Bouwdraadje: kunststof duurvluchtzwever

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 24 mrt 2006.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zo, eindelijk is het zover. Met het gereedkomen van:

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=355820#355820

    heb ik eindelijk tijd voor het maken van een “electroduurvluchtzwever”

    Ik heb al, lang geleden het een en ander aangekaart in een ander draadje:

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15232&start=0

    Daarin dwaalde ik ernstig af. Nu een schone start. De bouw is begonnen!!

    Eerst maar eens voorstellen wat het gaat worden: (02-08-2006: er zijn inmiddels een paar kleine wijzigingen op deze "setup")

    [​IMG]

    Spanwijdte: 3340mm
    Vleugelopp:70.79 dm^2
    Stabilo opp: 6.9 dm^2
    Tailboom: 938mm
    Aspectratio: 15.76
    Gem. koorde: 212mm
    TVR: 0.431
    Profiel: wortel HQW-025-085 , naar tip HQW030-090 (misschien nog een verloopje naar HQW-030-010, wie zal het zeggen?!)
    Profiel stabilo: HT12mod (6%)
    Profiel Winglet: HQ winglet
    Instelhoek: 2.2graden
    Zwaartepunt: 98-110mm
    Vlieggewicht: 2400gram (dit is een streven)
    Min. Vliegsnelheid: 8 m/s (niet geflapt)
    Vleugelbelasting: 33.9 gr/dm^2

    Even wat verklaringen afleggen (“bronvermeldingen………”):

    De vleugelgeometrie is gepikt van de Stratos 2000.
    De V-stelling van de Pike Superior.
    Staartgeometrie is van de Pike Perfect.
    Profielkeuze is gebaseerd op de resultaten van diverse goed presterende zwevers uit het wedstrijdsegment. (Ik heb nevernienooitniegeen wedstrijd aspiraties. Ik wil een lekkere zwever bouwen. That’s it!) Dit kan allemaal niet missen.
    Waarom winglets? Al was het alleen maar om te provoceren. Het toepassingsgebied van deze zwever is: Cirkelen en steken. Geen snelheidstaken, zoomstarts, dynamicsoaren, F3F ragwerk of “doelcrashen”. Wat brengt een winglet? Vriend en vijand zijn het er overeens. Stabiler cirkelen. En dat is dan mijn hoofdreden. Ook vermindering van de geinduceerde weerstand. Al zijn de geleerden daar minder over eensgezind in voor dit toepassingsgebied. Je kan ook verminderde geinduceerde weerstand creeren door de spanwijdte te vergroten. Als je de winglets netjes bouwt, goede instelhoeken en twist toepast, de winglet niet te klein maakt (min. Reynoldsgetal!!) dan ondervindt je bij lagere Cl coefficienten (hogere snelheden) minder of geen last van die dingen.

    Andere fijnheden:

    Ailerons aan de bovenzijde gescharniert.
    Gigaflaps, doorlopend tot aan de winglet.
    Flaps aan de onderzijde scharnieren.
    Spleetafdekking dmv inlooplippen
    Rotarydrives. (Jawel, dat wordt nog een mechanisch kunststukje! Bovendien kan ik alle vier de servo’s in het middenpaneel onder brengen. Dat levert kortere snoeren op, lager traagheidsmoment, twee stekkerverbindingen minder en geen uitstekende delen. Al met al moet de vleugel straks snotglad zijn! Je moet wat te dromen hebben….)
    Pendelhoogteroer (zo krijg ik geen gedoe met instelhoeken..)

    Zo dit zijn aardig wat doelen om de mens van straat te houden.

    Ik ga me eerst op de vleugelbouw concenteren. Deze gaat gemaakt worden middels VACUUMTECNIEK. Voor mij is dit een geheel nieuwe wereld. En het tegenovergestelde van mijn Grunau baby waar hout, papier en zijde toegepast werden.

    Dit draadje gaat vast lang duren!!

