Bouwverslag Azimut Atlantic Challenger

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kareltje, 26 dec 2014.

1. Kareltje

Kareltje verslagschrijvers

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Hallo modelbouwers,

Na het lezen van enkele verslagen op dit forum zijn mijn handen weer gaan jeuken. Ik heb op de helling een stoomschip liggen, de Muimota, maar dat zal nog enige tijd duren voor dit schip te water gaat.

Als tweede project heb ik een schip dat alweer 20 jaar geleden op de markt is gebracht.

Het was het jaar 1994 dat op de beurs in Neurenberg een primeur op het gebied van modelschepen werd gepresenteerd. De firma Graupner kwam met de Azimut Atlantic Challenger.

Het model is gebaseerd op een schip wat in de jaren ‘80 gebouwd werd voor een record poging voor de snelste oversteek van de Atlantische Oceaan. Dit record stond op naam van een stoomschip ‘De United States” en had de overtocht in 82 uur en 40 minuten gemaakt.
    De record poging vond plaats in 1988, maar werd na circa 1500 mijl door slecht weer onderbroken.
    Het jaar erna, in 1989, werd het record echter door een ander schip, de Gentry Eagle, verbeterd en dat record heeft de Azimut Atlantic Challeger niet meer verbeterd.

Voor de geïnteresseerden, Roel van Essen heeft hierover een uitgebreid stuk geschreven in het Hobby Bulletin in het jaar 1995. Is een leuk stuk om eens door te lezen. Via onderstaande link is dit te lezen.
    Kit - Reviews

Onderstaand foto’s van het schip en gegevens van het model.

Azimut Atlantic Challenger

Schaal 1:20 met jet-aandrijving

Ambities voor dit project:

Het schip is een oude dame. Maar ik vind het nog steeds een fantastisch model.

Omdat ik de 820 speed motoren nog had liggen, heb ik besloten de twee ook maar in te bouwen. Mijn ambitie voor de snelheid ligt rond de 40 km/uur.

De besturing wil ik met een 2 kanaals-zender realiseren. Hierbij maak ik gebruik van een micro-processor die de functies vooruit en achteruit koppeld aan de snelheid. Hierdoor kan ik de snelheid en de functie vooruit – achteruit met 1 kanaal regelen.

Om het schip enigszins te moderniseren, wil ik de zogenaamde telemetrie voor temperatuur, accuspanning, toerental en snelheid inbouwen. Gaande weg in het project wil ik hier mijn kennis in opdoen.

Ik heb het schip een jaar geleden overgenomen en hoop van de zomer de eerste vaartest te maken.

Stappenplan (per maand ;)):

01 inbouw van de jetaandrijving
    02 inbouw van de motoren
    03 inbouw van de stuurinrichting
    04 inbouw van de accubakken
    05 afbouw van de romp en het dek
    06 inbouw kajuit
    07 opbouw dekhuis en achterbrug
    08 inbouw van de telemetrie
    09 verlichting
    10 afbouw schip

De eerste foto's van de kit:

Foto van de bouwdoos met zender en elektronica

Foto van enkele onderdelen uit de bouwdoos om een idee te geven waaruit de bouwdoos is samengesteld.

Laatst bewerkt: 29 mei 2015
  2. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Stap 1: inbouw van de jetaandrijving

Om een idee te geven uit hoeveel onderdelen de jets bestaan en hoe de jets werken heb ik hier een bouwtekening toegevoegd met een korte toelichting.

Werking van de Jets
    Via een aandrijvingsband (nr 31) worden de jet’s aangedreven. De jets draaien altijd in 1 richting.
    De jetnozzel (nr 19) kun je naar links en rechts buigen, hiermee wordt het schip naar links en/of rechts gestuurd. De klep (nr 22) kan de waterstraal omkeren zodat je kunt remmen en/of achteruit varen.

Plaatsing van de jets
    Toen ik het schip kreeg waren de jets en het dek al gemonteerd. Dit is gelukkig netjes gedaan en de “water test” is met succes behaald. Geen lekkend water in de romp te bekennen.

Hierbij de eerste foto’s van schip met zn jets.

Aanbrengen van de jet-roosters
    Nu de opbouw er nog niet opzit, wil ik de jet-roosters als eerste aanbrengen. Het oorspronkelijke idee is om de inlaat van staaldraad te voorzien. Het staaldraad fungeert hierbij als rooster om de jets tegen vuil en objecten te beschermen. Zie foto (van internet overgenomen).

- foto roosters van staaldraad

Hier is niks mis mee, maar ik wil de inlaat van zn grotere broer, de antriebe 4 / 5, gaan nabouwen. Dit rooster ziet er veel mooier uit, zal demonteerbaar zijn en (hoop ik) zal meer water naar de jet leiden.

