Bouw van RC schip: wat heb ik nodig?

• Topicstarter Topicstarter lordluud2
  • Startdatum Startdatum
L

lordluud2

Guest
Een goede vriend van mij is van plan om een rc schip te gaan bouwen. Dit moet een binnenvaart schip worden.

Hij wilt dat het schip ongeveer 1,40 meter wordt (en een bak van 80cm in lengte).

Hij heeft nog niet alles in schaal uitgerekent, dus dit is maar een ruwe schatting. Hij heeft er nog geen materialen voor. Het schip moet met elektro motoren worden aangedreven. Hij wilt voor én achter aandrijving hebben.

Nu is zijn vraag: wat heeft hij hier allemaal voor nodig? En dan bedoel ik echt alles tot en met de kleinste moertjes en onderdeeltjes (en gereedschappen).

Hij heeft hier nog niet erg veel ervaring mee, dus een uitgebreide uitleg en beschrijving zou fijn zijn.

Als hij weinig ervaring heeft raad ik hem af een binnenvaartschip "from scratch" te bouwen. Eerst leren lopen, dan pas rennen.

Als hij wil weten wat hij nodig heeft:
Tot op het laatste boutje en moertje?
Ligt helemaal aan het materiaal wat hij wil gebruiken.
Hout? ABS? Zink? Staal? Goud?
Kortom: de vraag is onvolledig.

Wijs hem op de zoekfunctie in het forum.
Tik maar in "binnenvaartschip" en dan hoop ik dat hij niet via de telefoonlijn op Internet zit, anders zou het hem heel veel tikken gaan kosten.

Ja, dit was te verwachten. Ik heb het hem ook al afgeraden met zoiets groots te beginnen, maar hij wilt het heel erg graag.

Hij zit nu naast me, en zit niet al te vaak op internet, vandaar dat ik dit topic voor hem heb geopend.

Hij wil hem van hout gaan maken. Zijn (en mijn vraag, want ik heb hier ook totaal geen verstand van): wat voor soort hout moet hij hier dan voor gebruiken? En hoe kun je het beste de basis maken van het schip? Gewoon beginnen met het frame, en het hierna bekleden met hout?

Ook wil hij graag weten wat voor soort lijm hij hier voor nodig heeft.

En wat voor soort motoren heeft hij hier voor nodig?

ik vrees dat als we hem moeten uitleggen tot het laatste moertje wat nodig is, dat we dan beter direct een boek kunnen schrijven. Je kan niet zomaar even een heel bouwprocess en jaren ervaring gaan uittypen in een topic. Da's vragen zoals 'wat heb ik nodig voor een PC, tot de laatste vijs' - maar dan nog moeilijker.

Voordat je verder gaat, heeft je vriend vervoer voor een schip van 1.4 meter? Denk eraan... schepen zijn meestal zwaar en dingen die je niet op een fietsdrager zet.

Heb je een werkplaats waar je zulke grote boten kwijt kan en waar je er nog aan kan werken ook? Zonder vervoer en plaats moet je er niet over beginnen denken. Qua kosts zou je ook wel even kunnen schrikken, zelfs hout is duur. Om van niets te beginnen heb je snel 5-600 euro nodig hiervoor.

Ik vrees dat als je vriend echt advies moet hebben op dit niveau, dat je dan beter een ander bootje zoekt om te bouwen.

zoals Roel aangeeft, eerst leren wandelen. Sorry, ik wil niet arrogant overkomen, echter je bent niet de eerste die zulks groot schip wil bouwen en zijn tanden erop stuk bijt.

Patrick

ik vrees dat als we hem moeten uitleggen tot het laatste moertje wat nodig is, dat we dan beter direct een boek kunnen schrijven. Je kan niet zomaar even een heel bouwprocess en jaren ervaring gaan uittypen in een topic. Da's vragen zoals 'wat heb ik nodig voor een PC, tot de laatste vijs' - maar dan nog moeilijker.

Voordat je verder gaat, heeft je vriend vervoer voor een schip van 1.4 meter? Denk eraan... schepen zijn meestal zwaar en dingen die je niet op een fietsdrager zet.

Heb je een werkplaats waar je zulke grote boten kwijt kan en waar je er nog aan kan werken ook? Zonder vervoer en plaats moet je er niet over beginnen denken. Qua kosts zou je ook wel even kunnen schrikken, zelfs hout is duur. Om van niets te beginnen heb je snel 5-600 euro nodig hiervoor.

Ik vrees dat als je vriend echt advies moet hebben op dit niveau, dat je dan beter een ander bootje zoekt om te bouwen.

zoals Roel aangeeft, eerst leren wandelen. Sorry, ik wil niet arrogant overkomen, echter je bent niet de eerste die zulks groot schip wil bouwen en zijn tanden erop stuk bijt.

Patrick

Ik heb hem over kunnen halen om met iets kleiners te beginnen. Het moet nog steeds een binnenvaart schip worden, alleen kleiner. Zo'n 70 cm. Alhoewel ik denk dat dit nog steeds erg lastig is, wil hij dit gaan doen.

Zijn vraag is dan ook; is zoiets te doen?

Ik laat hem een dezer dagen hier zelf een account aanmaken, is gemakkelijker denk ik zo :)

Ik kan enkel bevestigen wat anderen reeds hebben verteld. Voor iemand zonder ervaring (of erg weinig) in modelbouw en R/C, maak je niet 'snel even een bootje' vanaf nul.

