Hoi, hier de eerste foto's "what's in the box" ! Wat opvalt is dat de heli al voor een groot stuk geassembleerd is, benieuwd of alles geloctite is ! Zoals je hieronder kan zien, de canopy mooi verpakt Het complete frame zit reeds voorgemonteerd ! Hier de rest van de parts die in de box zitten, alles mooi verpakt en gelabeld met de veschillende steps voor de bouw ervan : Dat is het voor het moment, misschien vanavond nog wat bouwfoto's ! Grtz, Dirk
En we gaan verder Ik moet zeggen het ziet er allemaal wel super degelijk uit hoor, lekker dik G10 frame, dus hopelijk redelijk crashbestendig. Niet dat ik van plan ben om te gaan crashen maar ja .... De eerste stap in de bouw van de K3D is het monteren van het landingsgestel, poepsimpel dus en daarom geen foto's daarvan. In stap 2 monteren we reeds de motor. Het gaat hier om een mooi ophangingssysteem vind ik persoonlijk. Vooraleer we de motor gaan monteren kan de koelvin en de clutch al bevestigd worden. Ik heb terwijl ook de magneten voor de governor met epoxy vastgezet in de koelvin. Als governor ga ik de Align RCE 6600 gebruiken. Om dit geheel vast te zetten op de motor heb je een piston blokker nodig. Het blok waarop de koelvin en de clutch zit vijzen gewoon op de as van de motor. Vooraleer deze er op te vijzen moet je eerst wel nog een extra motorsteun monteren (zie foto's). Deze gaat over de motor juist waar de as uit de motor komt. Om deze er makkelijk op te zetten heb ik de rubberendempingsring met wat siliconespray ingesmeerd. Let wel, als je de OS Hyper gebruikt moet je de zwarte washer eerst over de as doen en dan pas het blok voor de koelvin er op draaien. Dan alles vastzetten met loctite. Eens dit gedaan kan je koelvin nog monteren en daarna de clutch. In de volgende stap van de manual worden de "motor mounts" vastgezet op de motor. Dit houd het volgende in : de motorsteunen bij de Compass heli worden dus op de motor vastgezet en niet zoals bij de meeste andere merken eerst in het frame. Om alles goed te kunnen uitlijnen worden deze steunen eerst zonder locktite op de motor geplaatst. Op deze steunen zijn rubberen dempingsringen bevestigd om zo minder trillingen van de motor naar het frame door te geven. Hier al enkele foto's : Eens dit gedaan kan je de motor gewoon in het frame schuiven totdat de clutch in de bel zit. Je dient volgens de handleiding de motor gewoon tot het einde te duwen en dan onderaan in de motormount maak je met een Xacto mes een markering. Dan moet je volgens de manual de motor met 0,2 tot max 0,5 laten zakken en dit om de motor niet te beschadigen. Daarom is de markering met het Xacto mes superhandig waarvan hieronder de foto. De markering is niet zichtbaar op de foto (slechte camera) Hierna worden de vijzen gelocktite die de motor vastzetten op de motorsteunen. Als de motor goed geplaatst is kunnen de boutjes gelocktite worden en kunnen de steunen vastgemaakt worden aan het frame van de heli. Hierna moet je de clutchbel vrij kunnen bewegen. Dan alleen nog de beschermingsplaat van de motor vastzetten en klaar is kees. Hiermee eindigt stap 2 van de bouw van de K3D. Op naar stap 3, sorry voor de weinge pics, mijn camera heeft het ondertussen begeven. Grtz, Dirk
Vanavond toch nog wat verder gebouwd al is het niet veel. We gaan naar stap 3 en dat is de montage van de tailboom en tailrotor. De tailrotor komt voorgemonteerd incluis beltdrive. Dus hier hoef je gewoon de tailboom in het heckrotorhuis te schuiven en je bent al half weg. Dan nog nog geleidingsringen voor de tailservo rod en de beugel voor de tailservo zelf. Gewoon een 'piece of cake'. Gewoon de tailboom brace monteren, en de staart en tailboom vin en hupakee, zie foto : Stap 4 houdt het monteren in van de mainshaft en de gear. Bij het plaatsen van de mainshaft moet je een "mast collar" onder de bovenste bearing block plaatsen. Bij de meeste andere merken wordt er een "mast collar" bovenop de bovenste bearing block gemonteerd. Om deze goed te plaatsen moet de gear op de mainshaft gemonteerd zitten en de belt erom heen. Dan druk je de mainshaft naar beneden en plaats je de "mast collar" onder de bovenste bearing block en zet die vast. Door dit te doen voorkom je speling op de main gear. Over naar stap 5 : het plaatsen van de swasplate en mixing arms, simpel dus. Het enige waar ik later ga op terugkomen is het plaatsen van de phasing block : Nu dit gedaan is kan de rotorkop geplaatst worden, deze wordt ook volledig gemonteerd geleverd. Later tijdens de bouw ga ik die terug helemaal uit elkaar halen om te checken of er loctite gebruikt is waar nodig. Wel, dat is het voor vandaag, morgen ga ik lekker verderbouwen. Sorry voor de crappie foto's. Grtz, Dirk
Hoi mixit, hij is niet flybarless, later wordt hij dat misschien wel Maar ik moet de flybar nog monteren ! Grtz, Dirk
Waarom haal je het geheel niet direct uit elkaar om te controleren op loctite? Puur nieuwsgierig hoor. Ziet er verder stevig uit allemaal.
