soort standaard atrikelen eenvoudig kunt toevoegen maar ze zelf moet tekenen. Hulp en tips wil ik zeker geven wat draaiwerk betreft, indien je wat gedraaid moet hebben moet je natuurlijk wel een beetjke in de buurt wonen. Groetjes, André
Silo Trailer Het bouwen van de oplegger heeft een flinke tijd stil gelegen maar in de laatste paar maanden is er weer het een en ander gebeurd. Ik heb een andere trailer als eerste gemaakt, een zonder verende of sturende assen. Ik ben gestart met een silotrailer te maken en hiervoor ook een kort chassis wat met behulp van twee bouten onder het tankgedeelte vast gemaakt is. Hierdoor kan dit chassis ingezet worden voor diverse opbouwen. Dit is het verkorte chassis met daaraan vast de electronica box. Hierin zullen straks een accu, ontvanger en schakelmodules geplaatst worden. De spatborden zijn op een beurs gekocht voor 10 euro. De box is gemaakt van platen polystyrol van 3 mm dik, deze heb ik gratis gekregen van mijn huidige werkgever. Ook de achterzijde is van de polystyrolplaten gemaakt. De zwanehals is gemaakt van 0,4 mm printplaat. Volgende stap is het maken van beweegbare steunpoten en de toegangsluiken aan de bovenzijde. Gr, André