Ik heb ondertussen ongeveer 23 jaar ervaring met modelbouw en R/C, gaande van statische modellen, auto's tot vliegers, boten, zeiljachten.... Maar een volledige romp vanaf nul maken, vraagt wel wat voorbereiding, planning, en véél inzicht. Waar ik dankzij mijn ervaring meestal wel een oplossing voor weet, maar dat neemt niet weg dat ik ook vaak (te) laat merk dat er ergens iets over het hoofd gezien werd... ook ik breek mij vaak het hoofd over hoe ik een romp moet bekleden (beplanken zoals dat officieel heet).

Dit inzicht is vaak veel makkelijker te verkrijgen door eerst eens enkele "bouwdozen" te maken. Hierbij krijg je erg snel een beeld van HOE een schip juist in elkaar steekt, waar je rekening moet mee houden, waar je versterkingen nodig hebt, waar je de nodige gaten moet voorzien om achteraf techniek te kunnen steken....

Je zou de eerste niet zijn, die een mooi schip maakt, om achteraf te merken dat je de boel moet openbreken omdat je vergeten bent ergens een gat te laten waar de motor door kan....

En verder, bekijk hier op het forum alle "bouwverslagen" eens goed, daar kan je véél uit leren...

Een volledige lijst met alles wat je nodig hebt tot op het laatste vijsje kunnen we niet geven, dat noemt nl. een bouwdoos en die kan je in de winkel halen ;)

en zelfs met een bouwdoos heb je nog steeds inzicht nodig. Ik zou trouwens niet echt beginnen aan een 70cm binnenschip, krijg je dan geen HEEL smal bootje?

Patrick

Aha oké.

Hij wilt graag weten of er winkels zijn waar hij deze materialen kan aanschaffen. Binnen NL, maar afstand maakt niets uit.

Ik herinner mij een tijd, waarin internet nog niet bestond. Weet je wat we toen deden? Even naar de kast open, de gouden gids tevoorschijn halen, even de rubriek "modelbouw" opzoeken en.... een hele lijst winkels!!!

In deze huidige tijd, dankzij internet, is het allemaal weer wat makkelijker geworden, want je hoeft zelfs niet eerst meer naar de kast te lopen. Via Gouden Gids: Bedrijvengids, winkel, telefoonnummer en adres heb je die info binnen een handomdraai!

Of nog een goeie: Modelbouwwinkels.nl - Altijd wel een winkel in de buurt!

Kleine hint voor jou "maat": als hij zelf de indruk zou geven om af en toe ook zelf eens wat opzoekwerk te doen, en pas vragen te stellen voor bijkomende informatie of hulp, in plaats van van die typische "Ik-ben-te-lui-om-ook-maar-iets-zelf-te-doen-en-wil-alles-met-de-paplepel-ingegeven-krijgen" vragen te stellen, zouden ook meer mensen moeite doen om te antwoorden ;-)

Aha oké.

Hij wilt graag weten of er winkels zijn waar hij deze materialen kan aanschaffen. Binnen NL, maar afstand maakt niets uit.

Hij weet niet hoe hij zichzelf moet registreren...

En daarom moet ik het ff voor 'em doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar jij hebt jezelf toch ook geregistreerd? Dan kan je het hem toch uitleggen?
Als je ingelogd bent staat er weliswaar geen registratie-button, maar rechtsbovenaan de pagina kan je uitloggen. Ik snap het probleem niet helemaal.

Ik ben sinds die tijd nog niet bij hem langsgeweest ;)

Leg het hem morgen of vanavond even uit. Hij bedoelt het goed, alleen gaat niet zo veel met computers om enzo.

Zocht je zoiets, is gewoon een RC-bouwdoos:

Merk: CAP Maquettes/new maquettes
Naam: Jocelyne
model van een Franse spits in de schaal 1:30; modellengte 120 cm bij een breedte van 17 cm.

Kompleet uitgevoerde bouwdoos met overzichtelijke schaaltekening met afbeeldingen van diverse bouwfasen, (franstalige) bouwhandleiding en stickerset zijn bijgevoegd.
Een volledige beslagset met o.a. electromotor, schroefas en schroef is in de doos inbegrepen.

Aanbevolen wordt een 2 kanaals radiobesturing.

jocelyne.jpg

grtz.

Danny

Ik weet dat modelbouwwinkel Verspaeget in Eindhoven dit model (of iets soortgelijks) op voorraad heeft staan.
Maar ik zou voor de zekerheid altijd even contact opnemen voordat je in de auto/trein stapt

Zocht je zoiets, is gewoon een RC-bouwdoos:

Merk: CAP Maquettes/new maquettes
Naam: Jocelyne
model van een Franse spits in de schaal 1:30; modellengte 120 cm bij een breedte van 17 cm.

Kompleet uitgevoerde bouwdoos met overzichtelijke schaaltekening met afbeeldingen van diverse bouwfasen, (franstalige) bouwhandleiding en stickerset zijn bijgevoegd.
Een volledige beslagset met o.a. electromotor, schroefas en schroef is in de doos inbegrepen.

Aanbevolen wordt een 2 kanaals radiobesturing.

grtz.

Danny

120 cm is toch ook niet echt meer klein te noemen . . .
A!H

Back