bouwen van MW-54 turbine

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door pieteralje, 19 mrt 2009.

  1. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo allen,

    ik lees al geruime tijd mee op dit gedeelte van het forum en verbaas me over de handigheid van velen :) ik ben ook niet iemand om nou bij elk berichtje "oh" en "ah" te zetten, maar ik bewonder jullie werk!

    Nu ben ik al geruime tijd aan het kijken en fantaseren over het zelf bouwen van zo'n apparaat(je) en vroeg me af of het verschil maakt of je een MW-54 of een KJ-66 bouwt. Het lijkt me constructie technisch niet uit te maken, want je zult in beide geval flink wat aluminium verspanen. (en de benodigde kennis daarvan nodig hebben)

    Nu is een verschil volgens mij dat de onderdelen van de KJ-66 makkelijker te verkrijgen zijn dan de MW-54. Nu vond ik ook nog een site: Changzhou Environment & Energy (E&E) Turbo-Power Company Ltd. is vanuit China = dus goedkoop = dus slecht??? of ...


    (((qua kennis en vaardigheden op de draaibank / freesmachine zal het nog vele jaren duren, maar... het kriebelt wel)))
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2009
  2. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo.

    Leuk dat je ook de kriebels hebt.

    ja, het enige wat ik kan zeggen over het hoeveelheid verspanen van aluminium ,is dat je dan een mw54 moet bouwen ,want die is kleiner dus minder aluminium.

    Het is geen problem om aan onderdelen van een wren 54 te komen , maar je moet net weten waar en bij wie je moet zijn ,dat is inderdaad wat lastiger.

    De kj is wat bekender ,en er zijn ook meer leveranciers voor de onderdelen .

    Voor de rest moet je maar gewoon kijken wat je wil , en dan een keer de knoop doorhakken .

    Het zal wel even leren zijn ,maar dan heb je er in ieder geval toch plezier van .

    succes ermee.

    Groetjes,

    Martin.
     
  3. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    met het verspanen wordt ik begrenst door mijn draaibankje, namelijk een Emco unimat SL. Klein apparaat, maar draait fijn. Met wat kunstgrepen kan ik een stuk staf alu in spannen van 32mm voor bv de tunnel. De intake zou ook moeten lukken, maar dit wordt van nylon gedaan volgens tekening? En alle forumers hebben hem van alu volgens mij.

    heb hier al eens gekeken: 5 Bears - MW54 Project
    Deze man heeft de diffuser gekocht, maar volgens mij hebben jullie hem allemaal zelf gemaakt. Rikdragonfly met de CNC frees en de rest gewoon met de hand.
    nu hebben we deze diffuser ook, en deze wordt ook genoemd hier op het forum, maar ik kan niet vinden wat de voortgang hiervan is, alleen dat deze beter, koeler en makkelijker is te maken:
    [post72]

    Rik heeft trouwens ook een heel verhaaltje over de MW-54: [51780] beginnen-met-turbine-zelfbouw

    pff en ik ga alle draadjes nog een keer om mijn gemak doorlezen. Hele bulten info... :)

    en inderdaad Martin, het leren draaien en doen is en blijft in de modelbouw het meest leuk!
    Iemand had in een van de draadjes nog de opmerking dat de kans op slagen heel wat groter is door dit forum, en dat idee heb ik ook enorm.
    Gegroet u allen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  4. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Dat is een heel positief antwoord Peter.

    Als je wat wilt weten ,je kan me altijd mailen .

    Succes,

    Martin.
     
  5. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Martin,
    alvast dank voor de aangeboden hulp!
     
  6. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik wil even een vraag stellen voor mijn beeldvorming; hoe moeilijk is het om een turbine te maken?? En waarom is eea zo duur? Is het aluminium van een speciale legering ofzo? Kan je als je die onderdelen draait op de draaibank niet meteen 10 maken ofzo of werkt dat niet zo? Komt misschien dom over maar ik heb er totaal geen beeld bij..
     
