[Bouwverslag] Associated TC5 Factory Team

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Pasqual, 16 nov 2007.

  1. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Na de Schumacher Mission 3 komt er een ander bouwverslag van een recente tourwagen. Het is de nieuwe tourwagen geworden van Team Associated genaamd de TC5 Factory Team. Hiervan komt weer als gewoonlijk een (hopelijk) mooi bouwverslagje met goede foto's.

    Bouwverslag:
    Gister samen met Robert wezen rijden bij PK. Beetje rond crossen met de Suzuki Swift om er nog wat rondtjes mee te maken en te oefenen voor de volgende M-Auto cup. Robert die had zijn ongebouwde Associated TC5 Factory Team meegenomen en na het rijden heb ik hem maar stiekum mee naar huis genomen zodat ik hem kan bouwen in plaats van Robert ;)

    De doos van de TC5 FT is lekker klein maar zit behoorlijk vol met alle onderdelen die netjes in zakjes zijn verdeelt die je per stap nodig hebt. Deze zakjes zijn vervolgens ook weer netjes in zakjes verdeelt zodat je redelijk makkelijk kan terug vinden welk zakje je moet open maken. Hieronder een foto van de doos met daarop de BoxArt.

    [​IMG]

    Op de foto hieronder een kijkje in de doos als je deze net open doet. Zoals te zien zit de doos lekker vol met zakjes, vol met onderdelen. Helemaal onder op is de "Owner's Manual & Tuning Guide" te vinden en in het zelfde zakje zit ook nog een "Catalog & Parts Listing". Ook zit er nog een mooi sticker velletje bij, maar deze had Robert al uit de doos gepikt.

    [​IMG]

    Op de twee foto's hieronder de inhoud van de doos te zien. De standaard bodemplaat gaat niet gebruikt worden door Robert en deze wordt gelijk vervangen voor de "TC5 ITF Lower Chassis (ASC31140)". Deze bodemplaat is dunner als de standaard bodemplaat, voor de rest is de bodemplaat gelijk aan de standaard TC5 bodemplaat. Robert gaat de TC5 vooral voor Asfalt in combi met rubber rijden waardoor de ITF plaat beter gaat als de standaard ie meer voor FOAM bedoelt is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier blijft het voor vandaag even bij. Ga nu wat dingen voorbereiden zoals de bodemplaat lijmen en wat bij vijlen zodat de accucellen netjes in de accu gaten vallen. Het is nu ook net wat te donker om mooie foto's te maken met mijn huidige opstelling. Dus hopelijk morgen meer over deze nette TC5 FT met de eerste foto's van de bouw.
     
  2. r-s racer

    r-s racer

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    amersfoort
    Erg mooie auto!
     
  3. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Zo, vandaag begonnen met de daadwerkelijke bouw van de Associated TC5 FT. In de handleiding beginnen ze met voorbereidend werk voor de daadwerkelijk bouw van het chassis. Zo begin je de bouw met de schok dempers, kogel differentiëlen, servosaver, aandrijfassen en de turnbuckles voor dat je daadwerkelijk aan de bouw van het chassis begint. Op zich een prima manier want dit zijn meestal de onderdelen waar je toch wel wat meer aandacht aan moet besteden.

    Zoals gezegd begint de bouw met de schokdempers. Deze zijn anders dan de dempers die asso voorheen gebruikte. Ze zijn nu deels op de manier overgestapt zoals bij bijvoorbeeld Tamiya. Dus met de demperhoedtjes en de rebound foams. De onderkant is helaas nog wel op de Asso manier. Op de tweede foto zie je het plastic gedeelte deze moet je in de demper duwen. Deze klemt een klein beetje zodat ie op zijn plaats blijft zitten. Het monteren gaat prima. Alleen als je in de toekomst is de O-ring wil vervangen is het wel even klooien denk ik. Al zit er gelukkig wel een tooltje bij om het eruit te krijgen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De differentiëlen zijn aan de voor en achterkant het zelfde. Dit is helaas wel jammer want vele rijden hier in Nederland met een One-way of een Spool. Dus deze twee zijn dan ook wel gewenst om aan te schaffen. Het bouwen gaat erg simpel. Klein beetje vet gebruiken de de diff's lopen super. Het enige nadeel aan het diff zijn de moertjes die in een plastic T-stuk geschoven moeten worden. Dit plastic had iets meer ruimte mogen krijgen voor het moertje. Je krijgt hem er namelijk niet ver genoeg in waardoor de diff-schroef niet in de moer grijpt.