    Goed. Om te beginnen moest er een vacuumunit komen. Daar vroeg ik lang geleden al naar. Vervolgens moest ik goed schuim kunnnen snijden. Op www.extremflug.de staat een goede beschrijving van een regelbare stroombron. Deze werkt inmiddels ook naar behoren. Laatst zag ik een draadje van Erik van Dijken een donders handig snijhulpmiddel. Een zwaartekrachtsnijder. Inmiddels is deze ook operationeel. Het werkt geweldig!
    Lange tijd was het verkrijgen van Mylar, hulpmiddel voor het verkrijgen van een strak oppervlak, onder vaccuum, een probleem. Ook dat is opgelost en nu is de weg vrij om te gaan bouwen.

    Waar te starten bij zoveel nieuwe dingen?! Het stabilo lijkt me een goed punt. Het is een afspiegeling van de vleugelbouw. Met dit verschil dat fouten minder kostbaar zijn. Inmiddels heb ik een helft van het stabilo gesneden liggen. Prachtig, zo’n strak schuimkerntje van 7.2mm dik….. Deze kern zal ook als eerste worden voorzien van glas. Maar zover is het nog niet.

    Vanavond heb ik materiaal gekocht voor de vacuumzak. Dit wordt van 0.06mm schildersfolie. Ben benieuwd of het werkt.

    Morgen hoop ik bij Hobbyinn langs te gaan om div. kunststoffen in te slaan.
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Mooi mooi, ziet er goed uit Berrie. Nu nog lekker een volwaardig bouwdraadje.

    We wachten gespannen af.

    succes met de bouw.

    Stevo
     
  3. Eric R

    Eric R Guest

    Ziet er goed uit

    En zal zeker dit draadje volgen.
    Ik zie dat je in de buurt van Nieuwekerk woont, daar heb je PolyService zitten , alle kunststofjes zijn daar ook te verkrijgen.

    http://www.polyservice.nl/

    Mzzl
    Eric
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vandaag maar niet naar hobbyin geweest. Vliegmaat was ziek en we zouden samen gaan. Ook komt de beurs in Dortmund eraan. Daar zullen ze vast ook wel alles verkopen wat ik nodig heb.

    De layup van de vleugel is als volgt:

    De schuimkern wordt gemaakt van Styrodur. Soortelijk gewicht is 35000gram m^3.
    Over de hele spanwijdte komt glas 49 gr/m^2 aan de buitenzijde. Het middenpaneel wordt daaronder voorzien van 93 grams carbon. De buitenpanelen van de driedelige vleugel krijgen 80 grams glas. Dit komt allemaal onder 45 graden.

    Over 2770mm van de spanwijdte komt een carbon ligger. Deze is grofweg als volgt opgebouwd. Boven en onder een hardschuimen kern komt een carbonstrip van 25mm breed en 0.3mm dik. (Aantal rovings weet ik niet uit mijn hoofd.) Dit pakket wordt omwikkeld met Kevlar draad.

    Ik verwacht de volgende gewichtsuitkomsten:

    Centerpanel huid: 187 gr
    Buitenpanels huid: 214 gr
    Schuimkern vleugel totaal:298gr
    Verf totaal vleugel: 150gr
    Ligger incl. vleugelpennen: 200gr.
    Servo’s: 120gr.
    Ontvangeraccu: 100gr
    Ontvanger: 30 gr
    Vliegaccu: 382 gr
    Regelaar: 60 gr
    Motor: 220 gr
    Snoeren: 100 gr
    Romp + stabilo: 300 gr
    Stekkers: 20 gr
    RDS: 50 gr
    Winglets: 40 gr.

    Bij het berekenen van de huid heb ik het vierkante meter gewicht van de vezels vermenigvuldig met 2. Dus net zo veel hars als vezel, als aanname. Dit gewichtstaatje zal me helpen om tijdens de bouw te kunnen beoordelen of ik uiteindelijk goed uit kom.

