Bouw zeilsloep: Lobster 21.5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo mensen!

Ik heb na mijn vorige speedboot die net een weekje af is besloten om te beginnen aan een mooie zeilsloep. :rolleyes:

De Lobster 21.5
De lengte van de echte boot is 6.62 meter mijn model wordt(ik weet dat het een hele rare schaal is) ong. 1:7,5.
Hij wordt dus zo'n 90 cm lang. En ong. 29 cm breed

full

Dit is de vorm van de romp het grijze papiertje achteraan moet het roer worden.

Het spanten plan
full

Spant 1 t/m 10
full

Spant 11 t/m 20


De groeten,
Esben

PS: commentaar alsjeblieft ik ben niet zo bekend met zeilboten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Esben,

Als de sloep zeil moet voeren en ook daadwerkelijk moet zeilen, kom je niet om een (afneembare) kiel met balastbulb heen.

Het water is namelijk niet op schaal en zelfs al ballast je de boot dat 'ie niet direct om zal slaan, goed zeilen zal 'ie niet vanwege de drift.

Maak er een kielkast in, zodat je de kiel er af kunt halen voor als 'ie op de kast te pronk staat.
Ook een afneembare verlenging van het roerblad (naar beneden) van plexiglas (dat zie je niet in het water) is een goed idee.

Een zeilende sloep van 90 cm zal ongetwijfeld water over krijgen, zorg er dus bij de indeling voor, dat je forse luchtkasten hebt en dat de electronica ook watervast is opgeborgen.
Deze voorwaarden kunnen behoorlijk in conflict komen met een natuurgetrouw binnenwerk, houdt daar rekening mee.

Groter is in dit geval beter, schaal 1:6 geeft je wat meer ruimte om de boel netjes te camoufleren, en een grotere romp zeilt ook nog eens beter.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
heb je al grofweg uitgerekend wat het drijfvermogen van deze romp wordt?? zoals ik het begrijp heb je een 1:1 model verschaald naar een model.... je inhoud gaat dus kwadratisch kleiner worden waardoor je heeeel licht moet bouwen om op de beoogde waterlijn te komen

succes

Francis
 
Francis heeft gelijk, een 1:1 model verschalen levert altijd dit soort problemen op.

Ik los het meestal op door het spantenplan onder de waterlijn iets op te rekken en de vertikale lijn van de spanten boven de waterlijn, vlak onder het boeisel iets langer te maken.
Op die manier valt het op het water het minst op en heb je toch een aanzienlijke vergroting van het opdrijvend vermogen.
 
Ik heb het even berekend wat bij het orginele ontwerp de waterverplaatsing is, en ben er zo op gekomen dan het gewicht van de boot ong. 6 kilo mag worden is dat normaal voor de grote van de boot die gebouwd gaat worden of is dat te licht?

Groeten
 
te licht? Lijkt mij eerder aan de zware kant....

voor een boot van 90cm zou ik eerder richting 3-4 kilo denken (incl ballast)

PS mijn alinghi van 120cm is exact 4 kg....
 
Wat is de waterverplaatsing van het 1/1 schip ? vollume is geen kwadraat maar derde macht. Volume delen door ( 7.5 X 7.5 X 7.5 ) 421,875 :wink:
 
Ik heb de orginele diepgang genomen dus op het plaatje tot de witte lijn (ong. de helft van de boot) en vervolgens met de spanten berekend hoe groot de waterverplaatsing is van het stuk dat onderwater ligt. Dit moet toch vrij nauwkeurig zijn moeten zijn of het ik het fout?


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
als je inderdaad netjes het oppervlak van de spanten kunt uitrekenen (onderwater deel) dan kom je aardig in de richting, echter ik zie niet zo snel hoe je het oppervlak van de spanten netjes kunt berekenen? als je de hele handel in een CAD pakket hebt staan kun je eea wel opmeten, maar zo "op de achterkant van een bierviltje"........
 
De lengte van de echte boot is 6.62 meter mijn model wordt(ik weet dat het een hele rare schaal is) ong. 1:7,5.

Hoi leuk project , is zeer goed haalbaar alleen waarom deze rare schaal mischien transport ? als dit te verwaarlozen is maak deze groter schaal 1:5 want om ermee te zeilen is dit vele malen beter je heb veel betere zeil eigenschappen en omdat het een open boot is heb je minder kans om water binnen te krijgen ,en je kunt dan ook beter je elctronica verwerken , het zou jammer zijn als je erveel werk insteekt en dan!! je kan er niet mee zeilen ivm golven tehoog te veel wind , maar verder leuk !!
 
mooie dag

vandaag een mooie dag geweest! Dus heb nu de kiel en alle spanten mooie uitgezaagd incl. het roer.
Ik heb de kiel en het roer beide gemaakt van 2 plaatjes 5,0 mm watervast multiplex die ik later op elkaar gelijmd heb en mooi rond geschuurd.

Morgen de foto's tis nu een beetje te donker voor mooie foto's....
 
Ik heb toch nog een goed verlichte plek in huis gevonden.
De foto's zijn niet van de beste kwaliteit maar goed beter dan niks;)

De kielbalk

full

Het roer

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Over het berekenen van de waterverplaatsing: Als je het spantenplan hebt, dan kan je deze relatief nauwkeurig en eenvoudig berekenen door te "simpsoneren".

Enige beroerde is dat ik niet meer exact weet hoe het werkt (het is een kwestie van een tabelletje invullen, wat vermenigvuldigen en delen) en dat het een zodanig antieke methode is dat deze op het hele internet niet meer te vinden is... (Dit zegt denk ik meer over de ouderdom van de kennis die ik voorgeschoteld kreeg tijdens Scheepsbouwkunde in Rotterdam)

Iemand die het nog wel weet?
 
simsoneren is niet ouderwets hoor, heb het maandje terug nog aangeleerd gekregen,

maak een excel bestande met een aantal horizontalen, welke je verschillende spanten zijn, 1,2,3,4,5,6 etc, let er wel op voor het gemak dat deze oneven zijn,

daarboven verticale kolommen met de volgende namen:
m^2 .. S.F. .. m^2*SF ..

m^2 haal je uit je Kromme Van Spantenoppervlaktes, oftewel je KVS,

vb:
.....m^2 ... S.f. ... m^2*sf
1... 0.1 ... 1 ... 0.1
2... 0.2 ... 4 ... 0.8
3... 0.4 ... 2 ... 0.8
4... 0.6 ... 4 ... 2.4
5... 0.4 ... 2 ... 0.8
6... 0.2 ... 4 ... 0.8
7... 0.1 ... 1 ... 0.1

de som van m^2*S.f. = 5.8, dit vermenigvuldigen met 0.5 en daarna delen door 3 is de waterverplaatsing

meer vragen hierover pb me maar even :wink:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top