Bouw van Smit Nederland in Zuid-Afrika

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door BKu, 18 okt 2024 om 14:12.

  1. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Ja, alweer een bouwverslag van een Smit Nederland. Ditmaal vanuit Zuid-Arika (Kaapstad) waar ik een groot deel van het jaar woonachtig ben.
    Vorig jaar heb ik op een lokale marktplaats een bouwdoos van de Billing Boats Smit Nederland op de kop getikt voor omgerekend 40 euro die zo te zien al enige jaren ergens in een hoek heeft staan te verstoffen. De gok is dan of alles erbij zit, zo te zien zit bijna alles erbij maar ik kan alleen 4 plastic onderdelen niet vinden. Dit is zo te zien een zakje waar o.a. de onderdelen voor het reddingvlot in hadden moeten zitten. Gaan we wel oplossen hoop ik op e.o.a. manier.
    Tijdens mijn laatste bezoek aan Nederland heb ik zoveel mogelijk modelbouw spullen gekocht die nodig zijn voor dit model, daar hier in de buurt niets te krijgen is.
    Nou heb ik weinig ervaring met dit soort bouwpakketten waar zo ongeveer niks past en je dus veel zelf zal moeten improviseren. Hier moet tussen de oren een knop om, maar helaas heb daardoor al de eerst grote fout gemaakt.
    De PVC romp is vermoedelijk door het lange bewaren enigszinds vervormd geraakt, waardoor het dek op geen mogelijkheid past. Dus heb ik dat geprobeerd aan te passen, maar in mijn enthousiasme ben ik veel te ver gegaan, waardoor er nu weer opgevuld moet worden.
    Daar heb je dan weer materiaal voor nodig en dat is in Zuid-Afrika minder makkelijk te krijgen, maar uiteindelijk een webshop gevonden bij Johannesburg (1.500 km hier vandaan) die versturen kan.
    Het dek heb ik nu op ondersteunende latten gezet, waardoor het opvullen mogelijk is. Tevens besloten om er een static model van te maken, want varen lukt toch niet hier in de buurt.
    Ik hoop hier ook wat hulp te vinden bij forum leden die wat meer ervaring hebben als ik.
     
    HANS BERTING en Albert van Loon vinden dit leuk.
  2. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.631
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Bert. De beschrijving is summier, dus je moet wel het een en ander zelf uitvinden. Voor en achter in de romp lijm je 4 strippen waarop het dek rust.
    In het middengedeelte rust het dek in de uitstulping van de romp. Dat is gelijk het berghout. Alles wat er dan boven het dek uitsteek kan van de romp worden verwijderd. Hieronder een paar foto's van de binnenkant waarop de 2 strippen voor en 2 achter te zien zijn.
    RIMG0762.JPG


    RIMG0761.JPG

    Daarna ziet het er aan de bovenkant zo uit.