@ Chanq Ik haal sowieso alles uit mekaar, maar voor tot nu is alles wat voorgemonteerd was voorzien van loctite ! Grtz, Dirk
Vandaag wat verder gebouwd aan de K3D. Stap 5 verder afwerken. Dit is de het plaatsen van de flybar en de flybar cage monteren, alsook de phasing block goed plaatsen. De flybar cage is niet zo als bij Align een cage uit één stuk bij Compass zijn dit 2 aparte armen die gemonteerd moeten worden. Om de flybar cage te monteren moet eerst de flybar geplaatst worden, de flybar wordt vastgezet met 2 flybar collars. Eens de flybar aan beide zijden even langs worden de collars vastgezet. Hierna kan het ene deel van de flybar cage vastgezet worden. Eens dit gedaan wordt het even goed kijken om het andere deel van de flybar cage gelijk te zetten met het andere deel. Hierna kunnen de flybar paddles gemonteerd worden, die worden ook vastgezet met boven en onderaan de paddle een "locknut". (zie 2de foto) Hierna heb ik de phasing block goed gezet. Dit is het kleine blauwe metalen blokje dat juist onder hoofdrotorblok zit. In die phasing block gaan de geleidingspinnen die bevestigd zijn aan de "washout base". Bij de meeste andere merken kan je dit zelf niet aanpassen. Ik heb de blok zo gezet dat er 0° phasing is. Bij het invliegen van de heli kan deze blok aangepast worden, dus dat wordt afwachten. Hierna gaan we naar stap 6 en dat beslaat het plaatsen van de servo's. Ik ga de S9252's gebruiken die uit mijn TREX 600 komen, op het gas ga ik een S9202 plaatsen en als staartservo/gyro ga ik de combo LT 6100 van Logictec gebruiken. Zo de servo's zijn gemonteerd, hopelijk morgen als er wat tijd gaan we over naar stap 7, 8 en 9, het verder afmonteren van de servo's, links en electronica. I'll keep you guys posted ! Grtz, Dirk
Hups, hier gaan we weer wat verder. We beginnen met het installeren van de links naar de servo's ! Stap 9 dus. Alle balls die op servo's gaan moeten op exact 11mm geplaatst worden. Ik heb Futaba servo's en heb daarvoor de ronde schijfjes gebruikt waar je zelf de gaatjes nog moet in gaan boren. In het frame van de K3D zijn er extra gaten voorzien om een hextool door te steken om zo de mixing arms te kunnen uitlijnen, superhandig ! Op de foto's hieronder zie je hoe het werkt. Op onderstaande foto zie je hoe je de A-arm kan blokkeren om zo de links naar de servo te maken die de A-arm aanstuurt. Eens dat gedaan gaan we over naar het maken van de links voor de overige cyclic servo's, dit werkt met hetzelfde principe zie onderstaande foto's : Hieronder zie je de tool zitten om de cyclic arms uit te lijnen Hieronder het resultaat : Hierna heb ik de links geplaatst op de rotorkop. En heb de maten van de manual gebruikt. Bij aftstellen van de pitch ga ik zien of deze kloppen of niet. Hierna heb ik de sensor voor de governor geplaatst. Ik gebruik de Align RCE-6600 governor. Met dat er bij deze governor geen lange of korte houders zitten zoals bij de Throttle Jockey heb ik uit wat restanten hiervan een eigen houdertje gemaakt. Nog het plaatsen van alle electronica en de kous is bijna af Ik gebruik een Arizona Regulator, Carbsmart en zoals hierboven vermeld de RCE-6600 governor. De Carbsmart en de Align governor gaan aan de rechterkant van het frame. De Arizona komt bovenop de houder vooraan het