    Dit levert een vlieggewicht op van circa 2600 gram. Daar is opzich niets mis mee. (Dit levert een vleugelbelasting op van 36.7 gr/m^2.)Maar het is natuurlijk 200 gram boven het streef gewicht. In de loop van de bouw zal duidelijk worden hoe dit uit zal pakken………. De truuk zit hem in de gebruikte hars en verf.

    Vandaag ben ik wel aan het stoeien geweest met een vacuumzak. Dat werkt nog niet echt. Als de machine continu draait haaltie –0.8 bar. Maar als de machine uit is is het vacuum met een minuut verdwenen! En dat zit puur in de zak. Deze bestaat nu uit dubbelgeslagen folie. 0.06mm dikke schildersfolie uit de doehetzelfzaak. De langsnaad en een kopse naad heb ik met dunne, brede, doorzichtige tape dicht getaped. Daar zit het probleem. Er bevinden zich, haaks op de tape, kreukels in de folie. Daarover zal die wel lekken. Ik heb ook de zak eens opgeblazen om lekken op te speuren. Het blijkt dat er miniscule gaatjes in de folie kunnen zitten. Dat schiet niet op……..

    Op de beurs in Dortmund moet ik maar eens kijken naar een goede oplossing. Of weet iemand van jullie hoe je dit goed kan maken?
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.254
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Volgens mij moet je een pomp hebben die aan en uit slaat op de door jouw in gestelde onderdruk of vacuüm of hoe heet dat.
    Succes met de bouw
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zo'n pomp heb ik gemaakt. Dat werkt perfect. Het probleem is nu de zak. Maar ook dat zal me lukken. Kwestie van tijd. Je kent mijn motto:
     
  7. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Heb je voor die roeraansluitingen naar Harley Michaelis' Genie gekeken?
     
  8. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Mooi gedocumenteerd. ik ben alvast ook geabonneerd. :)

    Groeten Val
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    @ Nico, Yep ik ben zelfs al aan het mailen met Harley!

    Gisterenavond heb ik samen met vrouwlief opnieuw een poging gewaagd om een goede vacuumzak in elkaar te frotten. Dat is goed gelukt! Echter, na enige uren proefdraaien van het vacuumsysteem, heeft de pomp de geest gegeven. Ik ga maar eens uitkijken naar een “officiele” pomp.

    Een draadje zonder plaatjes is niet interessant, dus hier maar wat plaatjes:

    Snijstysteem compleet.
    [​IMG]
    Zwaartekrachtsnijden. Naar mijn menig de beste uitvinding na het wiel en de vleugel…
    [​IMG]
    Snijden van onderste snede
    [​IMG]
    het resultaat.
    [​IMG]

    Ik maak mijn snijmallen van harde plaat waarmee je bijvoorbeeld een keukenblad bekleed. Het lag al jaren in mijn hobbyhok, dus de naam van het spul ben ik kwijt.
    Eerst snij ik de onderzijde, dan de bovenzijde. Om de snijmallen te tekenen gebruik ik Profili Pro. Ik neem geen dikte mee voor de glashuid, ook stel ik geen correcties in voor de warmte van de snijdraad en draaddikte. Het uiteindelijk gesneden profiel ligt hiermee 0.15mm onder de theoretische waarde van 7.2mm (6% van 120mm koorde). Straks met de glashuid erom zal je verdraaid dicht in de buurt van de 7.2mm zitten!! Dat geeft ook hoop voor de hoofdvleugel. Ik ben verrast over de nauwkeurigheid waarmee je schijnbaar kan werken.
     
  10. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Om een goede vacuumzak te maken kun je ook plastik verpakkings buis nemen. (EMC-Vega op de beurs of Kees Maas). Je hoeft dan alleen de uiteinden dicht te maken. Het einde een aantal keren oprollen en aanklemmen tussen 2 latjes met lijmklemmen. Dit is 99,99% dicht.
    Als je geen buisfolie hebt kun je ook 2 lagen plastic op elkaar plakken met acrylaatkit. Met deze kit kun je ook de doorvoer van de vacuumslang dichtplakken.
    De pomp draait als alles goed is enkele seconden per 5 min.
    Als drukregelaar heb ik een chipje van Farnell met opamp en relais die de pomp aan en uitzet.
     