    RIMG0767.JPG

    Hier ben ik al bezig met de kunststof verschansing. Heb alleen de fout gemaakt dat ik de verschansingsteunen niet in het dek heb ingelaten. Hopelijk ligt je dek nog los en kun je de openingen waarin de stutten komen er nog in zagen. 1 mm gaatje boren en dan met de figuurzaag het sleufgat zagen.
    Zit je dek al vast dan 1 of 2 mm gaatjes tegen elkaar aan boren. dammetjes doorsteken met hobbymes en dan glad vijlen met een sleutelvijltje. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2024 om 20:01
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.631
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zie nu pas dat je het dek hebt uitgezaagd op de lijn waarop de verschansing komt. Heb je de afgezaagde rand nog? Zo ja, dan kan die dienen als vulling. Dek met rand ertegen op een plastic zak leggen en dan de rand dicht smeren met epoxy-lijm. Eventueel de spleet iets openen. Daarna een nachtje uit laten harden en in de herkasing. Misschien eerst de sleufgaten voor de verschansingstutten zagen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2024 om 20:12
  5. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Hallo Klaas,
    Zo te zien zijn er dus verschillen in de bouwpakketten.
    Bij mij zijn de uitsparingen in het dek er al in gelaserd, en kan ik de steunen er zo in lijmen.
    De steunen en verschansing zijn allemaal van hout, waar jij schrijft dat het plastic is.
    Ik had het dek dus afgeschuurd met een slijpsteen, dus geen materiaal meer. Het dek rust nu op latten en vul de boel weer op met balsa hout wat makkelijk te snijden is.
    Ik heb me er ook helemaal verkeken op het feit dat de PVC romp bijgesneden moet worden, waardoor ik de verkeerde beslissing genomen heb. Gaat nu wel goedkomen, maar is extra werk.
    Ik zie dat jij de koperen pijpjes voor de anker ketting er al in heb zitten. Hoe heb jij dit gemaakt aan de zijkant van de boeg, m.a.w. hoe heb je dit mooi passend gekregen aan de romp. Kan je dit voor me fotograferen?
    Gr.
    Bert
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.631
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Mijn bouwdoos was van begin jaren 80 en alles moest worden gezaagd (figuurzaag). De kluisgaten (koperen pijpjes) zitten bij mij niet op de juiste plek in de plastic romp. Op het houten dek zijn ze afgetekend en de plaats in de romp had ik aan de hand van de ankers moeten bepalen. Nu passen de ankers niet in de kluizen. Kan ook dat het model van de kluizen niet goed is. Na gaten boren in het dek en iets ovaal vijlen de pijp erin gestoken en doorgeschoven tegen de romp. Gaatje geboord en op maat gevijld voor de pijpjes. Aan de buitenkant de pijpjes iets door laten steken, afgetekend en afgezaagd. Aan de bovenkant idem dito en iets door het dek laten steken. Daarna aan de binnenkant afgesmeerd met epoxy-lijm. Inmiddels zijn we 15 jaar verder en zie ik het niet meer zitten om de boel te slopen en van plaatmateriaal nieuwe kluizen te maken. Je komt er heel slecht bij om het aan de binnenkant af te kitten. Van origine was er triplex voorzien voor de verschansing, maar de kwaliteit van het hout vond ik maar niks. Liep in de opruiming bij de bouwmarkt tegen 5 verticale raamlamellen aan. (190 x 11 cm en 0,7 mm dik). Betaalde er 5 Euro voor. Dus een deel daarvan gebruikt om de verschansing te maken. Mooi glad, geen geschuur en alleen ontvet met wasbenzine. Na pasmaken gefixeerd met CA-lijm en afgelijmd met epoxylijm. 2 x geschilderd met Revell Seidenmatt. Heb het schip gebouwd als low budget project en veel dingen zelf gemaakt. Er was geen beslagset bij. Op de laatste foto in de vorige posting zie je eigen fabrikaat messing schroeven en enkele roeren. Later in een opwelling Becker roeren gemaakt. Met wat restanten raamlamel en "rommel" uit de doos met restanten. Hieronder een foto van de kluisgaten en een foto van de roeren met aangepaste alu roerhakken. De hennegatkokers voor de roeren gemaakt van fietsventielen met daaraan gesoldeerde messing armpjes voor bediening van achterste roerdeel. Gr. Klaas.

    RIMG0915.JPG

    20230826_163858.jpg
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2024 om 21:35
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.429
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Succes met de bouw Bert,
    en zoals je reeds gemerkt heb, met Klaas heb je er een live handleiding bij als je twijfelt aan de papieren versie.
    Denk er af en toe aan dat je soms beter eerst vragen stelt, voor je de zaag erin zet .
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2024 om 13:00
    HANS BERTING vindt dit leuk.
  8. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Bert,

    Heb een tip voor je over de 2 ventilatie roosters als je dit model wat preciezer wil gaan bouwen...
    Op de BB tekening staan ze een stukje uit elkaar maar dat klopt niet.
    Deze hebben tegen elkaar gestaan, zie foto van de SMIT ZWEDEN die gelijk was aan de SMIT NEDERLAND....

    succes met je bouw van je SMIT NEDERLAND

    groetjes: Hans ventilatie roosters 1800 serie.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 22 okt 2024 om 19:36
    Rene Witteman vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.631
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Bert, Nog iets waarover ik zelf ben gestruikeld bij het bouwen van de stuurhut. Bij de ramen zet je lijsten in de panelen en daartegen de ruiten. Ik had geen erg in de schuifdeuren en had bij de achterste ramen in de zijkanten de lijsten te ver naar buiten uit laten steken. En dan lopen de schuideuren klem. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina