Bouwverslag corsair Great Planes

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door J o h a n, 31 aug 2006.

  1. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Ik zal proberen hier een bouwverslag bij te houden over de bouw
    van een corsair van greatplanes.
    Het toestel heeft een span van 1,10 m en een lengte van 86 cm.
    Het gewicht is volgens het "boekje" 1360 gram, wat resulteert in een vleugelbelasting van 55 gram/dm2.
    Het wordt gemotoriseerd met een Irvine tweetakt 4cc. Die ik hier nog had liggen.

    [​IMG]

    Johan
     
  2. Arvid

    Arvid Guest

    [​IMG]

    Even http:// voor je link gezet en meteen abootje genomen :D

    edit: foto werkt niet?
     
  3. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Na 8x bewerken is het toch gelukt om een foto te plaatsen...

    :D


    Eens kijken of het nog een keer lukt.

    Inhoud van de doos:

    Een stickervel:

    [​IMG]


    Het rompje:

    [​IMG]

    En de "kleine delen":

    [​IMG]


    Er ontbreekt een landingsgestel, dat wordt vaak niet gebruikt bij "combats", ook is het richtingsroer niet bestuurbaar.

    Natuurlijk ga ik dat wel aanbrengen, grondstart met z'on klein ding lijkt me wel een uitdaging.

    Overigins is het toestel wel voorbereid op een een bestuurbaar roertje.

    kijk maar:

    [​IMG]


    Johan
     
  4. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    De handleiding is in het engels en is voorzien van vele foto's:

    handleiding

    Johan
     
  5. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Vandaag de stuurvlakken gelijmd en roer doormidden gesneden.

    De elevator bestaat uit tweedelen die aanelkaar verbonden worden door een metalen U verbinding.

    Als je het doet volgens de beschrijving krijg je een gapend gat tussen stabilo en elevator, je moet een stukje elevator wegsnijden zodat het stukje ijzer in het hoogteroer verwijnt, zo krijg je een aansluitende verbinding zonder ruimte:

    [​IMG]

    Het richtingsroer is niet bestuurbaar, maar zoals al geschreven, de
    buisjes zijn wel aangebracht, dus hoogteroer maar doormidden.

    [​IMG]


    Zoals je kunt zien moet er nog wat gefohnt worden.

    Nu eerst eens lijm kopen, het is op...

    Johan
     
  6. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ziet er wel een leuk toestelletje uit. Denk wel dat grondstarts "tricky" zullen zijn met een dergelijk klein gevalletje.

    Stevo
     
  7. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Nou, dat weet ik wel zeker....

    Dus ga ik een beetje valsspelen...


    [​IMG]

    Komt natuurlijk op het roertje, reageert erg snel.

    Zat op een colibri werkte perfect.

    Johan
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh, da`s nu weer jammer :( een beetje valsspelen, zo leer je natuurlijk nooit echt vliegen :roll:

    Eerst heb je het over en uitdaging en dan ga je juist die uitdaging weer eruit halen :?
     
  9. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Het gaat niet om het vliegen, zo'n klein ding als taildragger breekt onzettend snel uit tijdens het opstijgen op de grasmat, voordat je het weet maakt ie een draai naar links of naar rechts.

    Het gyroscoopje is afstelbaar via een aparte slider op de zender, je kunt dus de mate van correctie instellen.

    Maar met vliegen heeft het niets van doen, als ie vliegt kan de gyro uit.

    Onder uitdagingen vallen ook het toepassen en laten werken van technische hulpmiddelen...

    :D


    Johan
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou voor uit dan :wink:
     
  11. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Vleugel aan elkaar lijmen met 2 componenten lijm.
    Past precies...


    [​IMG]


    Het staartwieltje is ook al aangebracht, moet nog wel even een houten klosje tussen. (wat extra stevigheid.)


    [​IMG]


    Ach en als toch bezig bent......wat decals aangebracht, met de beproefde
    water en dreft methode..

    [​IMG]


    Nu M3 bouten en moeren halen voor het motortje....


    Johan
     
  12. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Mooi mooi mooi! Wat me verbaast is dat het voor een combat modelletje er nog tamelijk schaal uit ziet of heb ik het mis en lijkt het maar een beetje op een Corsair?

    Stevo
     
  13. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    oordeel zelf:

    [​IMG]


    Johan
     
  14. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ja nu je het zegt,

    Het is inderdaad zeer geslaagd voor een combat toestel. Ik kijk uit naar de vliegeigenschappen.

    Stevo
     
  15. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    HHAHAHAHAHAHA
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo dat gaat lekker, ziet er zeker goed uit voor een combat kissie en ik dank dat je er ook heel veel plezier van gaat beleven.

    Ga zo door we blijven het volgen ;-)
     
  17. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Vandaag weer een beetje opgeschoten, de cowl passend gemaakt.
    Tja, en dat is altijd eeuwig zonde, heb je een mooie cowl, moet je gaten maken voor cilinder, uitlaat en afstel naald.

    [​IMG]

    Het is niet anders....oh de pleister, da's van een valse schroevendraaier...

    In de cowl dien je een rond stuk balsa te lijmen zodat je die tegen het motorschot kan schroeven... viel niet mee om dat goed te krijgen.

    Hoe is het toch gelukt? Door het hout alvast op het motorschot te schroeven, daarna de cowl met plakband vast te fixeren om
    het hout met secondenlijm snel in de cowl te plakken.
    Vervolgens voorzichtig losgemaakt en met expoxy afgesmeerd.

    [​IMG]


    Inmiddels ook de motor gemonteerd, het motorschot is af fabriek al voorzien van hulp lijntjes, dus het centreren was een makkie.


    [​IMG]


    Ben echter niet tevreden over de " inkijk " van het modelletje...


    [​IMG]


    Dat moet zwarter......


    Zo nu eerst servo's en elektronica bijeen zoeken..en bijbestellen..

    Eerst kijken wat er nog in de "bakkken" ligt...

    Johan
     
  18. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Nog even een foto van de echte:


    [​IMG]


    Johan
     
  19. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.502
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik zou de firewall even zwart maken
    ziet er goed uit
    !!
     
  20. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    :p :wink:

    mooi bakie trouwens ;), suc6 ermee.

    Grt.
     

Deel Deze Pagina