Bouwverslag: De Banckert van Billing Boats

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Dave12, 19 okt 2010.

1. Dave12

Dave12

Lid geworden:
    14 jan 2009
    Hallo Lezers van mijn bouwverslag,

Ik ben begonnen met de bouw van een sleepboot van Billing Boats: De Banckert.
    Voor deze boot heb ik een loodsboot van Robbe gebouwd: de Maris II (link naar het bouwverslag) en dit model leek mij wel geschikt om daarna te bouwen. Hier nog wat foto's:

En de inhoud van de Doos: Het dek.

De boekjes:

Een paar houten balkjes/latjes.

Messing onderdelen:

En Alles bij elkaar:

Ik kon niet wachten dus ik ben alvast begonnen met de bouw:lol:

Groeten van David

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. Dave12

Dave12

Lid geworden:
    14 jan 2009
    Ik wil hem RC maken en heb dan dus Een motor, regelaar, en accu nodig. (De zender en ontvanger heb ik al (8 kanaals)).

- De motor: Ik heb deze motor gezien op Conrad.nl is deze daarvoor geschikt en of moet er nog een vertraging nodig? zo niet welke raden jullie aan?
    Ik kan geen link plaatsen dus dan geef ik de naam: Als je op de site van Conrad op deze motor zoekt zie je hem :
    Torpedo elektromotor 800-klasse

- De Accu: Ik denk dat ik er een loodaccu in ga zetten maar kan ik dan het beste 6 of 12 volt gebruiken? en met hoevel Amperes?
    - De regelaar: Ik had op de site van Conrad deze regelaar gezien is die geschikt voor die motor?

Ik kan dus geen links plaatsen maar als je zoekt op deze regelaar vind je hem: Snelheidsregelaar Navy-40WP JR

Ik wacht op jullie reactie!

Alvast bedankt,

Gr. David

Laatst bewerkt: 19 okt 2010
  3. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
  4. Dave12

Dave12

Lid geworden:
    14 jan 2009
    Bedankt voor je reactie, maar is dat een betrouwbare motor? Ik kan misschien dan beter deze motor doen: Produkten Muco webshop

of is die nog te sterk?

Gr. David

5. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Hoi Dave,

Deze motor komt al meer in de buurt, al denk ik wel dat je Banckert met deze motor een speedboot gaat worden.
    Ook gaat hij je ampères snel verstoken.
    De motor van Conrad die ik je adviseer heb ik zelf ook in een model. Met deze motor en een vierblads messing schroef van 47mm heb ik 1kg trekkracht.
    En dat is best veel voor een model van 57cm met maar een schroef.
    Deze 47mm messing schroef is wel echt de max van wat deze motor aan kan.
    Ik weet niet uit mijn hoofd hoe groot de schroef van de Banckert is, maar ik denk zo'n 40mm.
    Ik schat dat deze motor in combinatie met een 40mm schroef +/- 2A gaat gebruiken.
    Dat lijkt me heel acceptabel, en de prijs is ook nog eens een stuk gunstiger.

Bart

6. rovman

rovman

Lid geworden:
    13 okt 2007
    Hallo Dave
    gefeliciteerd met deze sleper, het is echt een leuk varend bootje, handig met te water laten, een paar adviezen van mijn zijde, ga voor 12 volt, kijk of je de vloerplaat tussen je twee spanten nog kan aanpassen voor je accu's, hoe lager deze zitten hoe beter.
    dan het anker zit in de romp, en niet zoals bij Billing boats erbuiten.
    ik heb er ook een afgetopte messing schroef in zitten, en met een onbekende motor van maar 1000 toeren dat 0,5 Amp verstookt kan je de hele dag veel plezier hebben.
    en last but not least, als je hem als backert bouwt van de NVS dan geen geuzevlag van de Nieuwe Rotterdamse sleepdienst.
    groet Loek

7. koentjuh1990

koentjuh1990

Lid geworden:
    11 jun 2008
    Hoi Dave,

Ik ga dit verslag ook weer volgen maar dan heel stilletje.

Aan gezien je Maris II ook goed is ga ik er van uit dat deze ook weer een mooie word!!
    Succes!