    Na wat proberen heb ik 1 diff helft gepakt en de veer en T-stuk op de schroef gedraaid en zo door hem aan te draaien op zijn plaats gekregen. Toen de veer en het stuk weer verwijderd en het diff opnieuw gemonteerd nu kreeg de schroef wel net genoeg grip in de moer zodat deze aangedraaid kon worden.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De servosaver heeft heel wat trekjes van de servosaver van de XRay T2. Echter is deze instelbaar door de moer iets vaster of losser te draaien. Deze staat nu op de manier ingesteld zoals in de handleiding wordt aangegeven.

    [​IMG]

    De aandrijfassen zijn van staal en door de clip die is toegevoegd zijn deze super makkelijk te bouwen. Je zet ze in elkaar en schuift de clip via de draadkant om de aandrijfas en de pin in de aandrijfas zit op zijn plek en in het midden. Hierna kan je de schroef aandraaien met een beetje locktite op de schroef en de aandrijfassen zijn klaar.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit was het weer voor vandaag. Morgen gaan we daadwerkelijk aan de bouw van het chassis beginnen.

    Dus morgen meer :)
     
  4. kriske

    kriske

    Lid geworden:
    6 sep 2005
    Berichten:
    436
    Locatie:
    TIELEN ( belgie)
    zeer netjes, en u foto's zijn echt kei goed.

    succes met de verdere bouw ervan, ik ga het zeker volgen.
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Nette pics, mooi he?, en macro stand die doet waar hij voor gemaakt is.... Wat voor cam heb je ?
     
  6. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Dan moet je nagaan dat ik nog niet eens de Macrostand van me camera heb gebruikt :oops:

    Gebruik een Canon EOS350d met kitlens om de foto's te maken.
     
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Dacht als dat het in de 350 & up serie zou moeten zitten.... Mooie pics, mooi toestel....
     
  8. rallyking

    rallyking

    Lid geworden:
    24 sep 2006
    Berichten:
    350
    Locatie:
    Leiderdorp
    Mooi verslag, mooie auto...

    die cvds's: brilliant!!!


    ...Thom...
     
  9. l4rsie

    l4rsie Guest

    Mooie auto. Alleen hoor je er redelijk weinig van op het forum :?
     
  10. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Vandaag weer verder gegaan met de bouw van dit chassis. We gaan nu daadwerkelijk aan het chassis sleutelen waar alle onderdelen uit de vorige stappen uit gebruikt gaan worden.

    De bouw gaat verder bij het monteren van de draagarmen aan de bulkheads. Aan beide zijde van de draagarm wordt een spacer geplaatst die de wielbasis van de auto bepaald. Deze heb ik ingesteld op de standaard instelling van de auto. Om de afstand te bepalen tussen de bulkhead en om de draagarmen een bepaalde toe-in of toe-out te geven zit er een set bij met spacers die je kan toevoegen om de breedte en de toe-in/out van de draagarm te bepalen. Ook hier gekozen om voor de standaard instelling te gaan.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De motormount maakt geen onderdeel uit van de bulkheads. De motormount wordt op de bodemplaat geschroefd en vervolgens toch tegen de bulkhead aangeschroefd.

    [​IMG]

    Na het monteren van de motormount worden weer een aantal onderdelen voorbereid die nodig zijn voor de montage van de aandrijving van de auto.

    [​IMG]

    Associated maakt bij deze auto gebruik van het systeem zoals vele andere merken hun snaren afstellen. Echter hebben ze bij Asso twee delen voor het stellen van de snaren. Dit heeft wel als voordeel dat je dus minder moeilijk hoeft te doen om het diff in de bulkheads te schuiven. Door dat je eerst je snaar instelling bepaald en dan pas het diff in de bulkheads schuift. Hier door heb je altijd de juiste afstelling. Echter heeft dit systeem natuurlijk wel een nadeel als je de snaar spanning wilt wijzigen dan moet je het hele diff uit de bulkheads nemen om het af te stellen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bij het plaatsen van de shocktowers is het even opletten dat de aluminium delen die op de bulkhead komen goed geplaatst zijn aan de shocktower. Dit door dat er een randtje in de alu delen zit waar de afstelschijven van het diff invallen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De auto is inmiddels af. Alleen staat hier nog niet het hele verhaal met alle foto's deze komen later op de avond anders morgen.