frame en eronder komt de ontvanger batterij. De LT 6100 gyro komt bovenop de servo's op de daartoevoorziene plaats. De ontvanger komt op de rechterzijkant van het frame. De servo voor de Carbsmart heb ik geplaatst maar nog niet aangesloten, ik ga eerst bij de maiden de motor terug afstellen en daarna de Carbsmart verder instellen. Hierna heb ik nog de headertank geplaatst, handig dat er hiervoor reeds plaats en bouten voorzien zijn ! Zo dat is het voor het moment, nu hoef ik alleen nog alles verder af te stellen en kan hopelijk de maiden zondag doorgaan ! Grtz, Dirk
@ mixit, juist, dit is eigenlijk een soort druktank waardoor je motor constant voorzien blijft van fuel. Grtz, Dirk
Ziet er mooi uit Dirk! Heb er veel goeds over gelezen, lichte 3D heli, ben erg benieuwd wat je straks van de vliegeigenschappen vind. Grt, Eric
Hoi Eric, dankje, maar dit is geen lichte 3D heli hoor, naar het schijnt is hij zo uit de box vinniger dan de T 600 ! Dus ik ben benieuwd wat deze heli zal gaan doen. Valt deze mee, dan ga ik binnenkort de 90 size van Compass gaan bouwen, de Odin 90. Dit is een 50 size frame met een 90-size motor erin. Naar het schijnt vliegt deze nog beter dan de T 700 en vele andere 90 size heli's, zelfs de beter dan de Aurora. Wait and see Alleen jammer dat het dealer netwerk binnen Europa nog niet helemaal op punt staat. Momenteel is de enige shop in onze omgeving die Compass parts en heli's verdeelt www.ep-fun.be Maar er wordt druk aan gewerkt om meer shops te vinden die Compass heli's en parts gaan verdelen. Voor zover ik weet is Compass in gesprek met www.4RC.nl Grtz, Dirk
Ja inderdaad... Kan hier wel power to weight gaan omschrijven, maar dacht dat "licht" beter begrepen werd Ik heb de heli goed bekeken voordat ik een keuze ging maken voor een Nitro machine, paar maanden terug. Heb uiteindelijk voor de T700 gekozen omdat zoals je zegt de onderdelen nog wat moeilijk te krijgen zijn in vergelijk. Maar dit was zeker een serieuze kandidaat, prachtige machine! Grt, Eric
Voilà, de maiden is een feit, helaas geen foto's want mijn toestel is naar de haaien ! Helaas had er niemand op het plein een toestel bij, dus ...... In de hoover hangt de K3D stabieler dan de T-600 naar mijn mening. De heli is ingesteld met in Idle 1 : 1950 toeren en Idle 2 : 2050 toeren. Pitch staat op -12/+12 en cyclic heb ik ongeveer op 9° gezet. De heli flipt en rolt vlug en vliegt net als op rails. Hopelijk volgende week wat foto's en wat verder fijnafstellen ! Grtz, Dirk
Hi guys, Hier zijn de foto's van de 2de vlucht van mijn K3D, helaas nog geen deftige camera en wegens het slechte weer was er niemand anders op het plein buiten ik en mijn buddy (die hards ) Het weer was lullig, maar we hebben toch tussen de regenbuien door de 2 K3D's verder kunnen invliegen. Ik moet zeggen, ze vliegen gewoon fantastisch, snel op de cyclics, enorm "responsive" headspeed rond 1980. Flipt, rolt, FF allemaal super, en dat zo standaard zonder enige upgrades en met de plastic paddles !! Gewoon een zalige heli ! Grtz, Dirk En hier enkele foto's van mijn buddy Andy (ook field rep voor Compass) en zijn heli na 3 tankjes te hooveren. Grtz, Dirk
ziet er goed uit en weer eens wat anders dan de 'gevestigde orde' Hoe zit het met onderdelen ? Al in NL te koop ? Bas