  11. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Als vacuumzak folie zou ik keukentafel zeil gebruiken (ook nog met bloemetjes verkrijgbaar als je wilt). Dat is wat dikker en vaker te gebruiken.

    Als afdicht middel gebruik ik een soort "klei" van 3M dat wordt geloof ik gebruikt voor of het plaatsen van autoruiten of het dichten van gaten. verkrijgbaar bij een goede auto ass. shop. Het is erg vaak te gebruiken en kleeft goed.
     
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bedankt voor jullie adviezen inzake de vacuumzak!
    Ik zit nu met een verrotte pomp :(

    Ik denk erover om de pomp bij R&G te kopen. Dat lijkt me in een keer goed. In een goed stuk gereedschap wil ik wel investeren..

    http://shop.ezentrum.de/4DCGI/ezshop?hid=27&sprachnr=1

    Artikelinfo

    Vakuumpumpe P1-N (mit Feinregulierkopf ...
    Artikel-Nr. 3901002
    VPE STK
    Preis (€) 269,60

    Vakuumpumpe P1-N

    Neue Membran-Vakuumpumpe und Kompressor.
    Mit integriertem Feinregulierventil und Mano-Vakuummeter.

    Einsatzgebiet
    Zum sauberen Evakuieren, Fördern und Verdichten von Luft.
    Speziell auch gut geeignet für das Vakuum-Preßverfahren zur Herstellung von Faserverbundbauteilen. Hohes Endvakuum, für Formen von etwa 3-5 m² Oberfläche.
    Produkt aus deutscher Herstellung, zwei Jahre Gewährleistung.

    Hohes Leistungsvermögen und lange Lebensdauer durch eine spannungsoptimierte Strukturmembrane.

    Technische Merkmale
    • unverfälschtes Evakuieren, Fördern und Verdichten von Luft
    • hohes Leistungsvermögen bei kleinsten Baumaßen
    • sehr leise und schwingungsarm
    • hohe Dampf- und Kondensatverträglichkeit
    • kühllaufender Motor, auch im Dauerbetrieb
    • mit Thermoschalter und Netzsicherung
    • einfache Handhabung, wartungsfrei

    Technische Daten
    Max. zulässige Gas- und Umgebungstemperatur + 5 bis +40 °C
    Motor 220 V/50 Hz
    Schutzart IP 20
    Motorleistung 65 W
    Stromaufnahme 0,63 A
    Gewicht 1,9 kg
    Eingebauter Anschluß für R&G Pumpenschlauch
    Ø 6 mm (Bestell-Nr. 390 110-X)

    Leistungsbereiche
    Max. Förderleistung bei atm. Druck 6 Liter/min.
    Max. Unterdruck beim Vakuumpressen 0,85 bar
    (Preßdruck = 8500 kg/m²)
    Max. Betriebsüberdruck 2,4 bar
     
  13. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Berrie,

    ik weet niet watje probleem is me de vacuumzak, Maar ik gebruik "gewoon" de witte folie die ik ook onder mijn tent gebruikt.

    Je moet dan zelf er een zak van maken met breedplakband maar dat is absoluut geen probleem. Wel moet je het nauwkeurig doen zodat je geen luchtknaaltjes krijg en dus lekkage.
     
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Grootste probleem met de vacuumzak? Dat was mijn ongeduld!! Het is nu opgelost.... Nu is het wachten op de beurs om alles in te slaan. R&G staat volgens mij niet op de beurs. Maakt ook niet uit. EMC verkoopt geen pompen dacht ik zo....

    De komende tijd rommel ik wat aan hulpgereedschap. Zoals schuurlatjes en blokken waar ik schuurpapier op plak. Ik kan al snijmallen maken voor het vleugelmiddenstuk. De Mylars voor het stabilo kan ik maken. Er is nog genoeg te doen voor ik de eerste keer kan vacuumzuigen. De eerste keer zal het zowiezo een proef zijn.