    De auto is nu weer in de handen van Robert en zal binnenkort wel wat foto's plaatsen met de elektronica ingebouwd en waarschijnlijk ook een rijverslagje.
     
  11. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Hier dan de laatste foto's van dit bouwverslag van mijn kant.

    Associated gebruikt al tijden een schroefje om de asjes in de draagarmen vast te zetten. Persoonlijk vind ik dit een erg makkelijk systeem. Doordat je niet de as zelf echt vast zet wat je bij XRay en Tamiya wel doet, zorg je bij Asso er alleen voor dat het asje niet uit het gat kan vallen. Hierdoor heb je eigenlijk nooit last van dolgedraaid schroefdraad, omdat je de schroef niet goed vast hoeft te draaien. Hieronder de foto's van de hubs.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Turnsbuckles was een regel rechte ramp. Robert heeft deze zelf gedaan maar als ze 1 maal een stuk in elkaar zaten ging ze niet echt makkelijk meer. Daardoor schoten ze elke keer van de kogels af. Uiteindelijk toch allemaal gelukt. Omdat Robert de mogelijkheid wil hebben om de kogels vast te zetten zonder de turnbuckles te verwijderen heeft hij bij alle turnbuckles de kopjes eraf gesneden.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Als laatste dan de foto's van het chassis als ie af is. Alleen de elektronica erin en de eerste meters kunnen gereden worden door Robert. Robert heeft de elektronica al ingebouwd. Ik denk dat hij hier nog wel een aantal foto's zal bij zetten met de elektronica erin.

    Persoonlijk vind ik het een erg mooie auto al vond ik hem wel wat tegen vallen met hoe de auto in elkaar ging. De vorige auto die ik gebouwd heb (de Mi3) die vond ik toch veel makkelijker bouwen. De passing was bij die auto ook een stuk beter. Bij de TC5 moest je toch wat dingen uithalen om hem in elkaar te krijgen. De auto staat nu in elkaar dus nu is kijken wat Robert van de rijeigenschappen vind van de TC5.

    Ik ben benieuwd..... :)

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. potloodslijper

    potloodslijper

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Antwerpen
    Is er al een rijtest geweest?
     
  13. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Door de winter is er voornamelijk een rijtest met de Asso RC12L4, maar uit wel geinformeerde bronnen, hoorde ik dat Pasqual en ik binnenkort naar Dordrecht afreizen :wink:
    Eens kijken of ik dan een rondje kan proberen. In de winter wil ik mij toch zoveel mogelijk concenteren op de 1:12. Vandaag zijn er wel wat onderdelen van de TC5 binnengekomen, zoals een one-way en wat reserve delen.
    Kan niet wachten om het testen, maar ben nu eenmaal beetje druk.

    Groet Robert
     
  14. Rick Thomson

    Rick Thomson

    Lid geworden:
    11 jul 2006
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Den Haag
    Op speciaal verzoek: Rijverslag TC5

    Ik begon dit seizoen met een X-Ray T2, dit was omdat ik wist dat de Asso er aan zou komen. Dus ik deed het er maar mee, op zich ging de T2 best aardig. Maar toen kwam er eindelijk dat pakje van Asso op mijn deurmat, dus gelijk gaan bouwen en volgende dag gaan rijden.