8. Dave12

Dave12

Lid geworden:
    14 jan 2009
    Oke, dan denk ik dat ik die wel ga kopen maar dan heb ik ook nog een accu nodig, is er een van 12v rond de 4a goed of te weinig? Bijvoorbeeld deze:Yuasa loodaccu NP 12V 4Ah en dan deze lader:Automatische loodaccu-lader 12V 6A Wat me wel opgevallen is dat de loodaccu-laders vreselijk duur zijn:(

Ik kan van de site van conrad geen links van de apparaten kopieren dus doe ik het maar zo, als je dit zoekt op de site van conrad kom je er.

En de regelaar die ik zei van Conrad past die bij dit setje of heb ik een sterkere nodig? ( het was deze Snelheidsregelaar Navy-40WP JR) of weet je zelf nog een geschikte (niet al te dure) regelaar voor dit setje?

Ps. ik vraag dit allemaal nu omdat ik dan alles morgen koop en 10% korting krijg;)

Gr. David

9. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Hoi David,

Bij Conrad hebben ze volgens mij geen goed alternatief voor deze regelaar. Verder zijn het vooral autoregelaars met een rem op de achteruit, iets dat je met een boot niet kan gebruiken.
    Als accu zal ik deze nemen:Conrad Energy loodaccu 12V 3,2Ah - Loodaccu's - Conrad Electronic
    12V 4A wordt misschien wat zwaar voor de Banckert. Van deze accu weet ik dat het gewicht goed is, omdat ik deze accu al in een andere Banckert gezien heb.
    Deze lader is ook geschikt voor de eerder aangegeven accu:Loodacculader AL 600 Compact 2/6/12 V - Loodaccu-laders, tot 3 A - Conrad Electronic
    Scheelt flink in de prijs. De accu is hiermee in ongeveer 6 uur vol.

Suc6,
    Bart

10. rovman

rovman

Lid geworden:
    13 okt 2007
    Beste David
    vergeet niet 2 zekeringen bij te bestellen.
    ik heb er 2x 10 Amp gewone steek(auto) zekeringen tussen zitten.
    ik heb een Graupner regelaar tussen zitten van het zelfde vermogen
    groet Loek

11. Dave12

Dave12

Lid geworden:
    14 jan 2009
    Regelaar?!

Oke Bart echt heel erg bedankt voor je adviesen:worship:
    Nu heb ik nog één vraagje over de regelaar: op de site van Zwaluwmodelblouw (Regelaars) staan een heleboel regelaars maar welke zijn er geschikt of raad je aan?
    Deze bijvoorbeeld:
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Profi HF - 40 [/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]PROFI HF-40
    [/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Electronische snelheidsregelaar met Bec en ABS,
    6-12 volt, Continu 40 Ampere max. 5 minuten, Motor limit 16 w, vooruit/rem/achteruit.
    Voor Auto's en Boten.
    [/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Prijs[/FONT]
    [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]€ 39,99 [/FONT]

Gr. David​

12. Dave12

Dave12

Lid geworden:
    14 jan 2009
    zekeringen

Nee ik zal ze niet vergeten in te zetten maar ik denk niet dat ik ze hoef te bestellen want zekeringen neemt mijn vader van mijn werk mee in allerlei maten en sterktes. Ik denk dat ik dezelfde als die van in mijn Maris II er in doe, dat vind ik er wel mooi uitzien en is makkelijk te vervangen.:

(het is dat zwarte dopje in het midden)

GR David

13. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Hoi Dave,

Dat is ook een mooie regelaar. Alleen ben je bij Conrad denk ik goedkoper uit, met die 10% korting wat je eerder al aangaf.
    Er staan op die site een hele hoop mooie regelaars, maar de meeste gaan niet tot 12V.
    Daarom is de regelaar die je hier boven al aangeeft de goedkoopste keuze bij die site. Dan zal ik persoonlijk voor de regelaar van Conrad gaan met 10% korting.

Suc6,
    Bart

14. Dave12

Dave12

Lid geworden:
    14 jan 2009
    Maar op die regelaar van Conrad zit ook nog een rem en dat is toch niet nodig?

Gr. David

15. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Dave,

Om te beginnen is het heel verstandig de Billing Boats schroefas in je rechter hand te pakken en dan zo hard mogelijk over je linker schouder te gooien....... ;). Deze schroefassen staan namelijk niet bekend om hun geweldige levensduur, bij mijn Walcheren (Smit Nederland) kon ik ze immers na een paar keer varen alweer vervangen aangezien ze flink aan het lekken waren :(.