- foto rooster antriebe 4

De onderkant van het rooster steekt iets uit, zodat deze nog wat extra water naar de jet zal ‘scheppen’. Nadeel hiervan is wel dat dit meer weerstand zal geven. Dus of het uiteindelijk meer snelheid zal geven durf ik niet te zeggen. Ik vind het er in ieder geval beter uitzien en kies er daarom voor om die roosters na te bouwen.

Als eerste plaats ga ik hoekprofielen om de randen van de inlaten plaatsen, om vervolgens de roosters er tussen te bouwen.

-foto’s van de ingebouwde jet en de randen van de romp zoals het nu is

3. frankwin

frankwin

Lid geworden:
    26 sep 2011
    Kijk een mooie dame.

Vroeg me af of deze modellen ooit weer op de markt komen?
    Deze blijf ik volgen.

Groetjes,
    Frankwin

4. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    @ Frankwin
    Volgens mij worden dit soort modellen steeds minder gemaakt.
    Is wel jammer.

Ik ben daarom ook erg blij dat ik deze kit kon overnemen en het tot een varend model kan maken. Reserve onderdelen zal nog wel lastig worden, maar goed dat is niet anders.

5. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Stap 1: inbouw van de jetaandrijving -de jetroosters-

Ik heb de inlaten met polyester verlengd en de buitekant rond gefreest & geschuurd conform de gewenste rooster van de jetantrieb 4/5. Tevens ga ik nog een uitsparing frezen om een bevestiging voor het rooster mogelijk te maken.

-foto’s van de geplaatste hoekprofiel over de randen en de vormgeving, de “ronding”, van de inlaat

6. NielsdB

NielsdB

Lid geworden:
    19 aug 2007
    40kmh, ambitieus.

(Eigenlijk een ideale kandidaat voor brushless en lipo's)

7. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Kareltje,

Volgens mij is 40 km/h niet echt haalbaar met 820 motoren, tenzij je op 24V gaat varen.
    Op 16 cellen NiMH (19,2V) zit je rond de 25 - 30 km/h:
    [media=youtube]jXbMPxLqZB8[/media]

Deze Fransman zit dan gelijk aan het andere eind van het spectrum met twee brushless 3650 2200 Kv motoren op 4S Lipo:
    [media=youtube]1cClZ4FYc3E[/media]

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Unusual RC

Unusual RC

Lid geworden:
    19 mei 2004
    Bijzonder mooie boot!
    Als puber was ik al gefascineerd van dit model, echter kon ik het niet betalen.

Ik ga dit draadje volgen

9. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Hallo allemaal,
    Allereerst dank voor jullie reacties!

mbt mijn ambities voor 40 km/h.
    Dat hoop ik te halen. Zie dat ook als max en niet als minimum. ik moet ook bekennen dat ik hier geen ervaring mee heb. dus alle hulp hiermee is welkom.

Als het schip rond de 30 km zal uitkomen, hetgeen Jan hierboven aangeeft, dan neem ik dat ook voor lief. Echter wil ik het wel proberen om richting de 40 te gaan (je kunt het altijd proberen toch?)

ik heb de 820 motoren en 2 power V60 van Graupner al in mijn bezit en daar wil ik het maximale uit halen.

maar graag jullie advies in deze:
    ik denk dat die jets niet echt veel meer dan 13000-14000 toeren kunnen hebben.
    die aandrijving van die Fransman lijkt me dan ook niet langdurig van aard. Als mensen hier ervaring in hebben, met name in de jets van Graupner. Dan verneem ik dit graag.

uitgaande van een aandrijving die dus enige tijd meegaat, denk ik dat die 820 motoren wel redelijk, tot het maximale uit de jets kunnen halen. dan rest alleen de vraag nog bij welke spanning? als jullie me daarbij kunnen helpen graag.

ik heb eerlijk gezegd geen kennis met lipo's. ik heb wel een lipo lader. Dus lipo's voor aandrijving is mogelijk. Wat ik begrepen heb is dat die dingen relatief vrij licht zijn, dus ik vermoed dat lipo's wel het beste zullen zijn.