    Ik zet de auto op de baan met de standaard afstelling, ik rijd rustig, want het is wel wennen als je een 3.5 Brushless rijdt met een gloednieuwe auto. Ik kan op HFCC ondertussen behoorlijk goed rondkomen, en wat gebeurt er. Ik ga de 1e 3 bochten het gras in. De auto had zo ontzettend veel stuur ik schrok ervan. Maar na 2 ronden wen je er gelijk aan. Het verschil was aanzienlijk, waar ik met de T2 niet verder kwam dan 18.2 reed ik op de eerste dag met de Asso gelijk een 17.5. Dit heb ik uiteindelijk later in het seizoen nog verbeterd naar een 17.1. Maar een verbetering van 0.7 seconde per rondje is aanzienlijk, helemaal in de (sub)top van het NK. Ook in de stand was dit terug te zien, ik begon met een teleurstellende 18e plek bij de 1e NK gevolgd door een nog slechtere D finale de 2e NK. Toen kwam de Asso, waar ik 3x de A haalde en 1x door een eigen foutje de A op 0.2 seconde miste. Ik ben dankzij de Asso dus minimaal 5 plekken vooruit gegaan.

    De auto zelf is vooral onderscheidend doordat deze heel veel bochtensnelheid heeft, de auto kan heel scherp en hard de bocht in zonder dat deze uitbreekt of onderstuurd rechtdoor gaat. Dit komt deels door de ophangingen, deze zijn van hetzelfde materiaal als de populaire HotBodies draagarmen. Ook het gewicht is absoluut opvallend te noemen. Mijn auto is met een brushless systeem zonder lood 1335 gram. Hiermee is het voor zover ik tot nu toe heb gezien de lichtste auto van het veld.

    Een ander voordeel zijn de CVD's. Waar ik vele anderen heb zien kl*ten met hun asjes omdat de pennetjes los gingen had ik nergens last van, zoals ik van een hoop problemen waar anderen last van hadden geen last had. Geen kapotte of slechte diffs, en in een heel seizoen alleen 1 c-hub kapot gereden. Voor de rest geen schade gehad. Kortom een superauto.

    De auto is dus op verschillende punten te onderscheiden, en doet absoluut niet onder voor zijn duurdere neefjes de TRF415MSXX, de Cyclone en dergelijken.
    Het laatste en misschien wel belangrijkste verschil is de prijs. De auto is al voor minder dan 350 euro te koop, en is daarmee maar iets meer dan de helft dan de TRF416 van Tamiya.

    Ik begon met Asso omdat ik erdoor wordt gesponsord, maar nu ik ermee heb gereden wil ik niet meer anders. Asso is mijn merk geworden en dat zal het zeker blijven.!!
     
  15. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat raar dat je MSN-naam van een hele tijd geleden (het pre-Asso-tijdperk) dan was "eerste rondjes weer onder de 18..."

    Die auto zal vast goed gaan, maar 0,7 secs sneller dan met je T2, dan zit het ook een beetje in je vingers en/of tussen je oren. ;)
     
  16. mustang

    mustang Guest

    Als iemand asso tussen z'n oren heeft... als dat maar goed gaat??


    Zeer mooi verslag !!, super foto's !!
     
  17. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Eindelijk na al het 1:12 geweld had ik mijzelf een moment tijd gegund om met de Team Associated TC5 te rijden. Donderdag avond ben ik afgereisd naar Dordrecht om daar de TC5 zijn eerste meters op het circuit van PK-racing te laten maken.
    Ik heb er voor gekozen om te beginnen met stock 19T (Element). Tevens is het snelheidsverschil tussen modified en stock op PK-racing dusdanig klein, dat de hoeveelheid vermogen dus niet heel erg bepalend is.
    Ook heb ik van te voren het voorste differentieel vervangen voor een one-way. Verder ben ik naar wat zachtere veren gegaan waarmee ik op mijn Tamiya daar ook reed. Verder is de auto afgesteld volgends de handleiding.
    Met de “zo uit de doos” afstelling had ik vrijwel alleen maar overstuur. Meteen maar er voor gekozen om na 3 ronden te stoppen en toch even mij te buigen over de set-up. Ander veertje, meer Toe-in achter, de dempers wat schuiner, en nog maar eens proberen. Nog steeds veel stuur, maar het werd al wat stabieler. Ook de vertanding die ik had uitgekozen liet nog te raden over.
    Maar het eerste gevoel met de auto was toch dat hij heel “strak” en stabiel stuurde. Ook vond ik hem in tegenstelling tot bijvoorbeeld mijn Tamiya’s veel stuur bocht uit hebben. Hij mocht dan nog wel niet perfect ge-set-uped zijn, hij was te zeggen wanneer hij zou gaan glijden.
    Hier en daar trilde nog wel een schroefje los, die niet helemaal strak genoeg aangedraaid waren bij de bouw.
    Na nog wat veranderingen aan de set-up gedaan te hebben, (droop achter, veren voor, veren achter, banden smeren) Begon de auto steeds beter te gaan. En zelfs iets onderstuurd te raken. De auto was nu goed en stabiel rond te krijgen, maar als je hem begon te drijven raakte hij onderstuurd. Dit gaan we de volgende keer nog even glad strijken. Dat ik een spur stripte was mijn eigen domme schuld. Had ik de tandwielen maar goed moeten afstellen. (Op naar 48Dp. Want die 64Dp’s zijn me toch een kriem)
    De auto reed nu echt goed en lekker. Stuurde ontzettend goed, veel, en strak. De achterkant volgt ontzettend mooi, zonder vreemde dingen te doen. Jammer genoeg was het erg druk, met veel mensen, en veel soorten niveaus en auto’s op de baan. Dit zorgde soms voor hier en door een onverwachtse botsing, of uitwijk actie. Maar ook hier reageerde de auto goed op. Iets wat ik bij mijn Tamiya’s nog wel eens miste was het vermogen om te corrigeren. Vaak raakte de auto dan onvoorspelbaar. De TC5 bleef netjes raakte wel onderstuurd (door de set-up), maar werd absoluut niet onvoorspelbaar.