Mijn tip? kies voor onderstaande Graupner MultiSpeed.

Binnen ons vaargroepje hadden we twee Banckert's (Maasbank en Vikingbank) rondvaren waarbij de Maasbank verschillende motoren heeft gehad en eigenlijk nooit heeft kunnen tippen aan de prestaties van de Vikingbank die is uitgerust met bovenstaande MultiSpeed. Op een 6V/3Ah loodaccu kan ze makkelijk een dagje uit de voeten en onze (ruim 200Kg wegende) tanker krijgt ze ook nog van haar plek.

Je hebt dan dus ook geen nieuwe schroefas nodig aangezien die deel uitmaakt van het MultiSpeed-setje en alleen de schroef moet je vervangen door het schroefje uit de bouwdoos, of beter nog een nieuwe messing schroef. Enige nadeel van de MultiSpeed is het lawaai wat de kunststof tandwielen maken, maar goed dan spaar je wel gelijk weer een geluidsmodule uit........ ;)

Groetjes, Danny.

16. Martin '70

Martin '70

Lid geworden:
    7 jan 2006
    @ Dave,

even een opmerking van huishoudelijke aard ;) ik hoop dat de verbinding die je hebt gemaakt van de motor naar de regelaar even tijdelijk voor de foto was anders voorspel ik straks een binnen brandje aan boord :yes: De veertjes van de connectoren die nu zonder bebuizing in de connector zitten geschoven komen zo angst aanjagend dicht bij elkaar te zitten waardoor je op een kortsluiting kan gaan zitten wachten.

Gr Martin :D

Verder succes met de bouw

17. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Hoi David,

In mijn New York heb ik precies dezefte regelaar op mijn boegschroef zitten. En van deze rem merk je niks. Op een boegschroef heb je ook niks aan een rem.
    De motor kan gewoon van vol gas linksom naar vol gas rechtsom. Hier zit denk ik max een seconde tijd tussen.

Betreft de schroefassen ben ik het helemaal met Danny eens. Heb zelf ook nog een kit van de Smit Rotterdam van Billing Boats staan, daar heb ik toen ook gelijk twee mooie Graupner assen bij gekocht.

De MultiSpeed 380 heb ik in mijn eerste model gehad. Deze had een vierblads schroef messing van 35mm. Hier trok ik een rubber boot met mezelf er in over de plas. Niet vlot, maar het ging.
    Heb de MultiSpeed later vervangen, aangezien ik het gejank van de tandwielen toch te erg vond.
    Ieder zijn eigen keus, maar ik zal er niet meer voor kiezen. Doe mij maar direct-drive, of een tandriemoverbrenging in de grotere modellen.

Bart

18. Dave12

Dave12

Lid geworden:
    14 jan 2009
    Ik heb het al een poosje geleden veranderd, dit is een beetje oude foto want nu zit het dek eral op en kan ik deze foto niet meer maken (lees het bouwverslag maar)

Gr. David

19. Dave12

Dave12

Lid geworden:
    14 jan 2009
    Is die 380 sterker of minder sterk dan die je aan mij voorstelde? (want dat rondje over de sloot lijkt me ook wel leuk:yes:;))
    Want als ik nog een sleep/duw bak maak moet die natuurlijk wel vooruit komen.
    En moet ik echt nog een nieuwe schroefas/koker erbij bestellen?

Gr David,

20. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Hé David,

Ik denk dat het qua kracht niet veel zal schelen. De 380 is een vertraagde motor van een kleiner formaat. En kan door de vertraging ongeveer evenveel hebben als de Conrad motor.
    Wel heb je meer toeren op je schroef met de 380, dus zal je boot wat sneller gaan.
    De keus is aan jou, ga je voor een stille overbrenging die iets meer verbruikt, of voor een overbrenging die geluid maakt en misschien iets zuiniger is.
    Een rondje over de sloot lukt je met beide motoren wel ;)

Verder kan ik je alleen maar aanraden een andere as te kopen, als je voor de Conrad motor gaat. Als je de Graupner overbrenging kiest is een extra as overbodig.

Suc6,
    Bart

Deel Deze Pagina