De regelaars, power V60 van Graupner, kunnen volgens Graupner tot 5S. Ik neem daarom aan dat 5S lipo de max is. Maar hoeveel spanning geven die dingen dan? is dat max 20V of hebben ze bij een volle lading een hogere spanning ?
    En/of kun je mogelijk toch ook naar 6S als je ze met water koelt?

dan tot slot een vraag aan Jan,
    je gaf aan dat er bij 24 volt een hogere snelheid mogelijk is. Is 24 volt met de gegeven regelaars mogelijk? weet je dat soms? ik heb namelijk her en der gelezen dat graupner vrij terughoudend is met de opgeven restricties. En welke snelheid schat je dan in (bij 24 Volt)?

ik ben erg benieuwd naar jullie mening in deze.

mvg,
    Karel

10. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Karel: mijn ervaring met AAC dateert uit de jaren '90. Weinig budget, dus als voorstuwing loodaccu's. Loeizwaar, dus mijn AAC heeft nooit op topsnelheid gevaren. Toch had ze aardig de gang er in. Ik heb haar snelheid gemeten, en dat was rond de 17km/uur. Valt tegen? Nou, optisch gezien viel me het reuze mee! Eén van mijn huidige schepen (Zobel klasse) haalt 18,7 km/uur. Veel harder moet zo'n ABS-romp niet gaan.
    Natuurlijk, met de huidige accu's (Lipo) zal je AAC veel lichter zijn, en sneller gaan. Leg dan wel een glasmatje op de bodem om je romp te verstevigen.

Met de 720BB Turbo's heeft mijn AAC jaren gevaren. Het schip van die Fransman vaart... hoe zeg ik dat netjes... nogal belachelijk.

Da's een kwestie van uitproberen. De motoren zijn geschikt voor 24 volt, maar daar zou ik niet mee beginnen.

1S is 3,7V. 5S is (theoretisch) dus 18,5V. Als je een Lipo nét van de lader haalt, heeft hij echter een wat hogere spanning. Moet je dus (zeker met 6S, dus 22,2V) mee uitkijken. Overigens lees ik op de site van Graupner dat deze regelaar geschikt is tot max 5S.
    Zie: Graupner POWER V 60 BEC

11. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Prachtig model aan het worden. Het eerste filmpje van Pompebled geeft een prachtig vaarbeeld weer. Ik lees dat er een reductiekast in zit?
    Is immers geen RC-competitie model, maar een schaalmodel.

Wat betreft de jets... daarover is al het een en ander geschreven op het web. Die hebben idd een limiet. Verder last van cavitatie, waardoor na verloop van tijd beschadiging/erosie aan de propeller ontstaat.
    Even naspeuren op RC-Groups of RC-Universe. Lange tijd gelee een en ander over gelezen. Dat had weer met jets in hydrofoils van doen :)

Het stikt er wel van de filmpjes... haha...

Hier de echte... nog lastig zoeken ook :) Al die modelletjes...

Gr Bas

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Hallo allemaal,
    Wederom dank voor jullie reacties en filmpjes.
    Ik heb er inmiddels ook al een aantal op internet gevonden. Erg leuk om te zien.

@ Roel
    Dank voor je tip. Ik heb het aan mn bouwlijst toegevoegd. Bodem verstevigen.

Die romp voelt idd erg dun aan. Je kunt de huid aan het eind van het schip zo in drukken. Bij de boeg valt dat nog mee.

mbt de snelhied, we gaan het wel zien. in het allereerste filmpje vind ik de snelheid tov de schaal erg mooi. het schip ligt daar erg mooi op het water. Die beelden van die Fransman zijn zeker mn ambities niet :).

13. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011

Het zullen voor dit jaar mn laatste knutseluurtjes zijn geweest. Maar heb een aardige stap in de bouw van de roosters gemaakt.

De ronding heb ik met koperen plaatjes overgenomen zodat ik dit deel aan het rooster kan solderen. De rand van de koperen kap kan ik vervolgens messcherp vijlen om zo het water de inlaat in te leiden.

Het rooster maak ik uit messing, deze frees ik gelijkmatig af om de symmetrie te behouden.

Ik moet de roosters nog wat scheuren en dan ga ik het geheel solderen.

14. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Karel,

Als je het maximale uit de 820 motoren wilt halen, moet je ze onder water laten inlopen op een zo laag mogelijke spanning en dan op z'n minst voorzien van borstelkoeling, om de temperatuur op de collector onder controle te houden.

Met de V60 regelaars ben je, zoals Roel al aangaf, beperkt tot 5S Lipo (18.5V) dus het 24V verhaal (6S = 22,2V, beter 7S = 25,9V) gaat alleen op als je andere regelaars neemt.
    (Zelfs watergekoeld gaat 6S niet goed met de V60.)
    Alternatieven:
    AS32-150 Opto - Modellbau-Regler.de Shop
    Of deze (met de BEC uitgeschakeld tot 6S):
    AS18-100WK BEC Lipo - Modellbau-Regler.de Shop

De boot in het eerste filmpje heeft ook andere regelaars, want die vaart op 16 cellen NiMH.