    Positief:
    De auto rijdt ontzettend stabiel, met een hoge bochtensnelheid. Hij voelt goed en stevig aan.
    Na aardig wat klappen, toch nergens problemen
    Goede bereikbaarheid van de alle schroeven om af te stellen.
    Toch 5 tienden van mijn snelste tijd afgereden (Tamiya Evo 5 + element 10,8sec VS Asso TC5 + element 10,3sec)

    Negatief:
    De tape wordt door één cel slot heen gehaald, dit is niet recht en wordt daardoor nogal snel door gesneden. Hier moet nog even iets op verzonnen worden.
    De bumper is nog steeds niet wat ik wil, ook daar moet ik nog even wat op gaan verzinnen.

    Ik heb in ieder geval weer onzettend zin in het nieuwe buiten seizoen, maar eerst nog wat 1:12 wedstrijden rijden.

    Groet Robert
     
  18. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zoals Pasqual had aangegeven, zou ik nog even een stel foto's met de elektronica er in plaatsen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Specificaties:
    Auto: Associated TC5 FT
    Servo: KO Propo PDS-2413 ICS servo
    Ontvanger: Ko Propo KR-302F
    Regelaar: Robitronic ICube / Nosram Matrix Evolution
    Motor: Team Orion Element (NK) / Nosram Storm Evoltion 4.5T
    Accu's: Vapextech 4300 / Nosram Intellect 4200 Fat Boy's
    Banden: CS-27 (NK'07) / Nosram Vtec 30RP (NK'08 )

    Auto: Associated RC12L4
    Servo: Sanwa 141 HR
    Ontvanger: Ko Propo KR-302F
    Regelaar: LRP Q2 / Nosram Matrix Evolution
    Motor: Team Orion V2 9T / Nosram Storm Evoltion 5.5T
    Accu's: Vapextech 4300 / Nosram Vtec 4200 Fat Boy's
    Banden: Jaco Prism

    Ik ben nog niet helemaal tevreden met "hoe" de elektronica zit. Maar door dat ik mij in de winter veel meer richt op de 1:12 heb ik nog geen tijd gehad dit "naar mijn zin" weg te werken. Tevens zullen enkele onderdelen nog vervangen worden (ESC, Servo). Des al niet te min rijdt de auto zoals hierboven te lezen is, al super, en ik verwacht dan ook erg veel van dit model voor het komende seizoen!

    Groet Robert
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2008
  19. Rogier

    Rogier Guest

    Ziet er goed uit, maar eh.. Intellect 4200 Fat Boy's??? Zijn dat niet Vtecs??
     
  20. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Jeps... Foutje! (Geef het beestje een naampje ;) Zoals je een beest met vier benen een paard noemt)

    Groet Robert
     

Deel Deze Pagina