    Ik moet nog even nadenken over de profielen naar de tip van de vleugel. Misschien geef ik de laatste 30cm toch wel HQW030-010. Ook heb ik besloten om het vleugelmiddendeel vlak te houden. Ik verwacht anders problemen met het Mylar aan de bovenzijde. Ik denk dat het Mylar niet goed aan zal liggen in het midden van de knik, bij de leadingedge.


    Nog ff wat over verf. Uit (mijn) onderzoek is gebleken dat er door de plaatselijke winkels twee typen verf worden aangeboden. Op Acrylbasis en op Alkyd basis. Hebben jullie ervaringen met deze verschillen?
     
  15. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    EMC-Vega heeft een pomp van het merk Thomas Kolbenpumpen
    -0,92 bar max 48l/min voor 128 euro. Genoeg onderdruk om je vleugel zo plat als een dubbeltje te zuigen. :eek:
     
  16. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ik gebruik nu doorslagfolie als vacuum zak. Dat werkt perfect.
    Is behoorlijk sterk en word gebruikt tussen muren om te voorkomen dat vocht doorslaat ;)

    Ik vouw het gewoon dubbel en bij de rand leg ik gewoon een rups acryl kit en vouw hem dicht..
    Werkt perfect.

    Peter
     
  17. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    als pomp gebruik de picolino vte 3 van rietschle thomas. Zijn wat duurder, maar daar doe je wel een eeuwigheid mee.
    Gewoon een buffervat ertussen en een afslag.. en je heb een professionele opstelling.

    Peter
     
  18. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Oh ja, als een koelkastpomp het niet meer doet is meestal het startrelais kapot.
    Gewoon deze van de pomp afslopen en je houdt 3 aansluitingen over.
    De nul draad laat je zitten zoals hij zit. De fase draad van het lichtnet gaat naar de ene aansluiting op de pomp.
    De andere aansluiting op de pomp gaat via een 400v condensator naar de fase van het lichtnet.
    Een kondensator kun je uit een wasmachine slopen.
    De waarde is absoluut niet kritisch, de pomp zal veel beter lopen en opstarten.
     
  19. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Hoi bertus,

    Ik heb in het verleden ook vaak met koelkast motoren gewerkt,ze zijn goed alleen geven ze vaak de geest al je er niet bij bent(in ieder geval bij mij)en zie je het resultaat pas de volgende ochtend,en kan je voor veel geld in de bak gooien.
    Later heb ik dit ondervangen door twee pompen te gebruiken met vacuumafslag en een oude plc schakeling,deze schakelde na iedere uitschakeling over naar de andere pomp zodat ze niet zovaak werden aangeschakeld.
    mocht het voorkomen dat het te lang duurde voordat het vacuumbereikt werd(pomp stuk) dan schakelde de plc vanzelf om naar de andere pomp.
    Dit heeft mij veel ellende bespaart,maar ook het zuigvolume valt tegen van een koelkastpomp bij grotere zakken duurt het erg lang voordat deze leeg is, of bij een erg klein lek.
    Nu gebruik ik een thomas VTE 3 welke 60l/min zuigt en erg stil is,en super betrouwbaar het pompgedeelte is te reviseren voor weinig en draaid zonder problemen 12000 uur.
    Succes Ruud
     
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    8O Ik kan het alleen niet vinden op hun site... Is dat ding ook drukinstelbaar en voor "dauerbetrieb" geschikt? Dus: zak aan de pomp hangen, druk instellen, pomp aan en zuigen maar.

    @Ruud, ik heb natuurlijk ook jou website bezocht en naar jouw oplossing gekeken. Ik heb geen zin meer in een onbetrouwbare koelkastpomp. Ik koekeloer nu dus naar een betrouwbare pomp. Na de beurs of op de beurs neem ik een besluit..
     

Deel Deze Pagina