  7. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Gary,
    als je ziet hoeveel tijd er bij de turbinebouwers in gaat zitten... Rikdragonfly doet het via CNC, maar het lijkt me dan nog steeds een tijd rovende klus.

    kijk hier ook eens: http://www.mediafire.com/file/vuyvyzt4zed/manual.pdf erg interessant voor de beeldvorming.
     
  8. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    370
    Locatie:
    België
    @ Gary27
    Hoe moeilijk is een turbine maken?
    Met het juiste gereedschap en kennis van zaken is al het halve werk word vaak gezegd, en dat geld op alle gebied wat je ook maakt…dat is met alles zo.
    Dus stel de vraag als volgt heb je de goede gereedschappen en machines tot je beschikking.
    En hoe handig ben je met deze machines?
    De beste draaibank maakt het maar zo juist of fijn zoals jij het bestuurd.
    Waarmee ik niet wil zeggen dat je super top machines en gereedschap moet gebruiken, nee als jij maar weet hoe jou machine en gereedschap de vooropgestelde precisie en fijnheid behalen.
    Verder handigheid en kennis leer je jezelf aan door te doen en er veel mee bezig te zijn, dus soms zul je wel eens een onderdeel moeten hermaken, of meerdere.
    Kennis en ideeën kun je van andere zielsgenoten opdoen leren.
    Het forum is hier al inderdaad een mooie leidraad.
    De kosten?
    Je moet ook niet alles in een keer aanschaffen.
    Het Alu is niet de kost als je niet alles 6 keer moet maken om 1 goed stuk te hebben
    Maar delen als een compressor afhankelijk van type merk en leverancier rond de 100 en 175 Euro
    Lagertjes gauw 50 Euro/ stuk
    Een NGV 150 tot 220 Euro. evenals voor een turbine wieltje zelfde prijs.
    En een sturing met alle sensors hiervan ken ik geen prijzen vanbuiten, maar denk dat je gauw 350 Euro kwijt bent
    En dan nog alles zien correct te maken en samenbouwen.
    Is dit duur, …Misschien wel.
    maar enorm leuk, om mee bezig te zijn, en ook als alles op het einde mooi werkt.


    Groeten Tucano
     
  9. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi Mr Tucano ik zag je kostenplaatje in het andere draadje.. Als ik dat zo bekijk loont het wel de moeite, als je handig bent en het gereedschap hebt enzo. Als het lukt om er een te maken en je weet hoe en wat dan loont het zeker om er zelf een te maken ipv te kopen..
     
  10. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    370
    Locatie:
    België
    Gary27, Kosten heb ik allees hieronder opgesomt.
    Of het de moeite loont dat moet je zelf uitmaken, want bedenk wel dat een jaar zo om is als je een turbine voor het eerst maakt.
    Je botst hier en daar dan wel op een probleem over hoe je best iets maakt, of op welke wijze.
    Maar dat is de hobby
     
  11. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    @gary27
    het is de lol om een turbine temaken
    den kosten zijn wel hoog zo €500
    dan heb je nog niks een turbine koop je voor €1700 en die draait
    dus het is niet altijd goed koper om zelf tebouwen je moet ook niet vergeten dat je heel wat gereedschap aan moet schaffen kost ook wat dus je moet niet gaan bouwen om dat het goedkoper is want ik denk dat het daar om hangt maar je moet bouwen om je het leuk vind en voor de eer
     
  12. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja snap ik, ik ben zowiezo niet de handigste dus ik ga er helemaal niet aan beginnen, ik bedoel dan ook de mensen met de gouden handjes (en gouden gereedschap).. Maja ik heb er nu wel een idee over, €500+tijd+frustaties+hoop of €1700+geen gezeur.
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    of 2de hands kan het al de helft goedkoper ;-)


    Maar ik heb zwaar respect vppr diegene die zelf hun turbines bouwen :worship:
     
  14. martin99

    martin99 Guest

    @berto

    ik ook Berto (respect) vooral als ze een echt werkend exemplaar hebben gemaakt welke ook nog probleemloos draait.