Groeten, Jan.

15. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Hoi Jan,
    Dank voor je reactie.

Als ik voor de as32 150 ga, heb ik dan 2 regelaars nodig? Of volstaat 1 regelaar voor die twee motoren?

Mijn duits rammelt een beetje, maar als ik het goed lees zie ik dat er 150 amp op kan.
    -> 150 Amp Dauer; 200 Amp kurzzeitig

Volgens specs van 820 motor trekken die samen max 42,6 amp. Of is due stall current bepalend? (Vandaar mn vraag of 1 regelaar dit aankan)

Specs 820 motor:
    Nominal voltage 20 V Operating voltage range 16 ... 24 V No-load speed 24000 min -1
    No-load current drain 2,5 A Current drain at max. efficiency 21,3 A
    Stall current 166 A Case lenght, excl. shaft 68 mm Diameter 48 mm

Tot slot nog een vraagje.
    Je stelt borstelkoeling voor. Ik was al van plan om met een koelspiraal de mantel te koelen. Maar volgens mij is dit vrij sandaard en begrijp ik het nu goed dat dit niet voldoende is en dat het raadzaam is om ook een borstelkoeling te maken? Of is een goede mantelkoeling ook afdoende?

Met groet,
    Karel

16. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    De regelaar zou dit aan moeten kunnen. Met de stall current (blokkeerstroom) heb je bij de AAC weinig te maken. Die treedt pas op als je een (dikke) tak in een schroef hebt die de schroef conpleet blokkeert. In een jet is die kans vrij gering.
    Als je de rotors goed uitricht en uitkijkt waar je vaart (bijv niet bij een zandstrand, waar het water vol zwevend zand zit) heb je met een complete blokkade van je aandrijflijn weinig te maken.

Als de motoren goed heet worden, worden ze dat het eerst bij de borstels.
    Borstelkoeling is niet moeilijk te maken; zelfs ik kan het. :zon:
    En het scheelt aanmerkelijk in de warmteafvoer uit je motoren.

17. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Hallo allemaal,

Das mooi om te horen, dat 1 regelaar afdoende is. Het is toch best een prijzig dingetje.

Ik zag dat voor 10 euro meer er nog een zwaardere uitvoering is, is dat nog een overweging waard?
    ik wil ooit nog wel een project voor die antrieb 4 gaan maken. het zou dan prettig zijn als ik dezelfde regelaar hiervoor kan gebruiken. maar dan natuurlijk met een ander motor, bv zo'n plettenberg motor. als tijd en budget ernaar zijn.

Om misverstanden te voorkomen mbt borstelkoeling.
    Ik heb op het forum gezocht naar borstelkoeling. Dat lijkt me inderdaad goed te doen.

Kwam onder andere een draadje tegen met deze foto.

Bij de aansluitpunten/contactpunten maak je een koelmogelijkheid door een metalen buis ertussen te plaatsen. (met rode pijlen op foto aangegeven)
    en die metalenbuis koppel je vervolgens aan je waterkoeling systeem.

hier moeten dan alleen de contactpunten nog aan worden toegevoegd.

groet,
    Karel

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011

De roosters beginnen nu vorm te krijgen.

De ronding van de inlaat heb ik met koperen platen overgenomen zodat deze aan het messingrooster kan worden gesoldeerd.

Een houten blok (malletje) zorgt ervoor dat de afstanden tussen de roosters gelijk zijn. Zie de foto’s van de soldeeropstelling.

- foto’s van soldeeropstelling jetroosters

Het demonteerbare deel heb ik alvast zwart geverfd. Het gehele rooster wil ik uiteindelijk zwart maken.

- foto van de demonteerbare roosters

komende week wil ik deze delen nog een keer spuiten, zodat ze goed in de verf zitten.

19. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011

En dan is het uiteindelijk zover. :D

De roosters zijn op de inlaten geplaatst.
    Ik ben wel blij met het resultaat.

- foto’s van de jetroosters

De voorkant van de roosters heb ik geplamuurd en glad geschuurd met de romp.

Elke rooster wordt met 3 messing M2 bouten aan de romp bevestigd waardoor de roosters demonteerbaar zijn.

Mocht er tijdens het varen vuil naar binnen worden gezogen, dan kan ik altijd bij.

Hiermee is de eerste stap, het inbouwen van de jetaandrijving gereed.

20. frankwin

frankwin

Lid geworden:
    26 sep 2011
    Dat ziet er netjes uit.
    En slim opgelost ,een demontabel rooster.

Groetjes,
    Frankwin

Deel Deze Pagina