    -------------------------------
    dat kan niet iedereen zeggen !!!
    -------------------------------

    @Pieteralje
    succes als je er eentje gaat bouwen

    groeten martin
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mrt 2009
  15. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    tja... inderdaad niet aan beginnen. :) Voor mij lijkt het me: €500+tijd+uitdaging+heel veel lol
    Het enige is dat ik nog het een en ander aan projecten heb staan en dat ik daar ook verder mee wil. Verder moet ik nog genoeg leren op de draaibank, dus voordat er echt iets draait, dan duurt het nog wel even.
    Voor wat betreft mijn keuze, lijkt me de MW-54 nu beter. Dit heeft vooral te maken met de grootte van de onderdelen. Verder heeft Gerald een erg interessant draadje gemaakt: wren-54-upgrade waarin hij ook bv aanpassingen maakt van de diffuser. [54464] wren-54-upgrade-2
    [​IMG]
    (als ik je plaatje niet mag lenen, haal ik hem er weer uit Gerald.
    tevens een soort stap-voor-stap cursusje; wat ook heel goed werkt voor mij.
    Ik verwacht deze week mijn nieuwe beitels voor de draaibank en ik ga eens op zoek naar wat alu om te verspanen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    als ik het een beetje begrepen heb, kun je met deze compressor de Wren draaien:
    "als jullie de 10 bladige compressor zoeken die de wren MK III en supersport gebruiken.
    neem je die van een BMW 524 TDS uit ongeveer 92-98." [51780] beginnen-met-turbine-zelfbouw-9
    of is deze ook te gebruiken:
    Verdichterrad bei eBay.de: Motorflugzeuge (endet 28.03.09 13:04:33 MEZ)
    Staat helaas verder niet veel info bij over welke compressor dit is.

    Gerald heeft een 60mm wieltje van Garret gebruikt voor de eerste testen en besteld bij Helptoday Limited, complete turbochargers and spare parts for Garrett, Holset, KKK,Schwitzer, IHI and MHI

    Maar ja, kan ik dit nu overnemen voor de MW-54? of begeef ik me op lastig terrein als ik nu dingen ga na-apen van Gerald?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  17. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    en ik heb nog eens verder gelezen en dit gevonden:
     
  18. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Peter.
    Het klopt niet helemaal wat jij zegt hoor over de compressor wielen van de supersport en mk3

    daar zitten 12 blads compressors in.

    En de tegenwoordige mk4 zelfs al 14 blads.

    De supersport heeft een heel apart wieltje erin zitten ,Mike doet daar heel geheim zinnig over , je ziet het ook nooit liggen op bv jetpower , ja als je zo,n motor koopt heb je de gegevens natuurlijk ,maar geen nummers want die halen ze er altijd af .

    Dan het wieltje wat jij gezien hebt op ebay ,dat is een garrett wieltje uit een gt2556 turbo.

    Nummer: 435663-0001
    Het is 56 mm achter diameter , 41.55 inlaat diam. en heeft een randhoogte van 3,4mm en een asgat van 5mm

    Het is een zeer krachtige compressor ,in een verbouwde wren zeker 8 kg ,moet kunnen.
    Je kunt zien aan de inlaat schoepen hoe krachtig de compressor is , ze zijn groot en lang

    Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

    Mvg,

    Martin.
     
  19. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    hier kan ik zeker wat mee, want dan probeer ik hem te bemachtigen! bedankt.

    tunnel heb ik de buitenkant van gedraaid. Het wil allemaal net op de Emco SL. Je loopt direct tegen allerlei zaken aan, zoals hoe kan ik nou in zo min mogelijk omspannen, zoveel mogelijk eraf halen. En dat ik een binnendraai beitel op de kop moet tikken enne... dat ik er erg veel lol in heb om met metaal te werken...

    maar probleem is ook op de machine dat je geen 45 graden hoeken makkelijk kunt maken. Dus dan maar op deze manier: 0,5 mm opzij, 0,5 erin; 0,5 mm opzij, 0,5 erin etc... beitel ertegenaan met een 45graden hoekje, daarna vijltje erbij en:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2009
  20. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Nou dat gaat helemaal lukken toch.

    Ik hoor het wel als je ergens mee zit,

    Mvg,

    Martin.
     

Deel Deze Pagina